F1

Szép felé száll a füst, de bolond aki állja: 17 éve intettünk búcsút az ikonikus Ferrari és McLaren festéseknek

26 éve történt, hogy az Európai Unió bejelentette, hogy betiltják a dohánytermékek reklámozását.

Ez Forma-1-es szempontból azért is volt rendkívül jelentős hír, mert hosszú éveken át meghatározók voltak a dohánygyártók szponzorációi a sportban. Óriási mennyiségű pénz öntöttek a sportba a szponozorációk által, ráadásul a Forma-1 történetének legmeghatározóbb, legikonikusabb autófestései is dohányreklámok eredményei voltak.

Az 1997-es bejelentés után a Forma-1-nek sikerült kiharcolnia, hogy 8 évnyi türelmi időt kapjanak. Így az F1-es csapatoknak 2006 végén kellett végleg megválniuk a dohányreklámoktól, de addig is fokozatosan csökkent a dohányreklámok száma az F1-ben.

Magyarországon 2002-ben tiltották be a dohányreklámokat, ennek megfelelően a Magyar Nagydíj is ekkor vált meg névadó szponzorától, a Marlborotól.

Érdekesség azonban, hogy a 2006-os tényleges betiltás után is több csapatnál maradt dohányszponzor, noha próbáltak trükközni a megjelenési formával.

Így történt például, hogy a Ferrari a Marlboro felirat helyett egyfajta „vonalkódot” tüntetett fel a cigarettamárka korábbi helyein. A BAR Honda is eltüntette a Lucky Strike feliratot de olyan piros körmintát hagyott az autó oldalán, ami azért egyértelműen utalt a dohánytermékre. A Renault-ra Team Spirit felirat került, de ugyanoda, ugyanolyan formában és ugyanolyan betűkészlettel, mint korábban a Mild Seven. 2005-ben még a McLaren ikonikus West szponzora is megvolt, de már akkor a versenyek felén módosították a cigaretta márka logóját oly módon, hogy a West feliratot a versenyzők keresztnevére cserélték, így esett meg, hogy a Kimi, Juan-Pablo, Alex és Pedro nevek kerültek az autókra.

De ha tovább megyünk, az elmúlt években is feltűntek bújtatott dohányreklámok a Forma-1-ben. Leginkább úgy, hogy a nagy dohányipari cégek új nevekel és szlogenekkel, az elekrtomos dohánytermékeiket igyekeznek reklámozni. Azonban mivel ez is csak dohánytermék, az EU-ban ez sem megengedett. Az F1 azonban egyre többet tartózkodik az EU-n kívül, így több versenyhelyszínen kivitelezhető a jelenlétük. Így ismerhettük a Ferrarin a Philip Morris „Mission Winnow” kampányát, vagy épp a McLarenen a Vuse-t.

Alább mutatunk pár egykori F1-es autót, melynek épp egy cigaretta szponzor adott egyedi, örökre megjegyezhető külsőt. Hangsúlyozzuk azonban, hogy ez a cikk egyáltalán nem kívánja népszerűsíteni a dohányzást, csupán annak Forma-1-ben való esztétikai , dizájnbeli szerepét mutatja be!

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Marc Márquez az élen a trükkös körülmények között, de Zarco sem adta könnyen

Izgalmas időmérőt láthattunk a MotoGP mezőnyétől, ahol a vizes pályán Marc Márquez dominált, ám Zarco…

20 perc ago

„Egy ilyen küzdelemben egyiküknek be kell hódolnia” – és az nem Márquez lesz

A MotoGP éllovasa, Marc Márquez a hétvégén a Sachsenringen tehet tanúbizonyságot verhetetlenségéről. Stefan Bradl szerint…

2 óra ago

Hamilton már tudja, mit nem tehetnek meg az F1 film folytatásával

Lewis Hamilton behúzta a féket az F1-film folytatására – legalábbis a közeljövőben –, miután a…

4 óra ago

Elnézést kért Bagnaia a csapattól, amiért változtatni akar

Francesco Bagnaia elárulta, hogy bocsánatot kért a csapatától, amiért változtatásokat akar eszközölni. A szezon első…

6 óra ago

Steinert sokkolta Horner kirúgása

Günther Steiner elmondta véleményét Christian Horner kirúgásáról. A korábbi Forma-1-es csapatfőnök, Günther Steiner a Red…

16 óra ago

A Szegedi Tudományegyetem az elektromos autóversenyzés mellé áll

Sajtótájékoztatón jelentették be, hogy a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) 2025-től hivatalosan is a szegedi születésű elektromosgokart-versenyző,…

17 óra ago