A Racing Bulls vezérigazgatója, Peter Bayer óva int mindenkit attól, hogy az érzelmek vezéreljék, amikor az F1 következő korszakának erőforrás-szabályzatáról kell dönteni.
A belsőégésű motorokhoz való esetleges visszatérésről az elmúlt hetekben egyre több szó esett. Az F1 Bahreinben tartott egy találkozót, hogy megvitassák ennek lehetőségét, valamint a jövőre életbe lépő új szabályokat. A fenntartható üzemanyaggal működő V10-es motorokhoz való visszatérés gondolatát akkor elvetették, de a téma újra porondra került.
„A jelenlegi vita, próbálom megérteni, hogy honnan jön” – idézi a RacingNews365 Bayert, aki korábbi, az FIA-n belüli szerepvállalása révén kulcsszerepet játszott a 2026-os szabályok kialakításában.
„Én is részt vettem ebben annak idején. Tudom, hogy az összes autógyártó összeült, meghatároztak egy jövőképet, és azt mondták: ‘Erre van szükségünk az F1-től, hogy relevánsak maradjunk a társadalom és az utcai autók számára’” – mondta.
„Az F1 teljesen megváltozott ahhoz képest, amilyen korábban volt.”
Bayer többek között azzal is érvelt, hogy az elmúlt években rengeteg új, fiatal rajongója lett a Forma-1-nek, akik aligha igénylik vissza a belsőégésű motorokat.
„Ha megnézzük, hogy az elmúlt néhány évben mennyi rajongót szereztünk, minden harmadik rajongó csak az elmúlt öt évben csatlakozott az F1-hez’ – mondta.
„Szóval ezek az emberek kicsit olyanok, mint Oscar Piastri – nem látták vagy hallották a V10-est. Számukra ez egy nagyon elvont vita. Szerintem ez egy olyan vita, amelyet belsőleg kellene lefolytatnunk.”
„De mindenekelőtt azt gondolom, hogy az F1-nek, az FIA-nak, az OEM-eknek és a csapatoknak össze kell hangolódniuk abban, hogy szerintünk hogyan kellene kinéznie az F1-nek 2030-ban és azon túl. Ez a fő kérdés, amire választ kell adnunk.”
Bayer szerint a belsőégésű motorokat a múlt relikviájának kellene tekinteni.
„Nem hiszem, hogy az érzelmeknek vagy a V10-es motorral kapcsolatos romantikus emlékeknek kellene vezérelniük minket, amit mindannyian szeretünk. Ez olyan, mintha az emberek azt gondolnák, hogy a Jurassic Parkban jártak, és láttak egy T-Rexet elsétálni.”
„A hangzás… Sok fiatal rajongónk van, családok jönnek most a versenypályára. Talán ők nem annyira lelkesednek azért, mint mi, hogy a T-Rexek üvöltését hallják a célegyenesben.”
„De ismétlem, ezért is kell stratégiai megbeszélésnek lennie, amelynek meg kell hallgatnia a sportágat, meg kell hallgatnia a gyártókat, meg kell hallgatnia a versenyzőket” – tette hozzá Bayer.
„Azonban ennek egy belső megbeszélésnek kell lennie. Gondoljunk vissza 2014-re, az F1 az egyik technikai csodát mutatta be.”
„Az F1 tulajdonképpen nagy plakátokat tett ki, hogy ‘hibridek vagyunk’, mert senki sem tudta. Az emberek évekig rosszat beszéltek róla, és így szinte olyan érzés, mintha megint ugyanazt a hibát követnénk el.”
„Jövőre lesz egy új motorgyártó cégünk, egy új erőforrásunk, hatékonyabb, fenntarthatóbb, 100%-ban fenntartható üzemanyaggal, és most kezdünk el egy vitát arról, hogy esetleg változtassunk ezen. Próbálom megérteni, mi a motiváció.”