Motorsportol.hu
2025. május 20, kedd
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

30 éve, hogy a Forma-1 leginnovatívabb csapata végleg elhasalt

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2025.01.17.
30 éve, hogy a Forma-1 leginnovatívabb csapata végleg elhasalt

Fotó: Lotus Cars

A Forma-1 történetének egyik legismertebb és legikonikusabb csapata, a Lotus, 1995-ben ezen a napon, január 17-én végleg eltűnt a sportból.

Ez nem csupán egy csapat megszűnését jelentette, hanem egy olyan korszak lezárását is, amelyben a Lotus forradalmasította a versenyautók tervezését, és olyan örökséget hagyott hátra, amely a mai napig meghatározza a Forma-1-et.

Ez is érdekelhet

Vélemény Loïc Chenevas-Paule, Fernando Alonso életéről szóló könyvéről

Vélemény Loïc Chenevas-Paule, Fernando Alonso életéről szóló könyvéről

2025.05.19.
VSC és SC: Közel egyforma volt Ocon és Antonelli esete, mégis különféle döntések születtek

VSC és SC: Közel egyforma volt Ocon és Antonelli esete, mégis különféle döntések születtek

2025.05.19.
Kezdetek és sikerek

A Lotus csapatát Colin Chapman alapította 1952-ben, és már a kezdetektől fogva az innovációiról volt híres. Az 1960-as években és az 1970-es évek elején azonban Lotus dominált a Forma-1-ben, többek között Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt és Emerson Fittipaldi vezetésével. Az aerodinamikai fejlesztések, mint a szárnyak bevezetése vagy a „ground effect” koncepció, örökre megváltoztatták a sportágat, ugyanakkor a kezdetekkor több halálos balesetet is eredményeztek.

Az 1980-as években azonban a csapat teljesítménye visszaesett. Bár Ayrton Senna 1985 és 1987 között még sikereket ért el a Lotus színeiben, a technológiai fejlődés ütemét a csapat már nem tudta tartani a riválisokkal.

A hanyatlás kezdete

Chapman 1982-es halála rányomta a bélyegét a csapat helyzetére. Bár az 1980-as évek végén és az 1990-es évek elején próbálkoztak talpra állni, a pénzügyi gondok és a gyengére sikerült technikai fejlesztések miatt nem tudtak újra a siker útjára lépni. A szponzori támogatások csökkentek, és a gyári támogatás nélküli csapat nem tudott lépést tartani a nagy költségvetéssel rendelkező ellenfelekkel.

Az utolsó kísérlet

Az 1994-es szezonban a Lotus próbálta újraértelmezni magát. Az autóik, a Lotus 109-es modellek, azonban nem bizonyultak versenyképesnek. Az anyagi gondok így tovább fokozódtak, és a csapat már arra kényszerült, hogy sűrűn váltogassa versenyzőit annak érdekében, hogy fenn tudja tartani a működését. A szezon végére azonban világossá vált, hogy a csapat jövője komoly veszélyben van.

A vég

Az 1994-es szezon vége előtt a csapatot eladták David Huntnak, az 1976-os világbajnok James Hunt testvérének, és Mika Salót szerződtették Herbert helyére a szezon utolsó két futamára. Decemberben azonban leállították az új autó (a Lotus 112) tervezésén folyó munkát, és elbocsátották a személyzetet. 1995. jaunárjában nyilvánosságra került, hogy a csapat megszűnik. Februárban aztán Hunt bejelentette, hogy szövetséget kötött a Pacific Grand Prix-vel, és a Team Lotus ténylegesen megszűnt. A Pacificet kezdetben Pacific Team Lotus néven emlegették, és az autójukon zöld csík volt a Lotus logójával.

A Pacific az 1995-ös Ausztrál Nagydíj után hagyta el a Forma-1-et. A Lotus utolsó versenye hivatalosan az 1994-es Ausztrál Nagydíj volt.

Visszatérés, de nem igazából

2009-ben a Litespeed Racing megszerezte a jogot, hogy Team Lotus néven nevezzen, de ezt ez FIA nem fogadta el. Ugyanebben az évben a malajziai kormány támogatta egy új Lotus Racing csapat indítását, amely a Proton tulajdonában lévő Lotus Cars reklámozását célozta meg.

2010-ben Tony Fernandes, a Lotus Racing vezetője megvásárolta a Team Lotus név jogait David Hunt-tól. Ugyanebben az időben a Renault csapat és a Group Lotus együttműködéséből létrejött a Lotus Renault GP, ami azt eredményezte, hogy 2011-ben két csapat is Lotus név alatt versenyzett: Fernandes csapata „Team Lotus”, míg a Group Lotus által támogatott alakulat „Lotus Renault GP” néven indult.

2011 végén a bíróság döntése alapján Tony Fernandes csapata megtarthatta a Team Lotus nevet, míg a Group Lotus jogosult lett a fekete-arany színű festés és a Lotus név használatára. 2012-ben azonban a helyzet megváltozott: a Lotus Renault GP átvette a Lotus F1 nevet, míg Fernandes csapata Caterham F1 névre váltott. A Caterham F1 négy szezon után megszűnt, a Lotus F1 pedig visszatért a Renault-hoz.

Tags: ezen a naponF1Forma-1LotusLotus F1 TeamTeam Lotus
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Ki legyen a következő FIA elnök?
218 Szavazat · 218 szavazat
Szavazok

Ajánló

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

2025.05.13.
Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

2025.05.06.
Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

2025.05.05.

TOP 5

  • Azonnali hatállyal menesztheti Christian Hornert a Red Bull

    Azonnali hatállyal menesztheti Christian Hornert a Red Bull

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • George Russell útja az F1-ig: Kemény apai nevelés és 1,5 millió font „tartozás”

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dráma Misanóban: Kiss Norbi az utolsó helyről indul, Reinert a Révész Racing korábbi kamionjával ötödik!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Kiderült, miért csak öt futamos szerződést kapott Colapinto

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Carlos Sainz Briatore exével és egy gyönyörű színésznővel az oldalán pózolt Cannes-ban

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.