Motorsportol.hu
2025. október 21, kedd
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

Két év, két ütközés – Senna és Prost legendás suzukai csatái

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2025.10.21.
Két év, két ütközés – Senna és Prost legendás suzukai csatái

Fotó: McLaren

ADVERTISEMENT

Október 21-én és 22-én a Forma-1 rajongói két ikonikus, drámai suzukai esetre emlékeznek. Ayrton Senna és Alain Prost legendás rivalizálása az 1989-es, illetve 1990-es Japán Nagydíjon érte el tetőpontját.
Mindkét esetben a világbajnoki cím volt a tét, és mindkét futam drámai ütközéssel vonult be az F1 történelemkönyvébe.

Előzmények: Kiéleződő feszültség a McLarennél

1988-ban Senna és Prost a McLaren csapatnál együtt uralták a mezőnyt, ám 1989-re a kapcsolatuk már mérgezetté vált. A brazil és a francia versenyző között az első komoly törés San Marinóban történt: Prost nehezményezte, hogy Senna megszegte állítólagos megállapodásukat, miszerint aki a rajt után előrébb lesz, azt a csapattárs nem támadja az első kanyarban – Senna viszont tagadta, hogy lett volna ilyen egyezség.

Ez is érdekelhet

Sainz nem gondolja, hogy hibázott Antonelli ellen, de mégis rajtbüntetést kapott

Sainz nem gondolja, hogy hibázott Antonelli ellen, de mégis rajtbüntetést kapott

2025.10.21.
Egy komoly mérföldkövet és egy negatív rekordot is elért Hamilton Austinban

Egy komoly mérföldkövet és egy negatív rekordot is elért Hamilton Austinban

2025.10.21.

Prost az év vége felé bejelentette Ferrarihoz való távozását.

A világbajnoki pontverseny végül úgy alakult, hogy Suzukában, a Japán Nagydíjon dőlt el a cím sorsa – ekkor már nem pusztán csapattársakként, hanem a legkomolyabb riválisokként feszült egymásnak a két versenyző

1989. október 22-én Suzukában az idény utolsó előtti futamán Senna minimális esélyét próbálta életben tartani a vb-címre. Az időmérő edzésen Senna fölényesen, 1,7 másodperccel verte Prostot és szerezte meg a pole pozíciót. A rajtnál azonban Prost jobban rajtolt, az élre állt, és a futam első felében magabiztosan vezetett.

A boxkiállások után fordult a kocka: Senna gyors tempóban zárkózott fel, és a 46. körben megérkezett Prost mögé. A brazil a sikánhoz közeledve, a belső íven próbálta megelőzni riválisát. Elkerülhetetlen volt a dráma: a két McLaren összeötközött a sikánban, és elsőre úgy tűnt, mindketten kiesnek.

Prost azonnal feladni kényszerült a küzdelmet, ám Senna bent maradt az autóban. A pályabírók segítségével visszatalált a pályára – kihagyva a baleset helyszínéül szolgáló sikánt –, majd a bokszba hajtott orrkúpcserére.
Mintegy a McLaren-Honda erődemonstrációjaként Senna a baleset, a visszatolás és a szárnycsere ellenére is csupán néhány másodperces hátrányban tért vissza a pályára, és a hátralévő körökben utolérte az időközben élen álló Alessandro Nanninit, megelőzte őt, így elsőként ért célba.

Öröme azonban nem tarthatott sokáig

A versenybírák szerint szabálytalanul, a sikán levágásával tért vissza a pályára, ezért utólag diszkvalifikálták Sennát, ami azt jelentette, hogy Alain Prost lett a világbajnok.

Ezzel kezdetét vette az F1 történetének egyik legnagyobb botránya. Ron Dennis csapatfőnök azonnal fellebbezett a döntés ellen, mondván, hogy az ítélet igazságtalan. Sennát eközben sokan veszélyes versenyzőnek bélyegezték.
A McLaren fellebbezését elutasították, Prost bajnoki címe hivatalos maradt, de Senna nem hagyta annyiban a dolgot. Nyíltan kimondta, hogy szerinte politikai döntés született Suzukában.

A nemzetközi szövetség (FISA, a FIA elődje) elnöke, Jean-Marie Balestre ezt személyes támadásnak vette – olyannyira, hogy 100 ezer dollárra büntették Sennát és kilátásba helyezték versenyzői licenszének visszavonását is 1990-re. Végül hosszas huzavona után a felek kiegyeztek: Senna bocsánatot kért a vádaskodásért, így indulhatott a következő évben.

1990-ben Prost már a Ferrari színeiben, Senna pedig továbbra is a McLarennél versenyzett.  A két versenyző – ha addig nem így lett volna – immár nyíltan ellenségként szállt harcba. Újra fej-fej mellett küzdöttek a pontverseny élén, és ismét Suzukában, a Japán Nagydíjon, október 21-én dőlt el a világbajnoki cím sorsa.

