Az FIA nem konzultált a Nagydíjversenyzők Szövetségével (GPDA), mielőtt új steward-irányelveket, valamint büntetéseket foglalt szabályba a 2025-ös szezonra.
Az FIA, a motorsportot irányító testület, vagyis leginkább annak elnöke, Mohammed Ben Sulayem az elmúlt szezonban összeszólalkozott a sajtón keresztül a GPDA-val. Ez az után történt, hogy az FIA elnöke zéró toleranciát hirdetett a versenyzőknek a káromkodás kapcsán.
Úgy fogalmazott, hogy az F1-nek „különbséget kell tennie a sportunk – a motorsport – és a rapzene között”.
Ennek hatására Lewis Hamilton „sztereotipikus”, „faji elemmel” bíró kifejezésmód miatt bírálta Ben Sulayemet, míg a GPDA egy határozott hangvételű közleményt tett közzé, amelyben rámutatott, hogy ideje lenne, ha az FIA felnőttként kezelné a versenyzőket, és úgy is viselkedne.
Ben Sulayem és az általa vezetett FIA azonban a hónap elején erre rátett még egy lapáttal, amikor új steward-irányelveket adtak ki.
A listán szerepelt, hogy „bármilyen helytelen viselkedés”, amely szerint bármely F1-es pilóta, aki káromkodik az FIA sajtótájékoztatóján, ahogy Max Verstappen és Charles Leclerc tette a tavalyi szezon végén, első alkalommal 40 000 eurós bírsággal sújtható. Ez a második esetben 80 000 euróra plusz 1 hónapos felfüggesztésre emelkedhet, míg a harmadik esetben 120 000 eurós bírság plusz 1 hónapos felfüggesztés járhat, ráadásul bajnoki pontok levonását is kilátásba helyezték.
Ez azt jelenti, hogy egy-egy „b****meg” adott esetben akár a bajnoki cím elvesztését is jelentheti egy versenyző számára.
Az FIA nemhogy nem egyeztetett erről az F1-es versenyzőkkel, de Alex Wurz, a GPDA elnöke szerint csak akkor értesültek róla, amikor az FIA nyilvánosságra hozta az irányelveket a sajtó számára.
„Nem, nem volt semmilyen egyeztetés” – idézi az osztrákot a RacingNews365. „Ezt a médián keresztül olvastuk.”
„Lehetne javítani azon, hogy mi [az FIA és a GPDA] együtt dolgozzuk ki [ezeket a dolgokat].”
„Ha van egy összehasonlítás, például az amerikai NFL-lel, akkor ott az NFL játékosok szervezete létezik, és ők is részt vesznek a folyamatban.”
„Ebben az esetben mi nem vagyunk érintettek. Nem vagyok benne biztos, hogy az FIA bevonta-e a saját FIA versenyzői bizottságát. Erről nem tudok semmit.”
„Reméljük, hogy nem sok büntetést fogunk beszedni.”