Hihetetlen, de már 11 éve annak, hogy 2013. december 29-én a Forma-1 történetének egyik jelentős alakja és rekordere, Michael Schumacher súlyos síbalesetet szenvedett a franciaországi Méribel síparadicsomban.
A világ azóta is találgatásokra alapozza, hogy mi lehet vele, mivel családja szigorúan őrzi a hétszeres világbajnok egészségi állapotáról szóló információkat. Ami biztosan ismert, hogy a baleset során súlyos fejsérülést szenvedett, egy ideig mesterséges kómában tartották, majd abból felébresztették és hosszadalmas, elvileg ma is tartó rehabilitáció következett.
Az azóta eltelt években azonban a Forma-1 világa gyökeresen megváltozott. Így ezúttal nem a Schumacher állapotáról szóló információkat és pletykákat fogjuk ecsetelni, hiszen arról már millió írás született. Most azt vesszük végig, hogy mekkorát fordult a világ, móta Schumi teljesen eltűnt a közönség elől.
Korszakváltás küszöbén
Amikor Michael Schumacher balesete történt, a Forma-1 még egészen más képet mutatott. 2013 végén Sebastian Vettel uralta a mezőnyt, aki akkoriban sorozatban negyedik világbajnoki címét ünnepelte. A Mercedes éppen csak elkezdte megalapozni az utána kezdődő dominanciáját, és Lewis Hamilton akkor még mindössze egyetlen bajnoki címmel rendelkezett.
Azóta Hamilton hétszeres világbajnok lett, beállítva Schumacher rekordját. 2013 decemberében talán még Schumacher sem gondolta, hogy lesz bárki, ráadásul ilyen „hamar”, aki beállítja a rekordját. És ki tudja, hogy most tudatában van-e annak, hogy ez azóta megtörtént.
2013 óta Vettel már vissza is vonult.
Új generáció a rajtrácson
A 11 év alatt szinte teljesen kicserélődött a Forma-1 mezőnye, és jövőre is jókora cserélődés megy majd végbe. A 2024-es mezőnyből már csak kevesen mondhatják el, hogy versenyeztek Schumacherrel: Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Sergio Pérez, és Nico Hülkenberg. A 2025-ös mezőnyban azonban már csak három ilyen versenyző lesz: Alonso, Hamilton és Hülkenberg.
Schumacher balesetének idején Max Verstappen még csak 16 éves volt és épp befejezte pályafutásának gokartos szakaszát. Ma pedig már 10. F1-es szezonját fejezte be, a sport domináns alakja, négyszeres világbajnok, és hamarosan apa lesz.
2013 decemberében Michael Schumacher fia, Mick 14 éves volt, és édesanyja vezetéknevét (Betsch) használva „titokban” gokartozott. Mostanra már meg is járta a Forma-1-et, két szezont töltött a királykategóriában.
Azóta Michael lánya, Gina sorra nyeri a western lovas versenyeket, pár hónapja férjhez ment és a minap bejelentette, hogy gyermeket vár.
Szabályváltozások
Az elmúlt 11 év során a Forma-1 technikai és szabályrendszeri szempontból is teljesen átalakult. Michael Schumacher balesete idején épp befejezte a Forma-1- a 2,4 literes V8-as szívómotorokat használtát, 2014-től pedig bevezették a hibrid erőforrásokat, amely meghozta a Mercedes és Hamilton dominanciáját. Azóta a sport egy újabb szabályrendszert is kapott: 2022-ben radikálisan áttervezett autók érkeztek, ami a Red Bull és Max Verstappen dominanciáját eredményezte.
A sportág átalakulása
A Forma-1 gazdát is cserélt az elmúlt évtizedben. 2017-ben az amerikai Liberty Media átvette az irányítást Bernie Ecclestone-tól, ami jelentős kulturális és kereskedelmi változásokat hozott. Az F1 globális márkává vált, népszerűsége a közösségi médiában robbanásszerűen nőtt, és olyan országokban is egyre nagyobb nézettséget produkál, ahol korábban kevésbé volt ismert.
Versenynaptár bővítés és új helyszínek
2013-ban az F1-es szezon 19 futamból állt, ma már 24 futamos naptárakat terveznek. Azóta új versenyhelyszínek csatlakoztak, például: Szaúd-Arábia, Miami, Azerbajdzsán, Mexikó, Las Vegas, Katar és visszatért Imola, Zandvoort, valamint az átalakított osztrák versenypálya, immáron Red Bull Ring néven.