Ezúttal Senna állt jobban (78 pontja volt, Prost 69-ével szemben).

Az időmérőt ismét Senna nyerte, Prost indulhatott mellőle a második rajtkockából. A rajtrács pozíciója azonban vitát váltott ki: Senna (és csapattársa, Gerhard Berger) már a futam előtt kérte a FISA-t és Balestre elnököt, hogy a pole pozíciót tegyék át a pálya koszosabbik, belső oldaláról a tisztább külső ívre – mivel a második hely kedvezőbb tapadású rajthely volt. Balestre először helyt adott a kérésnek, majd meggondolta magát, és nem változtatott a rajthelyen, sőt figyelmeztette a feleket a szabályos küzdelemre.

A döntés feldühítette Sennát, aki dacosan kijelentette, bármi történjék is, az első kanyarig nem fog engedni az elsőségből.

A másnapi rajtnál a várakozásoknak megfelelően a második helyről induló Prost jól rajtolt, és azonnal megelőzte Sennát. A brazil azonban tartotta a szavát: egy pillanatra sem engedett a pozíciójából, és az első kanyarban összeütköztek Prosttal. A két autó nagy sebességgel csúszott ki a pályáról a kavicságyba. A jelenet mindkét versenyző számára azonnali kiesést jelentet.

Ezzel Senna bosszúja beteljesült

Mivel egyikük sem szerzett pontot, az összetettben Prost legfeljebb pontegyenlőségig zárkózhatott volna az utolsó futamon, de kevesebb futamgyőzelme miatt már matematikailag is Senna lett a világbajnok

Az eset azonnal megosztotta a sportot. Sokan már az előző év fejleményei ismeretében szándékos ütközésnek látták Senna manőverét – nem alaptalanul, hiszen a brazil később elismerte, hogy a rajthelyvita miatti düh is szerepet játszott döntésében.
Prost érthetően dühösen vette tudomásul, hogy így veszítette el bajnoki esélyét: a leintés után nyíltan sportszerűtlenséggel vádolta Sennát, és „undorítónak, értéktelen embernek” nevezte riválisát a sajtó előtt.
A FISA vizsgálatot indított ugyan, de kemény szankció nem született. Így aztán a 1990-es Japán Nagydíj eredménye, visszavonhatatlanul eldöntötte az idei bajnoki cím sorsát.

A rivalizálás emléke

Az egymást követő két suzukai ütközés példátlan fejezetet írt a Forma-1 történetében. Senna és Prost három éven át tartó ádáz csatája ezzel véget ért. 1991-ben Prost Ferrarija versenyképtelennek bizonyult a McLarennel szemben, így Senna viszonylag könnyedén szerezte meg harmadik világbajnoki címét, Prost pedig az év végén távozott Maranellóból.

Később Prost 1993-ban még egy bajnoki címmel visszatért, de a pályán már nem csaptak össze közvetlenül olyan sűrűn, mint a nyolcvanas évek végén.

Rivalizálásuk máig legendás, a két bajnok neve összeforrt egymással. Érdekesség, hogy versenyzőként bár szinte gyűlölték egymást, később kölcsönös tisztelettel viseltettek a másik iránt. Prost egy interjúban bevallotta, hogy Senna halálakor úgy érezte, önmaga egy része is meghalt vele, annyira összefonódott a pályafutásuk.
Senna pedig utolsó versenyhétvégéjén, Imolában még külön is köszöntötte az addigra kommentátorként dolgozó Prostot, mondván hiányzik a pályáról.

Tags: Alain ProstAyrton Sennaezen a naponF1Forma-1Japán Nagydíj
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Ki lesz 2025 F1-es világbajnoka?
101 Szavazat · 101 szavazat
Szavazok

Ajánló

Gumifüst és angol humor a Red Bull Showrunon – Coulthard és Friesacher pedig meséltek is

Gumifüst és angol humor a Red Bull Showrunon – Coulthard és Friesacher pedig meséltek is

2025.10.12.
Csak egy kattintás: A Motorsportol.hu még közelebb hozza a motorsportot hozzád!

Csak egy kattintás: A Motorsportol.hu még közelebb hozza a motorsportot hozzád!

2025.10.11.
Rakétatudomány a boxutcában: A Forma-1 és az űrtechnológia összefonódása

Rakétatudomány a boxutcában: A Forma-1 és az űrtechnológia összefonódása

2025.10.10.

TOP 5

  • Az Aston Martin reagált Alonso legújabb visszavonulási szándékára

    Az Aston Martin reagált Alonso legújabb visszavonulási szándékára

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Máris komolyan érdeklődik Leclerc iránt egy csapat, amennyiben távozna a Ferraritól

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • A korábbi világbajnok szerint Verstappen nyeri a világbajnokságot – azt is elmondta, miért

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Piastri elárulta, mi történik akkor, ha verseny közben hívná őt a természet

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Hétvégi F1-es menetrend: Marad az időeltolódás és az éjszakázás

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Heti hírek” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Hírlevél

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.