A Kínai Nagydíjat követő csütörtökön lett bejelentve a Lawson-Tsunoda csere a Red Bull háza táján, amit már hetek óta taglalt a sajtó. Egy ilyen húzás nem meglepő a Red Bulltól, hiszen az évek során megannyi ilyen történt már.
A Red Bull 20 éve érkezett meg a Forma-1-be csapatként, ennyi idő alatt jó pár pilóta megfordult náluk. Tettek róla, hogy pilótákat foglalkoztassanak, 2006-ban érkezett a Toro Rosso (ma Racing Bulls) az F1-be, ami egy ificsapatként jött létre. Továbbá, megalakult a Red Bull Junior utánpótlás programja, ahol a fiatal tehetségesnek gondolt pilótákat nevelnek ki, akik az F1-be vágyakoznak. Olyan versenyzők megfordultak itt, mint Max Verstappen, Sebastian Vettel vagy Daniel Ricciardo. A mai mezőnyben pedig nyolc olyan pilótát találunk, aki valamilyen formában a Red Bull kezei között volt érdekelt.
Nem mindenkinek volt olyan szép az energiaitalosoknál eltöltött időszaka. Már a kezdeteknél is voltak cserék a szezonközben, nem egyszer. Ennek apropóján gyűjtöttük össze a Red Bull-féle pilótacseréket.
2005: Christian Klien – Vitantonio Liuzzi (Red Bull)
Már a Red Bull az első szezonjában volt cserélgetés. A McLarentől elmenekülő David Coulthard volt az iránymutató, tapasztalatot hozó versenyző, mellé ültek be a fiatalok. Az ifjoncok, az osztrák Christian Klien, és az olasz Vitantonio Liuzzi személyében voltak, akik váltogatták egymást. Így vágtak neki a történelmi első szezonnak.
Az idény felénél azonban eldőlt, hogy Klien az erősebb, így ő fejezte be a szezont. Az osztrák teljesítménye annyira meggyőző volt, hogy a következő évre maradhatott az anyacsapatnál. Liuzzi sem tűnt el a Red Bull-családból, maradt tesztpilóta a szezonban, és a megalakuló Toro Rosso egyik ülését ő kapta meg.
2006: Christian Klien – Robert Doornbos (Red Bull)
Változatlan Coulthard-Klien felállással indult a Red Bull második F1-es idénye, ahol megint volt csere. Ugyanis Klien nem tudta a tapasztalt társa teljesítményét hozni, így már kifelé állt a mércéje a csapatnál. Végül elmérgesedett a viszonya a csapattal, és a vasszigorról ismert Dr. Helmut Marko pedig nem habozott, kirakta őt a csapatból.
A Red Bull akkori tesztpilótáját, Robert Doornbost ültették be a kirúgott Klien helyére, aki már 2005-ben debütált a Forma-1-ben a Minardival. Komoly eredményeket azonban ő sem ért el, nem is marasztalták. A helyére Mark Webber érkezett, így megszakítva az elképzelést, miszerint hazai pilótákat szerződtetnek le, hiszen Webber a Williamstől ment át.
2007: Scott Speed – Sebastian Vettel (Toro Rosso)
Az utánpótláscsapat a 2006-os párosával (Liuzzi, Speed) indult az új esztendőnek, de az ikonikus év a Toro Rosso számára borzasztóan telt. Egyik pilótával sem voltak elégedettek, de nem tehették meg, hogy mind a kettejüket kiteszik, Végül a balhés amerikait rúgták ki év közben. A másfél éves kalandját pont nélkül zárta, és az nagyobbat szólt az F1 világán belül, hogy a legenda szerint a kirúgása előtt, pofoncsatába került csapatfőnökével, Franz Tosttal.
Helyére a szupertehetségként kikiáltott Vettel érkezett, aki így is úgy is bekerült volna a Forma-1-be, de így adott volt a lehetőség. A későbbi négyszeres bajnokot egyértelműen megérte betenni a csapatba. Első félszezonjában többet mutatott magából, mint Speed másfél év alatt, már, ami a pozitív teljesítményt illeti. Vettel egy évvel később, első teljes szezonjában futamot tudott nyerni a nem túl erős konstrukcióval, ami megért egy előléptetést, a többi pedig történelem…
2009: Sebastien Bourdais – Jaime Alguersuari (Toro Rosso)
Bourdais, aki hiába érkezett nagy névként az F1-be, – az amerikai Champ Car szériában négyszeres bajnok volt – második évét töltötte a Toro Rossónál, de jelentős pedigréje ellenére a nem találta meg a számítását a királykategóriában. Bourdais eredménytelen félszezonja arra késztette a Red Bullt, hogy egy másik akadémistát ültessen az autóba. Ezt a Magyar Nagydíj előtt meg is tette a csapat.
Az akkori regnáló brit F3-as bajnok Jaime Alguersuari került a Toro Rosso megüresedett helyére, aki tizenkilenc évesen és százhuszonöt naposan minden idők akkori legfiatalabb F1-es pilótája lett. A spanyol sem volt sokkal jobb, mint Bourdais, de mégis eltölthetett további két szezont a csapatnál. Az F1-en túl Bourdais megtalálta számításait, így a tehetségéhez kétség sem férhet. Azonban Alguersuari ellentétes pályát futott be, nagyon fiatalon, mindösszesen huszonöt évesen visszavonult a versenyzéstől és DJ lett.
2016: Daniil Kvyat – Max Verstappen (Red Bull)
Elég durva, de hat évet kellett várni az újabb cserére. A 2016-os kiírásban azonban nem sokat, mert már négy futam után létrejött a csere. Kvyat fölött a szezon indulása óta lebegett a Damoklész kardja, mivel mögötte várt a lehetőségre Max Verstappen. Néhány látványos rossz mozdulat kellett az orosztól és már is nem volt Red Bull ülése.
