Motorsportol.hu
2025. július 13, vasárnap
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home Retró

88 évvel ezelőtti Magyar Nagydíj beszámoló, némi csalással!

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2024.06.21.
88 évvel ezelőtti Magyar Nagydíj beszámoló, némi csalással!

Fotó: Fortepan / Horváth József

88 éve volt az első Magyar Nagydíj. Nem számoltuk el! 1986-ban volt ugyan az első Forma-1-es Magyar Nagydíj, de épp itt a lényeg: Mindig figyelembe kell venni, hogy „csak” Magyar Nagydíjról van-e szó, vagy Forma-1-es Magyar Nagydíjról.

Az első Magyar Nagydíj ugyanis még a Forma-1 létrejötte előtt, 1936. június 21-én volt, a Népligetben. A versenyt az olasz Tazio Nuvolari nyerte egy Alfa Romeóval, míg a magyar Hartmann László és Maseratija a 7. helyen végzett.

Ez is érdekelhet

Magyar Nagydíj – Teljesen készpénzmentes lesz az idei Forma-1-es futam

Magyar Nagydíj – Teljesen készpénzmentes lesz az idei Forma-1-es futam

2025.07.13.
Amikor Schumacher szembeszállt a fekete zászlóval – a 1994-es Brit Nagydíj drámája

Amikor Schumacher szembeszállt a fekete zászlóval – a 1994-es Brit Nagydíj drámája

2025.07.10.

Ennek évfordulója alkalmából előkerítettünk két darab korabeli cikket az Arcanum Újságok által. Ezeket most változtatás nélkül közöljük, mintegy érdekességként, hogy milyen stílusban írtak akkoriban.

Az első cikkben a szerző nem is konkrétan a versenyről ír, hanem arról, milyen volt nézőként a Magyar Nagydíj. Nem volt teljesen elragadtatva, leginkább a jegyárakat drágállta.

A második cikk pedig egy csalásról számol be, mi szerint jegyhamisítás történt, így jóval kisebb bevétel folyt be, mint kellett volna.

Íme:

Nagy sikere volt az első magyar GP-nek

a helyáraktól eltekintve

Sporthirlap, 1936-06-24 / 50. szám, 8. oldal
Szerző: Halápi Hugó

VÉGIGNÉZTÜK az I. Magyar Automobil Nagydíjat. Elejétől végéig, a kerítéstől a depókig, a felhördülésektől a Nuvolarinak szóló ünneplésig.

KÉT PENGŐBE KERÜLT az állóhely a helyszínen. Emiatt hördült fel először a sportszerető tömeg. Igenis, tömeg! Mert senki sem tagadhatja: megnézte volna még több ember a versenyt, hanem riasztják el őket a 2 pengős árral. És jobban jött volna ki a KMAC is, ha népszerűbb helyárakkal több nézőnek adott volna alkalmat a verseny megtekintésére. Olcsóbb helyárakkal nagyobb közönséget „nevelhetett” volna magának a KMAC a jövőben rendezendő versenyek részére… De így?!

AZ ÁLLÓHELY közönsége azonban még így is szerencsésebb helyzetben volt a Simor utcai egyenesben lévő ülőhelyeseknél. Az állóhelyesek ugyanis szabadon választhattak jobb helyet. Az ülőhely közönsége ezzel szemben nem is sejthette, hogy a 6—10—20—25 pengős helyeknél jobb hely is van. Az állóhely…

LÁTNI AZ ÁLLÓHELYRŐL — illetve mozogva — lehetett legtöbbet. Viszont kár, hogy csak a célnál helyeztek el hangszórókat s így nem juthatott el semmi híradás a távolabb álló közönséghez. Kár, hogy nem törődtek azzal, hogy a másfél és két pengőt fizető nézősereg is tájékozva legyen a verseny állásáról. A verseny elején még csak megállapíthatta a tájékozatlan — GP-t először látó a közönség, hogyan állnak a versenyzők, mi a sorrend. De amikor már közben leköröztek egy pár versenyzőt, teljes volt a káosz.

TÖBB FIGYELMET érdemelt volna a nagy kánikulában hősies magatartással viselkedő nézősereg!

A RENDEZŐK AGILITÁSA feltűnő volt. A verseny elején. Mindenkit szigorú „kezelés” alá vettek. Háromszor is megnézték a jegyet, nehogy zavar legyen. A 48-ik kör lefutása után — tehát 2 körrel a befejezés előtt! — azonban már eltűntek a helyükről és a közönség most már szabadon sodródhatott. Olyan tolongás, fejetlen ide-oda rohanás lett úrrá egyszerre a cél körül, ami könnyen szerencsétlenséget idézhetett volna elő.

A RENDŐRSÉG viszont — bár nem volt „GP-edzése” — pompás munkát végzett. Hiszen 1100 rendőrt mozgósított a nagy verseny. A rendőrtisztek — Szimon István dr. rendőrfőtanácsos, Meskó dr. rendőrkapitány, Marinovich és vitéz Bellyey rendőrfogalmazók — kitűnő szimattal kiürítették például az egyik fordulót, ahová pár perccel később — betarolt Nuvolari kocsija. Hja, kitűnő rendőreinknek jót tett — a futballmeccseken szerzett gyakorlat .

