Motorsportol.hu
2025. május 22, csütörtök
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

Újabb fordulat: a McLaren megtanult ,,vizen járni”, a Red Bull be is köpte emiatt

A Pirelli széttárta a kezét, az FIA figyeli a csapatokat

Csonka Nikolett by Csonka Nikolett
2024.11.03.
Újabb fordulat: a McLaren megtanult ,,vizen járni”, a Red Bull be is köpte emiatt

Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

A McLaren is azok közé a csapatok közé tartozhat, akik egy trükkös megoldással hűtik az abroncsaikat.

Újabb pingpong csata vette kezdetét a sportágban. Bakuban a Red Bull fejezte ki nem tetszését a brit csapat ,,mini-DRS-e” ellen, majd Austinban a papaya színű alakulat viszonozta a támadást. Így a Bikák hasmagasság-szabályozója volt a következő, amit a Szövetségnek ellenőriznie kellett.

Ez is érdekelhet

Norris piacra dobja az első cukormentes energiaitalát

Norris piacra dobja az első cukormentes energiaitalát

2025.05.21.
Verstappennek nem engedik, hogy úgy tegyen, mint Alonso

Verstappennek nem engedik, hogy úgy tegyen, mint Alonso

2025.05.21.

Az FIA legálisnak minősítette a regnáló bajnok csapat megoldását, viszont mielőtt az autóik a parc fermé szabályok alá kerülnek, egy pecséttel hitelesítik a beállítócsavart. Így küszöböli ki az FIA, hogy ne tudjon változtatni a Red Bull, ugyanis a hitelesítő elemet csak szerszámokkal tudnák módosítani.

A labda ismét a Red Bullhoz pattant, akik igyekeztek gyorsan lecsapni azt.

A McLaren megtanult vizen járni?

A Szingapúri Nagydíj után mertül fel először a gyanú, hogy valami plusz még van a McLaren tarsolyában. A Red Bull ugyanis néhány csapat felnijén (köztük a McLarennél is) folyadékot vélt felfedezni, amit szokatlannak titulált.

Ennek az az oka, hogy a csapatok általában extra erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy megpróbálják eltávolítani az összes nedvességet a gumik belsejéből, mivel így tökéletes guminyomást érhetnek el. Ráadásul az F1 technikai szabályzata igyekszik korlátozni a csapatok által eltávolítható nedvesség mennyiségét:

,, A 10.8.4 pont kimondja, hogy az abroncsokat csak levegővel vagy nitrogénnel szabad felfújni, és tilos minden olyan eljárás, amelynek célja az abroncsban és/vagy a felfújt gázban lévő nedvesség mennyiségének csökkentése.”

Ám az ellenfelek nyomozása szerint a brit alakulat vizet (vagy más folyadékot) ,,tölt” a gumikba. A trükk célja, hogy jobban hűtsék a komponenseket. A gumik hűvösen tartása mellett a folyadék korlátozza a termikus degradációt, és végső soron jobb versenytempót is eredményez.

Oscar Piastri, McLaren
Szingapúrban észlelt először gyanús jeleket a Red Bull – Fotó: McLaren

Az értesülések szerint a vizet szelepeken keresztül fecskendezik be és már kis mennyiség is elérheti a kívánt hatást. Több csapat is profitálhat ebből a megoldásból, de a leghatékonyabb módszer a McLarené lehet.

Az FIA vizsgálni is kezdte a wokingi csapatot, ám Austinban és Mexikóban nem fedeztek fel gyanús tevékenységet. Ráadásul a Pirellinek a legkisebb szabálytalanságot is jelentenie kell az FIA technikai delegáltjainak. Ám az olasz gumigyártó szerint idén nem merült fel egyszer sem olyan gyanú, hogy a csapatok szabályellenes megoldással trükköznének.

Miért éri meg?