Hogy bevált-e a csere? Verstappen első Red Bullos futamát megnyerte, ha ahhoz kellett a két domináló Mercedes balesete. Az akkor tizennyolc éves Verstappennek szüksége volt pár évre, de mikorra beért, ontani kezdte a jó eredményeket. Azóta négyszeres világbajnok lett, és ki tudja hol a vége. Kvyat a lefokozását követően, se veled, se nélküled kapcsolatba került a Red Bullal.
2017: Daniil Kvyat – Pierre Gasly (Toro Rosso)
Az akkori Ricciardo és Verstappen duót nem lehetett megbontani, hiszen mindketten élvezték a vezetőség bizalmát. Viszont Kvyat helyzete nem volt egyszerű, mert érződött, hogy ő csak egy nyűg a csapatnál és senki sem szívesen számol vele. Ráadásul a háttérben mozgolódott egy fiatal Pierre Gasly, akinek a beültetése váratott magára.
Gasly Malajziában váltotta Kvyatot. Kicsit megalázó módon, de Kvyat még egy futamra visszatért, amikor Carlos Sainz elhagyta a Toro Rossót a Renault kedvéért, Gasly pedig a Super Formula bajnokságban volt érdekelt. Mikor Gasly újra elérhetó volt, Kvyatnak nem maradhatott. Mégis 2019-ben visszatért újabb két szezonra a Toro Rossóhoz.
2017: Carlos Sainz – Brendon Hartley (Toro Rosso)
2015-ben két elképesztően nagy névvel indult el a Toro Rosso. A Max Verstappen és Carlos Sainz fémjelezte páros közül a hollandnak adatott meg előbb a szintlépés. A spanyol harmadik évében a testvércsapatnál többször hangot adott a nem tetszésének, és elégedetlenségnek. Végül a szezon hajrában adott egy lehetőség a Renault-nál, amire lecsapott.
Az önként távozott spanyol megüresedett pozíciójára nem volt igazán nívós jelölt, így Brendon Hartleyt hívták, aki a sportautózásban épített magának karriert. Nem igazán vált be, a 2018-as évet kitöltötte, aztán inkább visszament a WEC-be. Ezzel az opcióval járt jól mindenki.
2019: Pierre Gasly – Alexander Albon (Red Bull)
Egy új időszámítás kezdődött a Red Bull Racing történetében, mikor Daniel Ricciardo lelépett a Renault-hoz. Gasly megkapta az élete lehetőségének tűnő Red Bull ülést, rengeteg nyomással. A szezon előtti teszteken, egy igen drága baleset miatt korán morcosak lettek rá Helmut Markóék. A fél éve alatt rendre elmaradt Verstappentől, és szinte csak az volt a kérdés, mikor kerül ki a csapattól.
A választás meglepő volt, mert Alexander Albon került a Red Bullba és nem Kvyat. Mindösszesen tizenkét futammal a háta mögött érkezett, és sikerült stabil eredményeket produkálni. Gasly pedig felépítette magát a Toro Rosso volánja mögött, ezáltal nem ment tönkre a karrierje.
2023: Nyck De Vries – Daniel Ricciardo (AlphaTauri)
De Vries Hartley-hoz hasonlóan, az autóversenyzés más szakágaiban volt ismert. Ekkor a Mercedesnél volt tartalékpilóta, és pont Alex Albon betegsége miatt, 2022-ben kapott egy futam lehetőséget a Williamsben, amivel élni tudott. Miután Gasly az Alpine versenyzője lett, nem volt kézenfekvő fiatal, így választották az igazán rutinos De Vriest.
Csakhogy hiába rutin meg az évek, nem tudott megvillanni, így az F1-es kaland tíz versenyt élt meg.
Az éppen ,,munkanélküli” Ricciardót berakták helyette, aki megpróbálta megcélozni a Red Bullt.
2024: Daniel Ricciardo – Liam Lawson (Racing Bulls)
Ironikus módon, kétszer is helyet cserélt Lawson és Ricciardo. 2023-ban a Holland Nagydíj szabadedzésén az ausztrál megsérült, így a tesztversenyzőként jelen lévő ifjoncot hívták be. Az új-zélandi pedig megvillant, volt, aki már meghagyta volna őt. Állandó helyet ugyan nem kapott, de felkerült a Red Bull radarjára, mert a rutinos Ricciardo visszatért és megpróbálta feléleszteni a karrierjét.
Ez mindössze évig tartott, mikorra véglegesen megkapta Lawson a helyét. Az amerikai futamokra már a fiatal új-zélandi ült be. Lawson nem sokkal később, ismét csapatot váltott.
2025: Liam Lawson – Yuki Tsunoda (Red Bull)
Sergio Perez helyzete egyre aggasztóbbá vált, mikor a Red Bull teljesítménye látványosan visszaesett. A mexikói képtelen volt felvenni a versenyt nemhogy Verstappennel, de még a rivális csapattokkal sem. A kirúgása már borítékolható volt egyetlen kérdéssel, hogy a már rutinnal rendelkező Tsunoda, vagy a még mindig újoncnak mondható Lawson kapja meg a helyét. Végül utóbbira esett a választás.
Lawson sem húzta sokáig a Red Bullban, két versenyhétvége után kiadták az útját, ami rekord. Helyét így megkapta Tsunoda. A kérdés innen már csak az, hogy nem egy fejvesztett cserélgetés áldozata lesz-e a japán, vagy valóban beválik, és hosszú időre bebiztosítja magát az alakulatnál.