Moto

A második hely mutatja, hogy Quartararo nem felejtett el motorozni

A Spanyol Nagydíjon több régóta tartó sikertelenséget zárhatott le Fabio Quartararo.

Fabio Quartararo még mindig csak huszonhat éves, és mennyi mindenen keresztül ment már. Idén ismét bebizonyítja, hogy kulcsfontosságú eleme a Yamahánál a győzelemre vonatkozó reményeknek.

A 2021-es világbajnok MotoGP pályafutása eddig felemásan alakult. 2019-ben került fel a királykategóriába, ahol valósággal berobbant. Az akkori Petronas Yamaha SRT-nél versenyzett első szezonjában, ami alatt hat pole pozíciót, hét dobogót szerzett, és a ötödik helyen végzett a bajnokságban. Ez annyira meghatotta a japán márkát, hogy már a 2020-as idény előtt aláírattak vele egy kétéves szerződést a gyári csapathoz 2021-től. Ennek fényében vágott neki a koronavírus miatt eltolt szezonnak, amit két győzelemmel indított. Később a francia hozzátett még egyet, de nem tudott konzisztens maradni a szezonban, így csak a nyolcadik lett.

A következő évet, immár a gyári Yamahán, a legendás Valentino Rossi helyén kezdte, ahol újult erővel nyitott. A szezont megnyerte, és különösebbképpen nem volt ellenfele. 2022-ben hasonlóan kezdett, ahogy az előző évet befejezte, és úgy nézett ki, hogy ismét világbajnok lesz. De a szezon felénél mintha elvágták volna a teljesítményét. Tegyük hozzá, ekkor már a Yamaha nem volt kimagasló a mezőnyben, egyedül Quartararo volt az, aki értelmezhető teljesítményt tudott nyújtani. A Holland Nagydíjtól számítva nem tudta hozni a szezon eleji formáját, és az addigra magára találó Francesco Bagnaia pedig kilencvenegy (!) pontos hátrányt dolgozott le, és lett világbajnok.

Azóta pedig a Yamaha és Quartararo is keresi önmagát, aminek a tavalyi kampány volt a mélypontja. Idénre az összes japán márka feljebb tudott lépni, de még mindig nem az igazi a teljesítményük. Az egyszeres világbajnok karrierje korai szakaszában az időmérők meglepetése volt, de a Yamaha korlátai, a hátsó tapadás hiánya meg az alacsony teljesítmény miatt az elmúlt néhány szezonban még ezt sem tudta megmutatni. Quartararo mindig is azt vallotta a Yamahán, hogy ha jól kvalifikál és olyan pozícióba kerül, ahol ki tudja használni az motorja erősségét, akkor képes lesz jó versenytempót diktálni és erős eredménnyel nyújtani.

Ez volt az, ami 2025-ben javult. A yamahás eddig minden hétvégén bejutott a Q2-be. Katarban Quartararo az első sorba kvalifikálta magát a harmadik helyen, majd Spanyolországban ezt követte az első pole pozíciója 2022-es Indonéz Nagydíj óta, ami 1134 nappal ezelőtt történt. A sprintfutamon már a második körben elesett, de a futamon pariban volt, és második lett. Dobogót szintén egy indonéz futam után szerzett, a 2023-as kiadás után.

Ez pedig kiérdemelte riválisának, Pecco Bagnaiának az elismerését:

„Hogy egy lassabb motorral, mint az enyém, elképesztő munkát végzett. Még, ha meg is érkeztem mellé egészen biztos voltam benne, hogy az utolsó kanyarból kilépve vagy a másik egyenesben könnyedén megelőzhetem őt az egyenesben. De nem így történt. Mindenhol olyan simán, olyan gyorsan lépett ki, és nagyon erős volt.”

Quartararo és Bagnaia közötti átlagos tempókülönbség a huszonöt körös nagydíj alatt mindössze 0,001 másodperc volt a francia javára. A hatodik körtől a végéig Bagnaia körönként pontosan egy tizedmásodperccel volt gyorsabb ellenfelénél. Ez megmutatja, hogy Quartararo jó munkát végzett a védekezésben egy olyan motorral, amely egész hétvégén a végsebességek mérésének alján volt.

„Ez ugyanaz a motor, mint Austinban. Nem csináltunk sok beállítási változtatást a hétvége során, nem változtattunk mindenen. Csak próbáltuk megtartani ugyanazt a motort, és én magam próbáltam a motorral a határon lenni. Jelenleg nincs semmi olyan, amivel előrelépést tehetnénk.” – mondta vasárnap a nagydíj után.

Ezen szeretne a Yamaha változtatni, és egy új motort tesztelt hétfőn Jerezben. Célja, hogy több erőt adjon vissza a versenyzőinek. A visszajelzések pozitívak voltak, olyannyira, hogy a motort a jövő hétvégi Francia Nagydíjtól már használni fogják.

Silló Barnabás

Recent Posts

Egy nő is elindul az FIA elnöki pozíciójáért

Az év végén tartják az FIA elnökválasztását, amelyre eddig két hivatalos induló volt. Most azonban…

44 perc ago

Sporttörténelmet írhat Kiss Norbert és a Révész Racing

Már a hét közepén útnak indult Kiss Norbert Franciaországba. Le Mans lesz az utolsó előtti…

2 óra ago

Dolgozna-e Briatore újra egy Schumacherrel?

Flavio Briatore megerősítette, hogy az Alpine második pilótájának potenciális jelöltjei között Mick Schumacher neve nem…

3 óra ago

Brutális pénzekért toboroz személyzetet a Forma-1-be érkező Cadillac

Gőzerővel készül a debütálásra az amerikai Cadillac Forma-1-es csapata. A kezdéshez már szinte minden adott,…

5 óra ago

Az FIA cáfolja amit állít Wolff a 2026-os F1 autók sebességéről

Nikolas Tombazis, az FIA együléses autóversenyekért felelős igazgatója cáfolta azokat a híreszteléseket, miszerint a Forma-1…

7 óra ago

George Russell lebetegedett, ma a szállodában marad

A Mercedes megerősítette, hogy George Russell betegség miatt kihagyja az Azerbajdzsán Nagydíj médianapját, hogy pihenjen…

8 óra ago