Mohammed Ben Sulayem 2021 vége óta tölti be az FIA elnöki tisztségét, Jean Todt utódjaként. Első négyéves ciklusa 2025-ben jár le, és decemberben újraválasztásáért indulhat. A szabályok szerint az elnököt négyévente választják.
Ben Sulayem mandátumát számos kritika kíséri: hivatalba lépése óta többen bírálják a szervezet átláthatóságát és irányítását, emellett vitákat váltottak ki korábbi, a nőkről tett kijelentései és az F1 jogtulajdonosával (Liberty Media) fennálló konfliktusai is.
A FIA előírásai szerint az elnökválasztást a szervezet éves Közgyűlésén tartják meg. A következő Közgyűlésre Üzbegisztán fővárosában, Taskentben kerül sor 2025. december 12-én.
A Közgyűlés a 245 tagszervezet (nemzeti autósport-szövetségek és autóklubok) képviselőiből áll, melyek 149 országot ölelnek fel. Minden ország legfeljebb 24 szavazattal rendelkezik (12 a motorsportért, 12 a közlekedés-mobilitásért felelős tagszervezet részére).
A voksok leadása titkos szavazással történik a Közgyűlés keretében. A beérkezett szavazatokat a FIA jogi osztálya számolja meg, független megfigyelők felügyelete mellett. Egy jelöltnek az első körös szavazás során az abszolút többség (50 %+1 szavazat) szükséges a győzelemhez, de a második körben a relatív többség is elég a tisztség betöltéséhez. Az utóbbi választáson (2021) Sulayem 61,62%-kal legyőzte riválisát, Graham Stokert.
A Sulayem körüli viták
Ben Sulayem tevékenységét számos botrány kíséri. 2023 januárjában kiderült, hogy egy régi weboldalán (2001-ből) szexista kijelentést tett, miszerint „nem kedveli azokat a nőket, akik azt hiszik, okosabbak a férfiaknál, mert a valóságban nem azok”. Az FIA ezt követően cáfolta, hogy Sulayem bírálta volna a nőket, és hangsúlyozták, hogy elnökük kiáll a nemek egyenlősége mellett.
Összekülönbözött az F1 tulajdonosával (Liberty Media) is: Sulayem a sport körül kialakult 20 milliárd dolláros értékbecslést kétségbe vonta, ezt a Liberty és a csapatok „elfogadhatatlan beavatkozásnak” minősítették.
Belső konfliktusok is felszínre törtek. 2025 elején Robert Reid, a FIA sportért felelős alelnöke lemondott, nyílt kritikával megfogalmazva Sulayem vezetése ellen: hiányolta az átlátható működést és a megfelelő eljárások betartását.
Nem sokkal korábban a Motorsport Világtanács több tagját kizárták a tanácsülésről, mert nem voltak hajlandók aláírni egy új titoktartási megállapodást – köztük volt David Richards is, aki nyílt levelében szintén átláthatóságot követelt az FIA-tól.
Sulayem intézkedett a káromkodás versenyeken való tiltásáról is, ami raliversenyzők és F1-es pilóták körében is ellenérzést váltott ki.
Továbbá tavaly két F1-es futam (Szaúd-arábiai Nagydíj és Las Vegas-i Nagydíj) eredményeiben való állítólagos beavatkozás gyanúja is felmerült Mohammed Ben Sulayem ellen, de a belső etikai vizsgálat végül semmilyen bizonyítékot nem talált a vádak alátámasztására.
Potenciális jelöltek
A hivatalos jelöltek listája csak a kampány megkezdésekor lesz végleges, de a sajtóban már több lehetséges indulóról szó esett.
Legutóbb idősebb Carlos Sainz, kétszeres rali-világbajnok és többszörös Dakar-győztes neve merült fel, aki állítólag mérlegeli az indulást, de valójában még ez még nincs megerősítve.
Korábban Susie Wolff, az F1 Academy vezetője neve is felmerült mint potenciális jelölt, ő azonban cáfolta, hogy indulna az elnöki posztért.
Te kit javasolnál következő FIA elnöknek?
Az alábbi szavazás opciói közé soroltuk Wolffot és Sainzot, akik neve már ténylegesen felmerült. Ezen kívül ide soroltuk a fent említett Dave Richardsot (jelenleg a Motorsport UK elnöke, valamint a Prodrive alapítója és elnöke. Korábban a Subaru rali-világbajnoki csapatát irányította, és a Benetton, valamint a BAR F1-es csapatok csapatfőnöke volt. 1981-ben Ari Vatanen navigátoraként rali-világbajnoki címet nyert.) is.
Továbbá felhoztunk még pár olyan személyt, akinek neve ugyan nem merült fel – legalábbis egyelőre –, de meglátásunk szerint ők olyan személyek, akiknek akár lehetnek is ilyen ambicióik:
Alex Wurz osztrák volt Forma–1-es versenyző, aki 1997 és 2007 között szerepelt a Benetton, McLaren és Williams csapatoknál, és kétszeres Le Mans-i 24 órás győztes. Jelenleg a Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) elnöke, valamint a Toyota WEC-programjának tanácsadója és a motorsport biztonságának szószólója.
Nico Rosberg, a 2016 Forma-1-es világbajnoka. A versenyzői pályafutása befejezése óta megalapította saját csapatát, a Rosberg X Racinget (RXR), amely az elektromos tereprali-sorozatban, az Extreme E-ben versenyzett, 2024 végéig. Rosberg emellett 2018 óta résztulajdonosa a Formula E-nek, és aktívan támogatja a fenntartható mobilitást célzó kezdeményezéseket. Bár jelenleg nem tölt be hivatalos pozíciót motorsport-szövetségekben, tevékenysége és befolyása révén továbbra is aktív részese a motorsportnak.
Az FIAkorábbi elnökei és hivatali idejük:
- Jehan de Rohan-Chabot (1936–1958)
- Hadelin de Liedekerke Beaufort (1958–1963)
- Filippo Caracciolo di Castagneto (1963–1965)
- Wilfrid Andrews (1965–1971)
- Amaury de Merode (1971–1975)
- Paul Alfons von Metternich-Winneburg (1975–1985)
- Jean-Marie Balestre (1985–1993)
- Max Mosley (1993–2009)
- Jean Todt (2009–2021)
- Mohammed Ben Sulayem (2021–jelenleg)