Motorsportol.hu
2025. november 18, kedd
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

35 éve, hogy Donnelly brutális balesetet szenvedett – csodával határos módon túlélte

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2025.09.28.
35 éve, hogy Donnelly brutális balesetet szenvedett – csodával határos módon túlélte

Fotó: Tajthi Andrea

ADVERTISEMENT

1990. szeptember 28-án jerezben súlyos baleset történt: a Lotus 102-essel versenyző Martin Donnelly a 14-es kanyarban csapódott a szalagkorlátnak. A becsapódás olyan erős volt, hogy az autó első része „szétrobbant”, és Donnelly az üléssel együtt kirepült a roncsból és mozdulatlanul landolt a pályán.

Donnelly súlyos sérüléseket szenvedett: több töréssel, az agy és a tüdő zúzódásaival került kórházba, annyira kritikus állapotban, hogy a szíve kétszer megállt. Veséje és tüdeje is leállt, életmentő beavatkozásra volt szükség, és jobb lábát amputálni akarták. Mégis túlélte a balesetet és lábai is megmaradtak.

Ez is érdekelhet

Bejelentés: Jövőre nem jelenik meg új Forma-1-es videójáték

Bejelentés: Jövőre nem jelenik meg új Forma-1-es videójáték

2025.11.18.
Forma-1-es UNO jöhet? Itt az F1 legújabb terméke!

Forma-1-es UNO jöhet? Itt az F1 legújabb terméke!

2025.11.18.

1990-ben az F1-autók V12-es motorokkal rendelkeztek, és a biztonsági felszerelések még messze elmaradtak a későbbi megoldásoktól. Az ütközésvédelmet a mai bukókerethez képest alapvető szerkezeti elemek jelentették. HANS és Halo sem létezett még.  A jerezi pálya 14-es kanyarjában ekkor nagy sebességgel lehetett haladni, de a bukótér szűk volt: nem gumifal vagy tecpro, hanem acélszalag-korlát fogta meg az autót.

A vizsgálatok szerint Donnelly Lotusának első felfüggesztése váratlanul meghibásodott, így az autó irányíthatatlanná vált, ez okozta a balesetet. Sid Watkins professzor és mentőcsapata azonnal a helyszínre sietett, és életveszélyes állapotában sikerrel újraélesztették Donnellyt.

Martin Donnelly-t nagy tehetségnek tartották, ám a jerezi baleset azonnal véget vetett F1-es pályafutásának.
Hosszú rehabilitáció után viszont felépült, és a versenypályán is újra megjelent, más kategóriákban. 1992-től raliversenyeken indult Vauxhall Novával.

A súlyos sérülések és a hosszú lábadozás miatt azonban sosem tért vissza a királykategóriába: 1993-ban még tesztelt a Jordan autóval, de a fizikai és lelki terhek miatt végleg feladta F1-es álmait.

1995-ben egy Formula Classic versenyen győzött, majd kisebb túra- és kupaversenyeken indult Lotusokkal. Versenyzői tapasztalatát később edzőként kamatoztatta, és közel maradt a Lotus márkához. Ennek köszönhetően találkozhattunk vele 2011-ben a Hungaroringen, mikor oda látogatott a Lotus Driving Academy.

2015-ben még egyszer visszatért a profik közé a brit túraautó-bajnokságban (BTCC).

A közvéleményben ma is példaértékű Donnelly túlélése: a baleset emléke folyamatosan emlékezteti a szurkolókat és döntéshozókat, hogy ez a sport veszélyes, és sosem lehet leállni a biztonsági fejlesztésekkel.

További érdekesség, hogy az idén debütált F1 című, Brad Pitt főszereplésével készült mozifilmben a főhős karakterének múltját Donnelly esete inspirálta.

Egy valódi baleset inspirálta Sonny Hayes karakterét

Tags: ezen a naponF1Forma-1Martin Donnelly
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Melyik F1-es kollaborációnak örülsz a legjobban?
24 Szavazat · 24 szavazat
Szavazok

Ajánló

Megérkezett! Ajándék 2026-os motorsport-naptár a Motorsportol.hu olvasóinak!

Megérkezett! Ajándék 2026-os motorsport-naptár a Motorsportol.hu olvasóinak!

2025.11.17.
Gumifüst és angol humor a Red Bull Showrunon – Coulthard és Friesacher pedig meséltek is

Gumifüst és angol humor a Red Bull Showrunon – Coulthard és Friesacher pedig meséltek is

2025.10.12.
Csak egy kattintás: A Motorsportol.hu még közelebb hozza a motorsportot hozzád!

Csak egy kattintás: A Motorsportol.hu még közelebb hozza a motorsportot hozzád!

2025.10.11.

TOP 5

  • Webber egyértelműen megfogalmazta, hogyan előzte vissza Norris Piastrit

    Webber egyértelműen megfogalmazta, hogyan előzte vissza Norris Piastrit

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Fények, csillogás és hajnali kelés – itt az F1-es Las Vegas-i Nagydíj menetrendje

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Norris Brazíliában is hallgathatta a füttykoncertet, Montoya már sejti, hogy miért

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Massa pere a 2008-as bajnoki címért egyre hevesebbé válik

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Ez a két F1-csapat esélyes, hogy küzdjenek a 2026-os bajnoki címért

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Heti hírek” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Hírlevél

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.