Tanult a hibáiból a Drive to Survive, de egy-két helyen továbbra is fókuszpontot tévesztett.
Már hetedik éve előzi meg az első versenyhétvégét a Netflix által készített dokumentumsorozat, ami mindig az előző bajnokság eseményeit és kulisszatitkait hivatott bemutatni. Az elmúlt években rengeteg kritika érte a sorozatot, hiszen hamis narratívát kreálva emeltek hőssé versenyzőket, míg másokat ,,gonosztevővé” varázsoltak.
A történetvezetés egyik fő alapanyaga a tanulság és a ,,jók győzelme”, ám a megtörtént események nem mindig kapnak boldog befejezést. Ugyan a klasszikus elemek beemelése a laikus nézőket leköti, ám akik végig követték az eseményeket, sokszor értetlenül állnak a cselekmények előtt.
A sorozat sikere egyértelmű, és olyan ajtókat is megnyit a sportág előtt, amin magától nem biztos, hogy be tudna lépni. Ám az új közönség bevonzása mellett a pontatlanságokkal és ferdítésekkel a megszokott követőbázist idegeníti el.
A mélypont e tekintetben 2023-ban következett be, amikor a versenyzők és csapatvezetők mellett az F1 első embere (Stefano Domenicali) is megkérte a Box to Box Films produkciós céget, hogy kevesebb ,,mese elemmel és ferdítéssel” operáljanak. Már tavaly is követte az irányelveket a sorozat, viszont a hatodik évad egy rossz ,,remake” lett. Próbáltak visszakanyarodni az első évad jól bevált elemeihez, ám végül felejthető 10 részt kaptak a nézők. Az alkotóknak nem volt könnyű dolguk, hiszen a 2023-as szezon Max Verstappen és a Red Bull dominanciájáról szólt.
Ráadásul, ezzel kezdődik a hetedik évad is!
SPOILER (akkor olvasd tovább, ha már láttad a sorozatot)!!
A 2024-es év már a szezon megkezdése előtt tartogatott izgalmakat. Februárban Lewis Hamilton és a Ferrari bejelentette, hogy együtt folytatják tovább az útjukat 2025-től, így pedig a Mercedes versenyző nélkül, míg Carlos Sainz csapat nélkül maradt.
Míg Toto Wolff és a spanyol versenyző próbált felocsúdni a meglepettségből, jött is az újabb csavar: belső vizsgálat indult Christian Horner ellen. A Red Bull felmentette a vádak alól a brit vezetőt, ám a szezon előtti teszt második napján kiszivárogtak azok a bizonyos WhatsApp beszélgetések. Feszült pillanatok uralkodtak a Bikáknál, míg Wolff azt próbálta kiokoskodni, hogyan szerezhetné meg Verstappent.
Lando Norris és Max Verstappen párharcát eltúlozták, sőt már-már ellenségeknek állították be a két versenyzőt. Will Buxton úgy fogalmazott, hogy az egyik legjobb szezont láthattuk tavaly, ám ezt a mondatot nyugodtan elengedhetjük a fülünk mellett. Ugyan nem volt unalmas a 2024-es év, ám korántsem tartogatott akkora izgalmakat. Max Verstappen jól kezdte az idényt, és jól is osztotta be az előnyét. Ugyan a McLaren megelőzte a Red Bullt a fejlesztési verseny során, de a túl nagy pontkülönbség, valamint a wokingi istálló és a brit pilóta hibái miatt az egyéni bajnoki cím korántsem volt olyan kérdéses.
Ahogy Norris és Verstappen kapcsolata sem. A pályán kívül (a nézeteltérések mellett) is megmaradt a jó viszony, és Verstappen sem viselte olyan rosszul a 25 éves brit pilóta első győzelmét, mint ahogy azt a sorozat érzékelteti (a zandvoorti eseményeket vágták be a hollandnál). Carlos Sainz és a Williams egymásra találása, és Flavio Briatore felbukkanása üde színfoltja volt az évadnak, míg Charles Leclerc monacói győzelme túl lett misztifikálva (a Leclerc-átok több ízben feltűnik az epizódban).
Ezúttal a Sauber is kapott játékidőt a Haasszal és a Visa Cash App RB-vel karöltve, sőt az Alpine belviszálya, Ayao Komatsu bemutatása, valamint Daniel Ricciardo búcsúja és Liam Lawson beugrása is terítékre került. A McLaren elismerte hibát, majd az epizód utolsó részében elnyerte a konstruktőri bajnoki címet.
Amit jól csinált a Netflix:
A képi világra és a hangminőségre ezúttal sem lehet panasz. A Box to Box Films remekül játszik a színekkel és hangulatokkal, tudják hogyan kell a nézőt felkészíteni a drámai eseményekre, de ugyanakkor a szereplők bemutatását is mesterien végzik. Ezúttal több háttérinformációt is szolgáltattak. Láthattuk, hogyan várja hiába James Vowles a Sainz-csapatot, milyen keménykezű vezető Flavio Briatore, hogyan reagált a Magyar Nagydíj után Lando Norris a csapat döntésére, vagy épp mi játszódik le George Russell és Pierre Gasly fejében.
A Szingapúri Nagydíjra 5 versenyző (George Russell, Lando Norris, Pierre Gasly, Charles Leclerc és Alex Albon) kapott 5 telefont, amivel rögzíthették, hogyan élik meg az egyik legmegterhelőbb versenyt. A koncepció jól működött, még több ilyet. Jenson Button váltotta Danica Patricket a szakértői székben, így Claire Williamsszel és Will Buxtonnal narrálta az eseményeket.
Ott van az a bizonyos DE:
Továbbra is elferdítenek eseményeket a Drive to Survive-ban. A történetmesélés érdekében, olyan rádióüzeneteket társítanak versenyzőkhöz, amiket nem akkor és nem úgy mondtak (Brazíliában nem Norris félt az esőtől, Bearmannek volt ilyen üzenete, Verstappen örült Norris első győzelmének, de ahelyett a zandvoorti csalódottságát vágták be.) Franco Colapinto megjelenéséről és Logan Sargeant menesztéséről egy szó sem esett. Christian Horner újfent ,,túl lett használva”, szinte minden részben, minden szituációhoz volt véleménye, míg Will Buxton túlzásokba esett és olyan szuperlatívuszokban beszélt, amit a helyzet sokszor nem kívánt meg. Max Verstappen egy érzéketlen gép lett, míg Lando Norris mentálisan gyenge. Lewis Hamilton szinte el volt tűnve, ahogy Valtteri Bottas, Fernando Alonso, Lance Stroll és Guanyu Zou is. A káromkodást visszaszorító szabály egyáltalán nem került szóba, ahogy a holland világbajnok közmunkája sem. A 11. csapat (Cadillac) megjelenéséről sem volt szó, és Kevin Magnussen is kevés játékidőt kapott.
A Drive to Survive 7. évadja élvezhetőbb volt, mint az előző évek produktumai, ám a ferdítések, a túlzások és a felesleges ,,karakter torzítások” csorbítják az érdemeit.