Az Auto Motor und Sport felkereste a Pirelli sportigazgatóját és kifaggatta arról, miért kifizetődő ez a megoldás:

,,Először nekem is tisztáznom kellett, hogy miről van szó és ez hogyan is működik. A víz részben marad csak meg, ugyanis egy része elpárolog. Ez megkönnyíti a hő elvezetését a felniben. Ám a nagyobb nedvességtartalom miatt a nyomást nehezebb kontrollálni az abroncsban. A nyomás ugyanis jobban megemelkedik ami csökkenti a teljesítményt” – magyarázta Mario Isola.

A Pirelli szorosan együttműködik az FIA-val a témával kapcsolatban. Ám kihangsúlyozták, hogy az ítéletet a Szövetség fogja meghozni. Ugyanakkor Isola is elismerte,  nem fedezték fel a trükkre utaló jeleket.

Miért nem fogott gyanút a Pirelli?

A trükk alkalmazásakor az első kérdés az, hogyan juthat víz az abroncsokba anélkül, hogy a Pirelli észrevenné, és hogyan tűnhet el a víz a verseny után? A gumik kóddal vannak ellátva. Az FIA véletlenszerűen osztja ki őket a csapatok által regisztrált felnikhez. A gumiabroncsok felszerelését és leszerelését a Pirelli szakemberei végzik.

Miután a gumikat felhelyezték, egyetlen csapat sem manipulálhatja azokat. Az alakulatoknak nincsenek eszközeik arra, hogy a gumikat levegyék a felnikről és visszahelyezzék. A gumikat egyszeri levétel után sem lehet újra felhasználni. Az egyetlen hozzáférési pont, amelyen keresztül a folyadék bejuttatható, az a szelep.

Azonban a garázsokban lévő sok ellenőr és a Pirelli-mérnökök jelenléte miatt a folyadék bejuttatása rendkívül nehéz lenne. Egy ilyen trükk rendkívül kockázatos. Ha a víz a verseny utáni három-négy órás időszakban, amíg a gumikat le nem szerelik, nem párolog el, gyorsan gyanúba lehet keveredni.

Lando Norris, McLaren
Az FIA a csapatokon tartja a szemét – Fotó: McLaren

Állítólag a Red Bull is kísérletezett évekkel ezelőtt a víz bejuttatásával a gumikba. Akkoriban ez a trükk még nem volt kifejezetten tiltott. Az FIA azonban hamar bezárta ezt a kiskaput. A címvédő csapat most azt feltételezi, hogy a Red Bull egykori alkalmazottai új csapataiknál elővették és továbbfejlesztették a megoldást.

Az FIA szeme a türkközőkön van:

Sajtóértesülések szerint Nikolas Tombazis, az FIA technikai részlegének vezetője alaposan szemmel tartotta a sprintverseny után az abroncsok felinről való lefejtését. Bár az FIA hivatalosan nem kommentálta az ügyet, úgy tudni, hogy szkepticizmus uralkodik azzal kapcsolatban, hogy a csapatok valóban próbálnának-e előnyt kovácsolni ezen a területen.

A Szövetség a sprintfutam után mindent rendben talált az abroncsokkal.

Source: Auto Motor und Sport
Tags: F1FIAForma-1gumitrükkMario IsolaMcLarenMcLaren RacingNikolas TombazisPirelliRed BullRed Bull RacingSao Pauló-i NagydíjSzingapúri Nagydíj
Csonka Nikolett

Csonka Nikolett

Ki legyen a következő FIA elnök?
240 Szavazat · 240 szavazat
Szavazok

Ajánló

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

2025.05.13.
Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

2025.05.06.
Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

2025.05.05.

TOP 5

  • Dráma Misanóban: Kiss Norbi az utolsó helyről indul, Reinert a Révész Racing korábbi kamionjával ötödik!

    Dráma Misanóban: Kiss Norbi az utolsó helyről indul, Reinert a Révész Racing korábbi kamionjával ötödik!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • F1 pontverseny: Piastri továbbra is az élen, míg Hamilton, Sainz és Hadjar előztek

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Mario Andretti elárulta, hogy kit tisztel inkább: Schumachert, vagy Sennát?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Itt az F1-es Monacói Nagydíj programja, egy kis F2-es és F3-as csavarral!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Marko megdöbbent Verstappen tesztje után, és egy dolog hihetetlen számára

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.