Retró

88 évvel ezelőtti Magyar Nagydíj beszámoló, némi csalással!

88 éve volt az első Magyar Nagydíj. Nem számoltuk el! 1986-ban volt ugyan az első Forma-1-es Magyar Nagydíj, de épp itt a lényeg: Mindig figyelembe kell venni, hogy „csak” Magyar Nagydíjról van-e szó, vagy Forma-1-es Magyar Nagydíjról.

Az első Magyar Nagydíj ugyanis még a Forma-1 létrejötte előtt, 1936. június 21-én volt, a Népligetben. A versenyt az olasz Tazio Nuvolari nyerte egy Alfa Romeóval, míg a magyar Hartmann László és Maseratija a 7. helyen végzett.

Ennek évfordulója alkalmából előkerítettünk két darab korabeli cikket az Arcanum Újságok által. Ezeket most változtatás nélkül közöljük, mintegy érdekességként, hogy milyen stílusban írtak akkoriban.

Az első cikkben a szerző nem is konkrétan a versenyről ír, hanem arról, milyen volt nézőként a Magyar Nagydíj. Nem volt teljesen elragadtatva, leginkább a jegyárakat drágállta.

A második cikk pedig egy csalásról számol be, mi szerint jegyhamisítás történt, így jóval kisebb bevétel folyt be, mint kellett volna.

Íme:

Nagy sikere volt az első magyar GP-nek

a helyáraktól eltekintve

Sporthirlap, 1936-06-24 / 50. szám, 8. oldal
Szerző: Halápi Hugó

VÉGIGNÉZTÜK az I. Magyar Automobil Nagydíjat. Elejétől végéig, a kerítéstől a depókig, a felhördülésektől a Nuvolarinak szóló ünneplésig.

KÉT PENGŐBE KERÜLT az állóhely a helyszínen. Emiatt hördült fel először a sportszerető tömeg. Igenis, tömeg! Mert senki sem tagadhatja: megnézte volna még több ember a versenyt, hanem riasztják el őket a 2 pengős árral. És jobban jött volna ki a KMAC is, ha népszerűbb helyárakkal több nézőnek adott volna alkalmat a verseny megtekintésére. Olcsóbb helyárakkal nagyobb közönséget „nevelhetett” volna magának a KMAC a jövőben rendezendő versenyek részére… De így?!

AZ ÁLLÓHELY közönsége azonban még így is szerencsésebb helyzetben volt a Simor utcai egyenesben lévő ülőhelyeseknél. Az állóhelyesek ugyanis szabadon választhattak jobb helyet. Az ülőhely közönsége ezzel szemben nem is sejthette, hogy a 6—10—20—25 pengős helyeknél jobb hely is van. Az állóhely…

LÁTNI AZ ÁLLÓHELYRŐL — illetve mozogva — lehetett legtöbbet. Viszont kár, hogy csak a célnál helyeztek el hangszórókat s így nem juthatott el semmi híradás a távolabb álló közönséghez. Kár, hogy nem törődtek azzal, hogy a másfél és két pengőt fizető nézősereg is tájékozva legyen a verseny állásáról. A verseny elején még csak megállapíthatta a tájékozatlan — GP-t először látó a közönség, hogyan állnak a versenyzők, mi a sorrend. De amikor már közben leköröztek egy pár versenyzőt, teljes volt a káosz.

TÖBB FIGYELMET érdemelt volna a nagy kánikulában hősies magatartással viselkedő nézősereg!

A RENDEZŐK AGILITÁSA feltűnő volt. A verseny elején. Mindenkit szigorú „kezelés” alá vettek. Háromszor is megnézték a jegyet, nehogy zavar legyen. A 48-ik kör lefutása után — tehát 2 körrel a befejezés előtt! — azonban már eltűntek a helyükről és a közönség most már szabadon sodródhatott. Olyan tolongás, fejetlen ide-oda rohanás lett úrrá egyszerre a cél körül, ami könnyen szerencsétlenséget idézhetett volna elő.

A RENDŐRSÉG viszont — bár nem volt „GP-edzése” — pompás munkát végzett. Hiszen 1100 rendőrt mozgósított a nagy verseny. A rendőrtisztek — Szimon István dr. rendőrfőtanácsos, Meskó dr. rendőrkapitány, Marinovich és vitéz Bellyey rendőrfogalmazók — kitűnő szimattal kiürítették például az egyik fordulót, ahová pár perccel később — betarolt Nuvolari kocsija. Hja, kitűnő rendőreinknek jót tett — a futballmeccseken szerzett gyakorlat .