SOK KÜLFÖLDI volt jelen a verseny színhelyén. Különösen sok volt a birodalmi német. Ezekre mondta valaki: — Ezek nem bírják ki autóverseny nélkül! Ha otthon nem láthatnak versenyt, elutaznak külföldre… Be autóversenyt, ahol német versenyző indul, nem hagynak ki…

A SCUDERIA FERRARI (Alfa Romeo) sátrában feszült figyelemmel kísérték Nuvolari menését. Ugolini titkár rengeteg stopperóra „társaságában” izgatottanjegyezte a konkurrens menők köreit, közben elégedetten nézte Tadini — Nuvolarit támogató —menését.
— Ez a Mario megfizethetetlen, — mondta verseny közben a titkár és ekkor még a kívülállók nem is sejthették, mennyire igaza van neki.

AZ OLASZ DEPÓBAN pezsgősüvegekkel várták a győztest. Az egyik főszerelő örömében táncolni kezdett, pezsgős üveggel a kezében. És amikor Nuvolari beérkezett a depóhoz, azonnal a szájába dugták a pezsgősüveget. De nem szabadulhatott meg az ünnepléstől a másodiknak beérkező Rosemeyer sem. Vele is megitattak egy pár „slukkot”… Vigasztalásul. Alig bírták kivárni Tadinit, aki — bár negyedik lett — a győzelemben is „benne volt”.

VILÁGESEMÉNY volt. Kár, hogy a KMAC kissé drágán mérte. Márpedig a sportok népszerűsítését a népszerű helyárakon kell kezdeni.

 

50 000 pengős jegycsatás a Grand Prix jegyeivel

(A Magyarország tudósítójától.)

Magyarország, 1936-06-27 / 146. szám 4. oldal

Két nappal ezelőtt megjelent a főkapitányságon dr. Landauer Eduard, a Királyi Magyar Automobil Club vezértitkára. Dr. FerenczyTibor főkapitányt kereste fel Landauer és megköszönte, hogy a főkapitányság olyan példás rendet tartott fenn a vasárnap lezajlott Grand Prix-n. A vezértitkár ezután egy feljelentést adott át dr. Ferenczy Tibor főkapitánynak. A feljelentés kapcsolatban van a Grand Prix jegyeladásával.

Nevezetesen a Királyi Magyar Automobil Club az első magyar Grand Prix megrendezése során 50-60.000 jegy eladására számított. Akik kint voltak a Népligetben vasárnap, azok látták, hogy az elképzelést az eredmény igazolta, csakugyan több mint 50.000 ember nézte végig az autósok idegölő küzdelmét a magyar nagydíjért.

A Grand Prix után, amikor megejtették az elszámolást, kiderült, hogy körülbelül 12.000 pengő folyt csak beaz állóhelyekre érvényes jegyekért, dacára annak, hogy legalább 80.000 pengőnek kellett volna befolynia. A vezértitkár a feljelentés beadásakor közölte a KMAC-nak azt a gyanúját, hogy valószínűleg jegy hamisítás történt.

Bizonyára amikor forgalomba kerültek a Grand Prix jegyei, hű másolatokat készítettek a jegyekről és ezeket hozták forgalomba a KMAC jegyei helyett. Ezáltal rendkívül súlyosan megkárosították a Grand Prix vállalkozását.

A főkapitány nyomban magához kérette Csutak Béla dr. rendőrtanácsost, akit megbízott az ügy nyomozásával. Két nap óta Lukács József dr. vezetésével egész sereg detektív nyomoz a városban, keresik a csalókat, akik több mint 50.000 pengővel megkárosították a KMAC-ot.

Szimulátorozz a Népligetben 1936-ban, lehetsz akár Hartmann László is!

Tags: 1936-os Magyar Nagydíjezen a naponMagyar Nagydíj
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Láttad már az F1 filmet?
200 Szavazat · 200 szavazat
Szavazok

Ajánló

Frankl András és Kiss Norbi beszélt a kamionversenyzés múltjáról, jelenéről és jövőjéről

Frankl András és Kiss Norbi beszélt a kamionversenyzés múltjáról, jelenéről és jövőjéről

2025.06.22.
Szujó Zolitól a Hungaroring rajt-cél egyenesének a „Floor”-ján kérdeztünk egyet

Szujó Zolitól a Hungaroring rajt-cél egyenesének a „Floor”-ján kérdeztünk egyet

2025.06.21.
Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

2025.06.21.

TOP 5

  • Már azt is lehet sejteni, hogy Horner hol folytathatja az F1-es pályafutását

    Már azt is lehet sejteni, hogy Horner hol folytathatja az F1-es pályafutását

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • „Bámult előre az autójában, egyszerűen csak kihajtott a kapun” – így távozott a Red Bulltól Horner

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Esélyes, hogy Verstappen rúgatta ki Christian Hornert

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Egy kiszivárgott bizalmas dokumentum fedheti fel Horner menesztésének indokát

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • A Horner által állítólag üzenetekben zaklatott nő apja is reagált arra, hogy a Red Bull elbocsátotta a britet

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.