2025. június 24-én a magyar autósport közössége Kesjár Csaba emlékének adózik, halálának 37. évfordulóján.
A nyolcvanas évek sajtója a „reménység hercegeként” ünnepelte a fiatal versenyzőt. Karizmatikus személyisége és eredményei miatt már életében legendásnak számított, de pályafutása tragikus hirtelenséggel ért véget. Bár fiatalon távozott, neve összeforrt a magyar motorsport történetével.
Kesjár Csaba pályafutása még gyermekkorában indult: 1975-ben, tizenhárom évesen kezdett gokartversenyeken indulni. Két egymást követő évben megnyerte a magyar gokartbajnokságot (1980, 1981). 1982-ben autóversenyzői licencet szerzett, és ezután már a formulaautók felé vette az irányt.
Következő éveiben a hazai Formula Eastern sorozatban volt verhetetlen: 1982–1984 között minden évben bajnok lett, 1985-ben pedig az összetett magyar bajnoki címet is begyűjtötte.
1986-ban a nemzetközi porondra lépett: a Walter Lechner Racing csapat színeiben, Reynard 86F-es Formula Forddal az osztrák bajnokság első helyét szerezte meg, egyúttal a magyar hegyi gyorsasági bajnokságban is bajnok lett.
Német Formula 3 és F1-es teszt
1987-ben Kesjár a német Formula 3 (NSZK F3) bajnokság mezőnyében versenyzett a Horst Schübel Racing csapat Volkswagen-motoros Dallarájával. Míg csapattársa, a későbbi DTM-bajnok Bernd Schneider megnyerte a sorozatot, Kesjár Csaba a bajnokság 9. helyén végzett. Legjobb eredménye az ausztriai Österreichringen szerzett negyedik hely volt, és emellett győzelmet aratott egy nem hivatalos futamon Hockenheimben is. Ugyanezen évben, az 1987-es Magyar Nagydíj hétvégéjén páratlan lehetőséget kapott: a Németországban tevékenykedő Zakspeed F1-es csapat Hungaroringen állomásozó versenyautóját tesztelhette. Három kört teljesített a Zakspeed 871-es F1-es autóval – ezzel ő lett az első magyar, aki F1-es autót vezetett.
Tragikus vég – Norisring
A felfelé ívelő karriernek 1988. június 24-én egy norisringi tragédia vetett véget. Kesjár a Norisringen zajló német F3 futam pénteki edzésén veszítette életét. Mindössze 26 éves volt.
Dallara 388-as autójából elfolyt a fékfolyadék, így kb. 200 km/órás sebességgel csapódott a pályát szegélyező korlátnak. A baleset olyan súlyos volt, hogy a helyszínen életét vesztette. A tragédia után másnapi futamot törölték.
Kesjár Csabát Budapesten, a Farkasréti temetőben helyezték végső nyugalomra. Halála mély gyászt és megdöbbenést váltott ki a hazai motorsport-közösségben.
Öröksége
Kesjár Csaba rövid, de rendkívüli karrierje után is legendaként él tovább a magyar motorsport történetében. Emellett máig több kezdeményezés őrzi nevét: édesapja 1988-ban Kesjár Gokart Iskolát alapított, és 1992 óta egy budaörsi általános iskola is az ő nevét viseli. Eredményeinek és személyiségének köszönhetően gyakran emlegetik a fiatalság példaképeként. Úgy tartják, hogy bizonyosan Forma-1-es versenyző válhatott volna belőle.