Sokszor hallottunk már a KTM pénzügyi nehézségeiről, és arról, hogy ezek akár a MotoGP-szereplést is fenyegethetik a jövőben. Most Pit Beirer elárulta, mi a helyzet jelenleg.
A KTM-csoport pénzügyi stabilizálása után most a motorsport-költségek is górcső alá kerültek. A versenyrészleg vezetője, Pit Beirer a Speedweek.com-nak beszélt arról, milyen változások várhatók – és mit jelent ez a MotoGP-szereplésre nézve.
A cég összeomlását sikerült elkerülni, de az osztrák motorgyártó még messze van a normális működéstől. A nagyszabású átalakítási folyamat megállította a KTM zuhanását, de súlyos áldozatokkal járt: hónapokon át tartó bizonytalanság, termelésleállás és bizalomvesztés kísérte a folyamatot. Az elmúlt télen meghozott vészfékezés óta mintegy 1800 dolgozót bocsátottak el a 6200-ból.
A vállalat túlélése nagyban köszönhető az indiai Bajaj cégnek, amely hosszú távú partnerként pénzügyileg az osztrák gyártó mögé. A Bajaj 2025 novemberére a tervek szerint a KTM 76 százalékát birtokolja majd, ezzel többségi tulajdonossá válna.
A vezetésben is változás történt: Stefan Pierer távozott, helyét Gottfried Neumeister vette át, aki január óta irányítja a vállalatot. Az új vezérigazgató energikus stílusa mellett a hangsúlyt a hatékonyság növelésére és a költségek lefaragására helyezte. A Bajaj vezetője, Rajiv Bajaj szerint a költségek – különösen a marketing, a fejlesztés, a motorsport és az adminisztráció területén – jelenleg 50 százalékkal magasabbak a kívánatosnál.
Pit Beirer az erre vonatkozó kérdésre nyugodtan reagált: „Először is, kétségtelen, hogy Rajiv Bajaj személyes elkötelezettségével döntő szerepet játszott a KTM megmentésében. Az, amit a jelenlegi költséghelyzetről mond, egyszerűen a valóságot tükrözi. Már régebben közösen döntöttünk arról, hogy vállaljuk a következményeket, és úgy alakítjuk át a területeket, hogy a KTM sikeres vállalat maradhasson. Én a motorsport-részletről tudok beszélni.”
A minőségben nincs kompromisszum
Majd hozzátette: „A legfontosabb, hogy az általunk vállalt kötelezettségekben nem kötünk kompromisszumot a minőségben. Prémium kategóriások akarunk lenni – és azok is maradunk, a hozzá illő költségvetéssel.”
Ez összhangban van Neumeister korábbi nyilatkozatával is, aki a Katalóniai Nagydíjon így fogalmazott: „A vállalaton belül mindannyian egyetértünk abban, hogy a legjobbak akarunk lenni. Minden jövőbeli lépésünknek ezt kell szolgálnia. A MotoGP-ben való részvételünk csak akkor indokolt, ha ezzel bizonyítani tudjuk: a KTM képes a világ egyik legjobb technológiáját előállítani.”
A KTM és a Bajaj elkötelezettségét a MotoGP mellett jól jelzi az új 850 köbcentis motor fejlesztése is, amelyet 2027-től vetnek be. Beirer erről így nyilatkozott: „Megkaptam a hivatalos megbízást az új motor fejlesztésére az új MotoGP-korszakra. Senki nem engedélyezett volna egy ilyen projektet, ha nem állnánk szilárdan a sorozat mellett. Mi a MotoGP-ben vagyunk, és ott is maradunk.”
Ugyanakkor Beirer nem tagadja, hogy költségcsökkentésekre is szükség van: „Vegyük például a Dakar-ralit. A részvételünk nem kérdés, ez a vállalat szerves része, és folytatni fogjuk. De a gyári versenyzők számát nyolcról háromra csökkentettük. Ez fájdalmas volt, de befektetés a KTM jövőjébe. Most nálunk van a két legjobb ralis versenyző és a legígéretesebb újonc. Ez keményebb, kevesebb a hibalehetőség – de a Dakar sosem volt könnyű.”
Végül így foglalta össze a motorsport-vezető a helyzetet: „Nem az üzleti modell felforgatásáról van szó, hanem arról, hogy részletről részletre átnézzük a költségeket. Komolyan vesszük ezt, de ez nem jelenti azt, hogy kivonulnánk a motorsportból. Amit csinálunk, annak a legmagasabb minőséget kell képviselnie – ebben mindannyian egyetértünk.”






