A Superbike-világbajnokság történelmi magyarországi hétvégéje már pénteken is hozott izgalmakat. A Balaton Park vonalvezetése alaposan próbára tette a mezőnyt.
Többen elmondták, hogy kívülről könnyűnek tűnik a rövid pálya, de valójában egy nagyon technikás aszfaltcsík született Balatonfőkajáron. Toprak Razgatlıoğlu és Sam Lowes remek formát mutattak, miközben a mezőny másik fele egyelőre csak kereste a megfelelő ritmust.
Razgatlıoğlu erősen nyitott technikai problémái ellenére
A világbajnoki éllovas Toprak Razgatlıoğlu délelőtt az első szabadedzésen uralta a mezőnyt, egy ponton háromnegyed másodperccel is gyorsabb volt a többieknél. Az edzés végére 0,404 másodperc maradt előnyéből Sam Lowes előtt. A délutáni tréningen azonban nem tudott javítani: a hosszú etapokra koncentrált, és technikai nehézségekkel is szembesült.
„A versenyszimulációmban három vagy négy köröm ment tönkre a fékkar miatt” – mondta el. „A fékkar mintha önálló életet élt volna.” A probléma miatt a Brembo is azonnal intézkedett.
A Balaton Park viszont elnyerte tetszését: „Nagyon élvezem. Sok a lassú kanyar, a sikán és a kemény féktáv – ez nekem való. Összességében pozitív nap volt, kivéve a végén a fékproblémákat.” Azt is hozzátette, hogy örül, ha új arcokat lát az élmezőnyben: „Sam Lowes nagyon gyors és erősnek tűnik. Jó a bajnokságnak, ha más versenyzők is az élen harcolnak. Végre nem csak Bulegával kell csatáznom.”
Bulega egyelőre keresi az utat
A Ducati gyári versenyzője, Nicoló Bulega számára visszafogottan indult a hétvége. Nyolcadikként zárt, több mint egy másodperces hátrányban, és egyelőre nem találja a helyes beállítást. „Ez nem a mi helyünk. Van még hova fejlődnünk” – ismerte el. Pozitívumként kiemelte, hogy Sam Lowes teljesítménye bizonyítja: a Panigale V4R működhet ezen a pályán is. „Sam ma nagyon erős volt. Ki kell derítenünk, hogyan tudjuk ezen a különleges pályán kiaknázni a potenciálunkat.”
A fő gond a motor alaphangolásával volt: „Jelenleg csak utas vagyok a motoron. Ma nagyon szenvedtem, különösen a fékezéseknél. Ha ezen a pályán nincs jó érzésed féktávokon, akkor bajban vagy.” Ennek ellenére bizakodva tekint a folytatásra: „Remélem, holnap sikerül javítanunk ezen. A többi rész akkor talán magától is jobb lesz.”
Lowes számára sikerült a legjobban a péntek
Sam Lowes mindkét edzésen meggyőző teljesítményt nyújtott, a nap végén 1:39.528-as körével ő lett a leggyorsabb. Korábbi privát tesztjei segítették abban, hogy gyorsan ráérezzen a pályára. „Szórakoztató itt motorozni. A tapadás délután alacsony volt, de a körülmények a versenyhez hasonlóak. A váltóáttételekkel volt gond FP1-ben, de FP2-re már minden működött.”
A versenyen viszont más kihívások is várhatók: „Papíron sok az előzési lehetőség, de szerintem versenyhelyzetben nehéz lesz előzni. Sok a sikán, és könnyű hibázni – itt egy apró hiba is másodpercekbe kerülhet.” Hozzátette: „Minden pálya Ducati-pálya, mert ez a legjobb motor. De nem hasonlítgatom magam másokhoz. Bulega is gyors lesz, csak idő kérdése.”
Iannone remek formában, de továbbra is szerződés nélkül
Andrea Iannone a nap egyik meglepetése volt. Harmadik időt motorozott, de ennek ellenére nem kímélte saját csapatát, a Pata Go Eleven Ducatit. „Teljesen normális péntek volt. A motor nem romlott el, nem volt probléma – így kéne mindig indulni. Az új emberek a csapatban még mindig tanulnak, minden verseny tapasztalat. Én már öreg vagyok, de sokan a garázsban nagyon fiatalok.”
A pályát érdekesnek nevezte, de figyelmeztetett a veszélyekre is: „Sokan már az első öt körben meg akarják nyerni a versenyt – ez itt különösen veszélyes. Fontos, hogy az ember használja az eszét.” Jövője továbbra is kérdéses: „Ha nem kapok jó csapatot, nem folytatom. Azért jöttem vissza, hogy valamiért harcoljak. Ha ez nem jön össze a Superbike-ban, akkor nem folytatom.”
Bautista a versenytempóra figyel
Bautista teljesen megérti, amit Iannone a jövőjéről mondott, hiszen ő maga is ugyanabban a cipőben jár: jelenleg neki sincs szerződése a következő szezonra, ami szinte felfoghatatlan egy kétszeres világbajnok esetében. A spanyol versenyző csalódottan beszélt arról, hogy alacsony testsúlya miatt úgy tűnik, egyetlen csapat sem számol vele komolyan, pedig továbbra is versenyképesnek érzi magát. A komoly téma végén még egy kis humor is belefért: egy újságíró tréfásan felvetette, hogy Iannonával alapíthatnának egy saját csapatot, és együtt vághatnának neki a következő idénynek. Természetesen ez csak egy játékos ötlet volt.
Bautista pénteken a hatodik helyen zárt, de nem a köridőket hajszolta. „Ez egy furcsa nap volt. Új pálya, új referencia pontok. Sokan áttételeket vagy gumit cseréltek – én végig ugyanazzal mentem. A célom az volt, hogy érezzem a motort és dolgozzak a versenytempón. Ez most a legfontosabb.”
A beállításkeresést már feladta: „Minden alkalommal, amikor változtatunk, csak rosszabb lesz. Most már csak finomhangolunk. Sajnos nem ugyanazok a feltételeim, mint másoknak – de ebből próbálom kihozni a legtöbbet.” Elismerte, hogy Razgatlıoğlu jelenleg előrébb jár: „Nagyon erős tempót diktál. De a verseny az verseny – bármi megtörténhet.”
Lecuona: erős időeredmény és kritika
Iker Lecuona a negyedik legjobb időt futotta, de kemény kritikát fogalmazott meg a Balaton Parkkal kapcsolatban. „Ez nem az a pálya, ahol versenyeznünk kellene. Nem biztonságos. A pálya nem élvezetes, és nem is látványos. Minden on-off, nincsenek szép, folyékony ívek.” Hozzátette: „Várjuk meg, mit mondanak majd a MotoGP-s fiúk, ha idejönnek. Én már nem mondok többet.”
A spanyol elismerte, hogy jól ráérzett a pályára: „Ez az egyik erősségem. A köridőim konzisztensen jók voltak, és sikerült néhány problémát megoldani. Egy kis hibát elkövettem egy sikánban, de a csapat gyorsan helyrehozta a motort.”
Kollégám azt is felvetette, hogy milyen hatással van a kapcsolatukra az, hogy csapattársával, Xavi Viergével ugyanazért a jövő évi szerződésért versengenek. Lecuona erre határozottan válaszolt: profiként ezt képesek különválasztani, és bár mindketten ugyanazt a helyet célozzák meg, ez semmilyen módon nem befolyásolja a jó viszonyukat.
Történelem íródik a Balaton partján: jön az 1000. Superbike-futam (menetrend)