SOK KÜLFÖLDI volt jelen a verseny színhelyén. Különösen sok volt a birodalmi német. Ezekre mondta valaki: — Ezek nem bírják ki autóverseny nélkül! Ha otthon nem láthatnak versenyt, elutaznak külföldre… Be autóversenyt, ahol német versenyző indul, nem hagynak ki…

A SCUDERIA FERRARI (Alfa Romeo) sátrában feszült figyelemmel kísérték Nuvolari menését. Ugolini titkár rengeteg stopperóra „társaságában” izgatottanjegyezte a konkurrens menők köreit, közben elégedetten nézte Tadini — Nuvolarit támogató —menését.
— Ez a Mario megfizethetetlen, — mondta verseny közben a titkár és ekkor még a kívülállók nem is sejthették, mennyire igaza van neki.

AZ OLASZ DEPÓBAN pezsgősüvegekkel várták a győztest. Az egyik főszerelő örömében táncolni kezdett, pezsgős üveggel a kezében. És amikor Nuvolari beérkezett a depóhoz, azonnal a szájába dugták a pezsgősüveget. De nem szabadulhatott meg az ünnepléstől a másodiknak beérkező Rosemeyer sem. Vele is megitattak egy pár „slukkot”… Vigasztalásul. Alig bírták kivárni Tadinit, aki — bár negyedik lett — a győzelemben is „benne volt”.

VILÁGESEMÉNY volt. Kár, hogy a KMAC kissé drágán mérte. Márpedig a sportok népszerűsítését a népszerű helyárakon kell kezdeni.

 

50 000 pengős jegycsatás a Grand Prix jegyeivel

(A Magyarország tudósítójától.)

Magyarország, 1936-06-27 / 146. szám 4. oldal

Két nappal ezelőtt megjelent a főkapitányságon dr. Landauer Eduard, a Királyi Magyar Automobil Club vezértitkára. Dr. FerenczyTibor főkapitányt kereste fel Landauer és megköszönte, hogy a főkapitányság olyan példás rendet tartott fenn a vasárnap lezajlott Grand Prix-n. A vezértitkár ezután egy feljelentést adott át dr. Ferenczy Tibor főkapitánynak. A feljelentés kapcsolatban van a Grand Prix jegyeladásával.

Nevezetesen a Királyi Magyar Automobil Club az első magyar Grand Prix megrendezése során 50-60.000 jegy eladására számított. Akik kint voltak a Népligetben vasárnap, azok látták, hogy az elképzelést az eredmény igazolta, csakugyan több mint 50.000 ember nézte végig az autósok idegölő küzdelmét a magyar nagydíjért.

A Grand Prix után, amikor megejtették az elszámolást, kiderült, hogy körülbelül 12.000 pengő folyt csak beaz állóhelyekre érvényes jegyekért, dacára annak, hogy legalább 80.000 pengőnek kellett volna befolynia. A vezértitkár a feljelentés beadásakor közölte a KMAC-nak azt a gyanúját, hogy valószínűleg jegy hamisítás történt.

Bizonyára amikor forgalomba kerültek a Grand Prix jegyei, hű másolatokat készítettek a jegyekről és ezeket hozták forgalomba a KMAC jegyei helyett. Ezáltal rendkívül súlyosan megkárosították a Grand Prix vállalkozását.

A főkapitány nyomban magához kérette Csutak Béla dr. rendőrtanácsost, akit megbízott az ügy nyomozásával. Két nap óta Lukács József dr. vezetésével egész sereg detektív nyomoz a városban, keresik a csalókat, akik több mint 50.000 pengővel megkárosították a KMAC-ot.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Örülhetnek, akik utálnak korán kelni! Itt a hétvégi Forma-1-es menetrend!

A tripla Forma-1-es versenyhétvégék második állomása következik hétvégén: a Bahreini Nagydíj. Ezúttal már fellélegezhetnek azok,…

2 óra ago

Piastri bosszús, amiért nem sikerült elkapni Verstappent

Oscar Piastri szerint a pályapozíció sokba került a McLarennek, a Max Verstappen elleni csatában. A…

12 óra ago

Las Vegasban debütál Mustangjával Gilyén Krisztián

Las Vegas, Monza, Le Mans, Zandvoort. Csak néhány azon legendás helyszínek közül, ahol május és…

13 óra ago

Jobban megismernéd Pecco Bagnaiát? Itt a lehetőség! 10 részes sorozattal készült

Pecco Bagnaia csatlakozott más versenyzők, például Jorge Martín és Aleix Espargaró trendjéhez, és új YouTube-csatornát…

14 óra ago

F1: Pontot sem szerzett, de a nap versenyzője lett

A japán Yuki Tsunoda első versenyhétvégéje a Red Bull csapatánál, a hazai versenye volt, a…

15 óra ago

Az FIA bejelentette, hogy a Japán Nagydíj után mintákat vettek Norris autójából

Lando Norris McLaren MCL39-es versenyautóját a Japán Nagydíj befejezése után az FIA széleskörű vizsgálatnak vetette…

15 óra ago