1950 május 13-án, Silverstone-ban indult világhódító útjára a Forma-1 új korszaka.
A Silverstone pályáját korábban a brit légierő használta, a háború után pedig átalakították versenypályává. Itt rendezték meg a Grand Prix d’Europe-nek is nevezett, 70 körös Brit Nagydíjat, amely az első F1-es világbajnokság első futama volt.
A három „Fa”
A mezőnyt az Alfa Romeo uralta. A gyári Alfa-csapat négy darab 158-as (Alfetta) autóval vett részt a versenyen Fangióval, Farinával, Fagiólival és Parnellel a volán mögött.
Ellenben a rivális Ferrari nem indult ezen a versenyen: Enzo Ferrari úgy döntött, hogy kihagyja a legelső F1-es versenyt. Helyettük számos Maserati és Talbot-Lago képviselte magát: több magánversenyző is Maserati 4CLT/48-cal állt rajthoz.
A mezőny nagy részét a helyi brit gyártók adták: az ERA és az Alta típusai töltötték még fel a mezőnyt.
A versenyzők listája is meglehetősen változatos volt. Ott volt a rajtrácson például a thaiföldi herceg, Birabongse Bhanudej – ismertebb nevén Prince Bira – Maseratival, de az indulók között akadtak doktorok is (Farina például diplomáját politikatudományból szerezte) és hétköznapi személyek is: például a belga Johnny Claes, egy jazzegyüttes tagja volt.
A Forma-1 igazi úri sport volt, és sehol nem voltak még a 18 éves versenyzők. A 21 fős mezőny átlagéletkora 39 év volt (például Fagioli 51, Chiron 50, Etancelin 53 éves volt).
A verseny
Az esemény tömegeket vonzott a helyszínre. Becslések szerint 100–120 ezer ember volt jelen, köztük VI. György király és Erzsébet királynő.
A kvalifikációt az Alfa versenyzőu uralták: Farina szerezte a pole pozíciót 1:50.8-as köridővel. Mögötte a másik három Alfa következett.
Az első néhány körben Farina, Fagioli és Fangio folyton váltották egymást az első helyen. Fangio azonban nem jutott messzire, technikai hiba miatt. A 70 körös futam végén Giuseppe „Nino” Farina győzedelmeskedett. Második lett csapattársa, Luigi Fagioli, a dobogó legalsó fokára pedig Reg Parnell állhatott fel. A győztes Farina nemcsak az első helyért kapott 8 pontot, de a leggyorsabb körért járó egy bónuszpontot is megszerezte, így összesen 9 pontot zsebelt be az első futamon.
Érdekesség, hogy a „legenda” szerint Parnell versenyautóján egy nyúl is nyomot hagyott: ütközött a kocsi elejével, megsérült a karosszéria. Hogy a nyúllal mi lett, nem tudni.
Szabályok és technikai háttér a kezdetekkor
Az 1950-es szezon a háború előtti szabályokon alapult. Az autók 1,5 literes feltöltős vagy 4,5 literes szívómotorokat használhattak. Az Alfa Romeo Alfettája 1938 óta fejlesztés alatt állt, de még 13 évvel később is uralta a mezőnyt.
A korszak autói meglepően egyszerűek voltak a maiakhoz képest: a 709 kg-os, alumínium karosszériás Alfa 158-as motorja kb. 350 lóerős volt. Ezzel szemben a 2020-as Alfa Romeo C39 már hibrid, 1,6 literes V6-os motorral szereltek, és több mint 1000 lóerős volt.
A versenyzők ruházata és felszerelése is megváltozott. A mai korszerű, tűzálló overál, bukósisak és HANS még csak gondolat sem volt az első F1-es versenyen.
Örökség
Az 1950-es Brit Nagydíj nemcsak a Forma-1 kezdetét jelentette, hanem egy új motorsport-korszak születését is. Azóta eltelt 75 év alatt a sportág a technikai innováció, a sebesség és az emberi kitartás etalonjává vált. Ma, amikor a hibrid erőforrások, modern szenzorok s telemetria uralja a versenyeket, különösen fontos emlékeznünk a sport úttörőire, akik szinte utcai ruhában, nyitott sisakban, vakmerően vágtak neki a versenyzésnek.
1950 | 2025 | |
---|---|---|
Versenyzők száma | 21 | 20 |
Gyártók száma | 10 | 10 |
Szezon versenyeinek száma | 7 | 24 |
Átlagos nézőszám versenyenként | 120 000 | 300 000 |
Technológia (motor) | 1.5L feltöltős vagy 4.5L szívó | 1.6L V6 hibrid turbó |
Maximális teljesítmény (lóerő) | 350 | 1000 |
Autók súlya (kg) | 709 | 798 |
Legmagasabb sebesség (km/h) | 290 | 370 |
Biztonsági felszerelés | Póló, vagy munkaoverál és egyszerű, nyitott sisak | 6 pontos biztonsági öv, HANS, Halo, tűzálló ruházat, arcot is védő modern sisak |
Boxkiállások átlagos száma versenyenként | 0-1 (ritkán, főleg defekt vagy mechanikai probléma miatt) | 1-3 (stratégiai jelentőségű, gumicsere miatt) |
Kerékcserék átlagos ideje | Több mint 1 perc (kézi emelők és kerékkulcsok) | Kevesebb mint 3 másodperc (pneumatikus rendszerek) |
Versenyautók anyaga | Acél, alumínium és fa | Karbonszálas kompozitok, titán és egyéb könnyűfémek |
Pontozási rendszer | 8-6-4-3-2-1 | 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 |
Legidősebb versenyző | 53 | 44 |
Legfiatalabb versenyző | 29 | 18 |