Motorsportol.hu
2025. szeptember 17, szerda
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

Forró helyzet az F1-ben: Új szabály jön a pilóták védelmére

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2024.11.21.
Forró helyzet az F1-ben: Új szabály jön a pilóták védelmére

Fotó: Mark Thompson/Getty Images / Red

ADVERTISEMENT

Az F1-es autók a világ legfejlettebb technológiájú járművei közé tartoznak, de mégsem rendelkeznek a vezető számára hűtéssel. Ennek legfőbb oka, hogy egy légkondicionáló rendszer túl nagy súlyt jelentene, és nem is valószínű, hogy hatékony lenne, figyelembe véve, hogy a pilótafülke nyitott.

Az elmúlt héten azonban az F1 Bizottság úgy döntött, hogy minden autónak rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy extrém hőség esetén hűtőberendezést szerelhessenek bele, írja a Motorsport.com.

Ez is érdekelhet

Hamilton ismét pletykák középpontjában: egy modellel kapták lencsevégre

Hamilton ismét pletykák középpontjában: egy modellel kapták lencsevégre

2025.09.17.
Forradalmi ötlete van Oconnak a sprintfutamok helyére

Forradalmi ötlete van Oconnak a sprintfutamok helyére

2025.09.17.

Az F1-es pilóták tűzálló, hosszú alsóneműt és háromrétegű versenyruhát viselnek, és olyan pilótafülkékben ülnek, ahol a hőmérséklet gyakran eléri a 60 fokot. Különösen az olyan helyszíneken, mint például Szingapúr, vagy Katar. Ez fizikailag kimeríti a testüket, fáradtságot okoz, és potenciálisan befolyásolja a kognitív funkciókat is.

Tekintettel arra, hogy a versenyzők 300 km/óránál nagyobb sebességgel száguldanak, a kognitív funkciók csökkenése valós veszélyt jelent.

Úgy tudni, olyan rendszerben gondolkodnak, amely hűtött vizet, vagy más biztonságos folyadékot keringetne a pilóták teste körül, az overálba építve, segítve a hőelvezetést.

Bár a prototípus már létezik, a 2025-ös bevezetésig a csapatoknak lehetőségük lesz saját hűtőrendszert is kifejleszteni. A jelenlegi állapot szerint egy jégblokk biztosítja a hőcserét a folyadékhoz, amelyet egy csőrendszeren keresztül juttatnak el a versenyző ruházatába. A teljes rendszer súlya körülbelül 5 kg, de ez a fejlesztések során még változhat.

A szabályok megengedik a párolgási vagy szublimációs látens hő felhasználását, valamint a tárolt hőenergiát is, amennyiben az nem befolyásolja a motor hűtését. Így elképzelhető, hogy a jövőben a csapatok más hűtőközeget, például előre lehűtött folyadékot is használhatnak majd a jégblokk helyett, vagy akár ventilátorral hűtött levegőt juttathatnak a pilóta ruhájába. A szabályok azonban szigorúan tiltják a szárazjég használatát, hiszen az komoly sérüléseket tud okozni.

Jelenleg az F1-es versenyzők gyakran viselnek jégmellényt a meleg éghajlaton zajló versenyek előtt és után, amelyek általában orvosi minőségű jégcsomagokat jeéent, amelyek csökkentik a test maghőmérsékletét.

A várhatóan a 2025-ös szezonra bevezetendő változtatásra vonatkozó felhívások a 2023-as katari futam után érkeztek, amelyen Lance Stroll a hőség miatt rövid időre elájult, Esteban Ocon belehányt a sisakjába, Logan Sargeant pedig hőguta miatt volt kénytelen feladni a versenyt.

Tags: F1Forma-1hűtéshűtőrendszertech
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Szerinted melyik F1-es motorgyártó erőforrása lesz a legjobb 2026-ban?
70 Szavazat · 70 szavazat
Szavazok

Ajánló

Ez itt a reklám helye: Camion Express Szerviz – Megbízhatóság a pályán innen és túl

Ez itt a reklám helye: Camion Express Szerviz – Megbízhatóság a pályán innen és túl

2025.09.08.
Kezdődik a tanév, segítsünk azonak, akik most fognak F1 témában szakdolgozatot írni!

Kezdődik a tanév, segítsünk azonak, akik most fognak F1 témában szakdolgozatot írni!

2025.09.02.
Igazi időutazás a MotoGP múltjába és jelenébe – MotoGP Illusztrált történelem

Igazi időutazás a MotoGP múltjába és jelenébe – MotoGP Illusztrált történelem

2025.08.12.

TOP 5

  • Alonso szerint elég meredeket állít Newey neki a 2026-os autójáról

    Alonso szerint elég meredeket állít Newey neki a 2026-os autójáról

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Verstappen: akik a Ferrariba vágynak, elkövetnek egy hibát

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Monzában a Tifosi kijelentette, hogy kit szeretnének vörösben látni?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Christian Horner reagált a Red Bull monzai sikerére

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Brown nyilatkozott végre a McLaren ellentmondásos monzai cseréjéről

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu