Fotó: Alpine
Flavio Briatore, az Alpine vezető tanácsadója meghatározta a francia alakulat célkitűzéseit az F1-ben a következő három szezonra. Jövőre a legjobb hat közé kerülést, 2026-ban dobogós helyezéseket és győzelmeket, 2027-ben pedig a világbajnoki címért való bátor küzdelmet tűzte ki célul.
Az Alpine az idén elérte a 2023-ban elért hatodik helyezését a Forma-1 konstruktőri tabelláján, de csak 65 pontot szerzett, ami körülbelül fele a tavalyi eredményének. A csapat borzasztóan kezdte a 2024-es idényét, a bajnokság első nyolc fordulójában mindössze két első tíz helyezést ért el. A szezon második felében elért kiemelkedő javulásnak köszönhetően azonban az Alpine a hatodik helyre ugrott fel a tabellán.
A csapat legkiemelkedőbb pillanata a Brazil Nagydíjon következett be, ahol az esős körülmények között elért két dobogós helyezés a kiaknázatlan potenciálra utalt. Pierre Gasly Katarban egy ötödik, Abu Dhabiban pedig egy hetedik hellyel javított ezen a lendületen. Briatore az Alpine kései formajavulását a csapat A524-esén Austinban végrehajtott stratégiai frissítésnek tulajdonította, egy olyan fejlesztési csomagnak, amelyet eredetileg hosszú távú előnyökre gyártottak. Az Auto Motor und Sportnak ennyit mondott:
„Nagyot léptünk előre a fejlesztésünkben, és a Haas, valamint a Toro Rosso (Visa RB) szintjére javultunk, de ez már egy lépés volt 2025-re. Nem érte volna meg ez a fáradság pár 2024-es futamért. Tulajdonképpen már kipipáltuk azt az évet is. Ezért mondtam a mérnököknek: csak akkor hozzuk el ezt a fejlesztést, ha az jövőre segít nekünk.”
Előre tekintve Briatore bizakodó, hogy az Alpine képes lesz a szezon végi lendületére építeni és kihasználni a 2026-os szabályváltozásokat. Azonban mielőtt a csapat teljes mértékben ráfordulna a 2026-os és 2027-es törekvéseire, a 2025-ös év kritikus ugródeszkaként fog szolgálni. Az olasz arra számít, hogy alakulata folyamatosan az első hat helyen fog végezni, alkalmanként dobogós helyezésekkel, miközben tovább finomítja az autóját és annak a működését:
„Az Alpine-nak jövőre mindig az első hatban kell végeznie, talán olykor egy-egy dobogós helyezéssel. Fejlesztenünk kell az autónkon, hogy ezt elérjük, de ennek lehetségesnek kell lennie. Aerodinamikailag sokkal több mozgásterünk van még, mint a Ferrarinak vagy a McLarennek. 2026-ban már a futamok 50 százalékán szeretnénk a dobogóra állni. Akkor automatikusan megnyerünk egy-egy versenyt. 2027-ben pedig már a bajnoki címért kell versenyeznünk.”
Briatore ambiciózus menetrendje kulcsfontosságú operatív változásokon is nyugszik, többek között azon, hogy az Alpine úgy döntött, hogy 2026-tól lemond a Renault motorról, és a Mercedes ügyfele lesz. Ezt az ellentmondásos lépést szükségesnek nevezte egy olyan csapatnál, amely tartós sikerre törekszik:
„Luca De Meóval, a Renault vezérigazgatójával most lehetőségem van arra, hogy mindent meglépjünk, amit a következő három-öt évben szeretnénk. Az első dolog az volt, hogy megszabadultunk a saját motorunktól. Ez azt jelenti, hogy búcsút mondunk valaminek, ami csak viszi a pénzt, de nem hoz nekünk semmit. A Mercedes 2026-ra a legjobb motort és a legjobb sebességváltót adja majd nekünk. Amennyiben nyerni akarsz, akkor az alkatrészeid 80-90 százalékának a legjobbnak kell lennie. Nincs szükséged hátráltatásra. 2002-ben a Renault-nak kiváló motorja volt. Annyira jó volt, hogy később még a Red Bullnak is el tudtuk azt adni. Mi a helyzet a sebességváltóval? Azzal nem nyerhetsz versenyeket, csak elveszíthetsz néhányat a hibája miatt.”
Briatore az Alpine jelenlegi állapotát a Renault 2002-es helyzetéhez hasonlította, közvetlenül azelőtt, hogy a csapat 2005-ben és 2006-ban kétszeres világbajnokká vált. De hisz abban, hogy az Alpine most sokkal erősebb helyzetben van:
„A 2002-es állapotunk volt ilyen, de jobb helyzetben vagyunk az Alpine-nal, mint akkor a Renault-val. A csapat 2002-ben totálisan szét volt esve, mindenki vitatkozott mindenkivel.”
Egy egyértelmű ütemtervvel és célokkal a kezében az Alpine vezetése nagy tétben fogad arra, hogy a középmezőnyből bajnoki esélyessé tudnak válni. A 2026-os szabályváltozások és a hosszú távú nyereségre való újbóli összpontosítás potenciális kiindulópontot jelent a sikerhez, de hogy a terv meghozza-e a gyümölcsét, még nem tudni.
Nico Hülkenberg lévén szenzációs, ötödik helyet ért el a svájci kicsapat Barcelonában. A sereghajtónak titulált…
Az elmúlt években a Forma-1 új aranykorát éli – legalábbis nézettség és népszerűség szempontjából. A…
Amíg Johann Zarco új szerződést kaphat, addig Somkiat Chantra helyzete aggasztó. Egészen magas hőfokon izzik…
Flavio Briatore egyáltalán nem boldog Franco Colapinto eddig produkcióival. Az argentin versenyző az idei szezon…
Lee McKenzie, Forma-1-es tévériporter nyíltan beszélt Instagramon a „szörnyű” és „undorító” megjegyzésekről, amelyeket a múlt…
A MATCH4, az ARENA4 és a NET4+ kilenc hagyományos és egy online motorsport sorozatból közvetít…