Fotó: Gold&Goose / Red Bull Content Pool
Hihetetlen nagy káoszt hozott a Francia Nagydíj, ahol hazai pályán nyert Johann Zarco.
A tegnapi sprintfutam után jöhetett a fő attrakció, a főfutam. A sprinten körvonalazódott, hogy a Ducatik továbbra is nagyon erősek, és ha a pole pozícióból rajtoló Fabio Quartararo nem tudja sokáig maga mögött tartani az olasz gépekkel versenyzőket, akkor vélhetően ők alkotják a dobogót, mint tegnap.
A Moto2-es futam leintésekor egy minimális eső érkezett, azonban pár perc múlva kisütött a nap, de mikor már a királykategóriások készültek a futamra, akkor ismét beborult az ég. Az esőt prognosztizálták a hétvégén, de eddig elkerülte a zuhatag a bajnokságot. Így kevés esély volt egy az Amerikai Nagydíjhoz hasonló felforduláshoz, de nem lehetetlen. A startig mindenki tanácskozott a megfelelő gumi kiválasztásában. A felvezető körre mindenki a száraz pályás gumikkal indult el, viszont mindenki egyből bejött a boxba motort cserélni, egytől egyig. Ekkor piros zászlóval leintették futamot, hogy ne a boxutcából induljon el a futam, ezért egy gyorsított rajtprocedúra lépett érvénybe. Az e féle motorcserék szabályosak voltak, mert a versenyirányítás engedélyezte a váltást. Ezzel 2020 után újabb esős futamot rendeztek Le Mans-ban.
Közben a MotoGP a rajt előtt egy rekordot állított fel, méghozzá nézőszámokban. A GP történetében még sosem volt háromszázezer néző a hétvégén sehol.
Kis késessel jöhetett a rajt. Meglepő módon az esős beállítású motorral többen a boxba hajtottak. Itt volt Marc Márquez, Fermín Aldeguer, a két VR46-os és még jó néhényan. Ők száraz pályás gumikra visszaváltottak, két hosszú körös büntetés fejében, hiszen a boxutcát bezárták, ekkor csak büntetéssel lehet ismét cserélni. Ezzel konkrét szerencsejáték kezdődött, mert a mezőny fele slicken, a másik fele esős gumikon indult.
Nagy nehezen megkapták a jelzést, kezdetét vehette a futam. A rajtot az első sor jól kapta el, Marc Márquez fordult el elsőként, Quartararo követte. A hármas kanyarban egy tömegbaleset történt a mezőny darálójában, belekerült Francesco Bagnaia, Joan Mir és Enea Bastianini. Amíg a bukást mutatták, addig Quartararo visszavette a vezetést, a franciák nagy örömére. Közben sorra jöttek az értesítések a büntetésekkel kapcsolatban. Igazán hektikus futamkezdet nem akart lenyugodni. Néhányan ismét bementek motort cserélni, de főként a mezőny hátsó része. Quartararo vezette a futamot, Marc Márquez pedig próbált nem elesni. A mezőny további része össze-vissza volt, szinte nem lehetett számon tartani a pozíciócseréket. A kétszeres világbajnok Bagnaia ugyan visszállt a futamba, de kört kapott.
Az ötödik körben jött a dráma. Quartararo elesett, ezzel eldobva győzelmi esélyeit. Mögötte szinkronban Brad Binder is bukott. Pedro Acosta az ötödik kör végén Maverick Viñalesszel karöltve bement a boxba cserélni. Ekkor a két Márquez vezette a futamot Aldeguer és Franco Morbidelli előtt. A verseny ezen szakaszában a büntetést kapó versenyzők nagyrésze letöltötte a büntetése felét.
A hatodik kör végén a Márquez tesók is kimentek egy harmadik cserére. Ismét jobban esett az eső, Morbidelli nem is tudott talpon maradni. Az esőmenő Binder a hetedik körben végérvényesen eldobta a vasat. Itt, aki slickes versenyző volt, ki kellett mennie cserélni, mert száraz gumin alkalmatlan volt a versenyzésre a pálya.
A verseny ezen szakaszában Johann Zarco vezette a futamot. A francia hondás esőgumin volt kint, így a győzelmi esélyei megnőttek. A második ekkor a visszatérő Miguel Oliveira volt, aztán jött Marc Márquez, aki már letöltötte a büntetéseit. A két Márquez könnyen hámozta át magát Oliveirán, így felléptek a dobogóra. A verseny felénél már közel tíz másodperccel vezetett a hazai futamát teljesítő Zarco. Ha mezőnyben szétnéztünk, ekkor Acosta volt az ötödik, Viñales a hatodik, Aldeguer a hetedik, a szabadkártyás Takaaki Nakagami pedig a nyolcadik.
Nyolc körrel a vége előtt az eső nem akart alábbhagyni, viszont Zarco úgy ment, mintha másodpercen belül lett volna Márquez. A francia futamgyőzelmét úgy nézett ki, hogy semmi sem zavarhatja. Sem Marc, sem Álex Márquez nem nyomta neki komolyabban.
Oliveira a huszadik körben a tizennégyes kanyarban bukott, amivel a csodásnak tűnő eredménytől elesett. Egy körrel később jött az újabb csavar, Álex Márquez is eldobta a harmadik helyről, azonban visszaállt.
Három kör volt a végéig, amikor Zarcóra már senki sem volt veszéllyel, itt úgy volt, ha nem dobja el, ő a futamgyőztes. Marc Márquez nyugodtan motorozott a második helyen, Acosta pedig a harmadik helyen, de a fiatal spanyolra vészesen közelített Aldeguer. Az utolsó előtti körben a Gresini pilótája el is ment a KTM-es mellett.
Végül Johann Zarco magabiztosan húzta be a Francia Nagydíjat. Mögötte a bajnokság éllovasa Marc Márquez futott be. Aldeguer a sprint után újra harmadik lett. Ezen a káoszos futamon tizenhatan értek célba, az egyedüli pont nékül maradt versenyző Bagnaia lett.
A 2023-as Amerikai Nagydíj után győzött újra Honda, ráadásul akkor is az LCR csapat. Zarco a 2023-as Ausztrál Nagydíjat követően látta meg elsőként a kockás zászlót, ezzel második győzelmét aratta a királykategóriában. Nem mellesleg 1954 után született francia győzelem Franciaországban.
A végeredmény:
Az új szezon kezdetén Steffen Faas és a tankpool24-Racing csapat egy merész húzással hívja fel…
A Mercedes továbbra sem jelentette be, hogy kik alkotják majd hivatalosan a csapatukat 2026-ban. Noha…
Jos Verstappen és navigátora, Renaud Jamoul, Skoda Fabia RS Rally 2 autójukkal a nyolcadik helyen…
Rubens Barrichello a 2002-es Osztrák Nagydíjon az egész hétvégén remek formában volt. Ő szerezte meg…
Hétvégén Európába érkezik a Forma-1 mezőnye, és a Formula 2-es és Formula 3-as mezőnnyel kiegészülve…
A Red Bull sosem riadt meg attól, hogy szezon közben menessze egy versenyzőjét. Idén egy…