A MotoGP 2027-ben gyökeresen megváltozik. Többekben felmerültek kételyek ezzel kapcsolatban, van, aki nem is félt ezt kimondani.
A MotoGP 2027-ben új korszakba lép: a 2012 óta használt 1000 köbcentis motorokat 850 köbcentisek váltják. Emellett eltűnnek a rajt- és magasságállító rendszerek, az aerodinamikai megoldásokat pedig jelentősen visszavágják. A cél a szabályalkotók szerint a biztonság növelése a sebességek csökkentésével, valamint a mezőny közelebb hozása egymáshoz.
Már most akadnak azonban kételyek, hogy mindez valóban eléri-e a kívánt hatást. A költségek kordában tartása érdekében a 2027-es motorok pályatesztjeit jövő évig korlátozták, a jelenlegi gépeknél pedig fejlesztési befagyasztás van érvényben – kivéve a Hondát és a Yamahát.
Az új előírások költségvonzatáról a San Marinó-i Nagydíj hétvégéjén az Aprilia járműfejlesztésért felelős főmérnöke, motogpbeszélt, aki szerint a változtatás rendkívül megterhelő lesz a gyártóknak.
„Költség szempontból ez az egész motoros átalakítás öngyilkosság, az én véleményem szerint” – fogalmazott. – „Úgy gondolom, ugyanazt az eredményt sokkal egyszerűbben is el lehetett volna érni. Például a gumik 2027-től úgyis változnak, Michelinről Pirellire váltunk.”
De Luca szerint az új erőforrások teljesen új motorkonstrukciót követelnek meg: „Az elején biztosan nem lesz olcsóbb. Egy teljesen új motort kell építeni. Át kell gondolni mindent, mert a legmagasabb szintű versenyzésben egy kisebb, könnyebb motort máshogy kell elhelyezni. Más lesz a kipufogó, teljesen új a hűtőrendszer, az airbox, minden. Nem lehet egyszerűen beletenni az új blokkot a mostani vázba. Ez így egy vesztésre álló játék.”
Az Aprilia mérnöke szerint a gyártók gyakorlatilag a nulláról indulnak, mert csak nagyon kevés elemet lehet átmenteni a mostani gépekből. „Gazdasági szempontból ez óriási kihívás számunkra” – tette hozzá.