Ezzel párhuzamosan néhány helyszín, kiszorult a naptárból, például Schumacher hazája Németország, valamint Malajzia, Korea, és India.
Közösségi média és Netflix forradalom
2013-ban ugyan már piacvezető volt, de Magyarországon még jóval fiatalabb volt a közönsége, mint manapság. Az Instagram még csak bontogatta szárnyait ahhoz képest, amit ma nyújt, a Twittert (mai nevén X), pedig hazánkban nem használták túl sokan. Ahogy a Forma-1 és a Forma-1-es versenyzők sem fektettek nagy hangsúlyt a közösségi oldalakra, talán Lewis Hamilton volt az első, majd Daniel Ricciardo, aki aktívan használni kezdte az instagramot, hogy megosszon magáról dolgokat a rajongók számára. 2013-ban az F1 alig volt jelen a közösségi médiában. A sport mára szinte minden jelentős közösségi platformon aktívan jelen van, kihasználva ezek lehetőségeit a szurkolók elérésére, az események promóciójára és a sportág népszerűsítésére. 2013-ban például a TikTok még sehol nem volt. Talán jobb is volt nélküle…
A Netflix „Drive to Survive” sorozata óriási szerepet játszott a Forma-1 népszerűségének növekedésében, különösen az Egyesült Államokban. A sorozat drámaian túlzó történetmesélése új rajongókat vonzott, akik korábban nem is követték az F1-et. A sorozat 2019-ben debütált, a 2018-as szezon feldolgozásval, így ebből Michael Schumacher már bőven kimaradt. Készült azonban róla egy külön dokumentumfilm a Netflixre, egyszerűen „Schumacher” címmel.
Fenntarthatóság és zöld kezdeményezések
A Forma-1 a fenntarthatóság irányába mozdult el, mindenekelőtt pedig két versenyző is aktív felszólalója lett a környezetvédelemnek és a fenntarthatóságnak: Lewis Hamilton és Sebastian Vettel. Utóbbi visszavunulása után még nagyobb hangsúlyt fektet a klímavédelemre, és a biogazdálkodásra. Most épp tanul, hogy saját farmot irányíthasson majd.
Az F1, mint sportág célul tűzte ki, hogy 2030-ra nettó null karbonkibocsátású legyen. 2026-ban érkeznek az új, fenntarthatóbb üzemanyagok. A csapatok pedig egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a zöld technológiákra, miközben a költségsapka is bevezetésre került, hogy csökkentsék a sport ökológiai lábnyomát és anyagi egyenlőtlenségeit.
Költségsapka és gazdasági szabályozások
2013-ban még hatalmas szakadék volt a csapatok költségvetései között. Azóta 2021-ben bevezették a költségsapkát, amely jelenleg évi 135 millió dollárban maximalizálja a csapatok költségeit (bizonyos tételek, például a pilóták fizetése, ezen kívül esik). Ez a lépés a kisebb csapatok versenyképességét hivatott növelni.
Névváltások és új csapatok
2013 óta…
- A Lotus F1 Teamből előbb Renault, majd Alpine lett
- A Sauberből hivatalosan előbb Alfa Romeo lett, jelenleg Stake F1 team, 2026-tól pedig Audivá válik
- A Force Indiából előbb Racing Point, majd Aston Martin lett
- A Toro Rossót elóbb Alpha Taurira keresztelték, majd idén a Visa Cash App RB nevet kapta, melyből az RB jövőre Racing Bullsra vált
- Érkezett azóta egy új csapat, amellyel Schumacher anno semmilyen név alatt nem versenyezhetett, ez a Haas
- Eltűnt azonban 2 csapat: A Marussia és a Caterham.
Politikai és társadalmi változások
A Forma-1 az elmúlt évtizedben egyre „politikusabb” lett. A szereplők felismerték, hogy platformjaikat a „magamutogatáson” túl jó célok érdekében is fel lehet használni, valamint edukációra is alkalmasak.
Többen gyakran állást foglalnak társadalmi ügyekben, például a rasszizmus és a klímaváltozás elleni küzdelemben. Továbbá gyakran buzdítanak jótékonyságra is.