Amikor úgy tűnt, hogy Jorge Martín és az Aprilia közötti „szappanopera” lassú és fájdalmas háborúvá fajul az ügyvédi irodákban, a versenyző környezete egy váratlan és forradalmi javaslattal állt elő. Albert Valera, a jelenlegi világbajnok menedzsere egy olyan megoldást vetett fel, amely közvetlenül a Forma-1-ből merít ihletet. És amely feloldhatja a patthelyzetet, és amely annak idején egy bizonyos Michael Schumachernek lehetővé tette, hogy csapatot váltson és elkezdje építeni legendáját.
Az olasz Motosprint portál szerint a kezdeményezés Valera közvetlen közleményében jelent meg. „Helló. Szeretném felhívni a figyelmeteket a következő protokollra, amely már évek óta érvényben van a Forma-1-ben. Ha mi is betartanánk bizonyos paramétereket, a folyamat sokkal gyorsabb lenne.”
A javaslat egyértelmű: az F1-hez hasonló rendszer bevezetése a szerződéses viták rendezésére és a senkinek sem előnyös patthelyzet elkerülésére.
De pontosan miben áll ez a „Schumacher-féle megoldás”, amelyet Martín környezete javasol? Egy, Formula-1-es Contract Recognition Board (CRB) vagyis Szerződéselismerési Testülethez hasonló szervezet létrehozásáról van szó. Ez a testület, amelyet 1991-ben hozott létre az FIA és maguk a csapatok. Olyan konfliktusok elkerülése érdekében, mint amilyen most a MotoGP-ben zajlik.
A CRB működése ellentéte a hosszú és költséges bírósági eljárásnak a rendes bíróságokon. Ez egy magán sportbíróság, amely független, a területen szakosodott ügyvédekből áll. Vitás esetben mindkét fél benyújtja szerződését és érveit.
A CRB megvizsgálja azokat, és rendkívül rövid időn belül, általában 48-72 óra alatt, kötelező erejű és végleges ítéletet hoz arról, hogy melyik szerződés érvényes. Előnyei nyilvánvalóak: gyorsaság, titoktartás és mindenekelőtt sportági és pénzügyi stabilitás a bajnokság számára, ami megakadályozza a viták elhúzódását.
A rendszer hatékonyságának illusztrálására Valera a leghíresebb példát hozza fel: Michael Schumacher esetét 1991-ből. A Jordan csapatnál a Belga Nagydíjon elért abszolút ragyogó debütálása után a fiatal német tehetség azonnal felkeltette a nagy csapatok figyelmét. Flavio Briatore Benettonja villámgyorsan lépett, és annak ellenére, hogy eredetileg megállapodás született arról, hogy Schumacher a szezon hátralévő részét a Jordannál tölti, a következő monzai futamra szerződtette.
Ez jogi csatát robbantott ki, amelyben Sir Eddie Jordan csapata minden eszközzel megpróbálta megakadályozni, hogy új sztárja a Benettonnál versenyezzen. Mivel azonban Jordan és Schumacher között nem volt hivatalos, aláírt szerződés, a CRB a német pilótának adott igazat, és engedélyezte átigazolását a Benettonhoz, ahol évekkel később megszerezte első két világbajnoki címét. Az olyan eseteket, mint Jenson Buttoné 2004-ben vagy a legutóbbi, Oscar Piastrié 2022-ben, szintén így oldották meg.
Albert Valera javaslata tehát sokkal több, mint egy egyszerű javaslat. Felhívás a MotoGP struktúráinak modernizálására. Felkérés egy olyan mechanizmus bevezetésére, amely már bizonyította hatékonyságát az autóversenyzés elitjében.
Martín apja kiállt fia mellett, akit a paddock legvitatottabb pilótájaként tartanak számon