Több magyar nyelvű F1-es Facebook rajongói oldalon is azt a kérdést feszegetik most, hogy mi lesz jövőre a jól megszokott közvetítéssel?
Nézzük a tényeket! Ami biztos, hogy az elmúlt időszak 3 éves szerződése, valóban 2025 decemberével kifut. Ilyen esetben nyilván lesz egy újabb tender, amelyeken elindulhatnak médiacsoportok, és vagy megvásárolják a jogokat, vagy nem. Így került be például a Network4 portfóliójába a Kamion Európa-bajnokság közvetítése. Korábban ez magyarul csak online volt elérhető, a Révész Racing és Kiss Norbi online közösségi felületein. Kvázi csomagban „járt” a DTM-hez – megvették. Azóta is ez a két autósportos sorozat követhető a csatornáikon, és a stream platformjaikon.
Valójában el vagyunk kényeztetve!
Hogy ne menjek nagyon messzire vissza, jelenleg 2012 óta az MTVA-nál vannak a magyarországi közvetítési jogok, melyek korábban ez az RTL-nél voltak. Azért felettébb jó nekünk, mert világviszonylatban kevés olyan ország van, ahol külön előfizetés nélkül nézhetőek, ráadásul akár már péntektől az események. És mindez élőben – amennyiben nincs ütközés, más fontosabbnak ítélt sportprogrammal. Nem is magyarok lennénk persze, ha nem elégedetlenkednénk ezzel is. Miért megy más műsor épp, és miért nem az F1-F2-F3 valamelyik eseménye megy élőben, miért ez, vagy az közvetíti, régen minden sokkal jobb volt…
Ehhez képest az általában irigyelt nyugaton ez a balkáni mentalitás, hogy ingyen legyen, és még minőségi is, nem dívik. Ott már a legtöbb országban külön fizetős a dolog. Úgy megy, hogy az ember benevez az F1TV-re, vagy a Sky Sportsra, Servus TV-re, csak hogy a hirtelen magyarok által is ismerteket említsem. Mindnek külön díjtétele van, és jelenleg épp a Sky ki is húzta a gyufát pár csapatnál, és a Forma-1-ben ismert személyeknél, mert mondjuk úgy, hogy a helyszíni riportereik éppen túl bevállalósak – jelesül Nico Rosberg és Ralf Schumacher, ami nem mindenkinek tetszik a paddockban. Volt is már bojkott emiatt, rövidebb-hosszabb ideig.
Ilyenre azért az alázatos mieink nem vetemednének, bőven határon belül mozognak, már csak a nyelvi korlátok miatt is, mert egyik hazai helyszíni riporter sincs olyan nyelvi szinten, hogy a biztonsági kérdéseknél durvábbat elvállaljon. Illetve, pontosan tudjuk a helyünket a hierarchiában. Ebben pedig bármikor egy angol, német, spanyol, vagy olasz tévétársaság mindig előrébb lesz, mint mi bármikor is, hiába mondhatjuk el azt, hogy 1986 óta folyamatosan versenyt rendezünk a Hungaroringen.
Mit tartogat a jövő?
Sokan párhuzamot keresnek a jövő évi választások és aközött, hogy marad-e köztévén Forma-1-es közvetítés. Ez viszont nem 2026-ban, hanem még idén fog eldőlni – így bárki is nevezzen be a közvetítési jogokért, annak idén kell megtennie az ajánlatát. Iparági pletykák szerint, 3 évre a közvetítési jog kb. 30 millió dollár, tehát minimum ennyit kell kicsengetnie valakinek, ha szeretné, hogy az ő csatornáján menjen a száguldó cirkusz. Az, hogy nem jelentette be teátrálisan az MTVA újra a Magyar Nagydíj alatt, az két dolgot mutat:
- Egyrészt, jelenleg biztosan nincs aláírva a 2026-2028-ig szóló szerződés
- Másrészt feltehetően nem tartanak attól, hogy lenne Magyarországon olyan társaság, akik rájuk licitálnának.
Játsszunk el egy pillanatra a gondolattal azonban, hogy mégis!
Az egyetlen érdemi kihívója az MTVA-nak szerintem maximum az RTL Klub lehetne. Van már múltjuk a királykategóriával. Ráadásul a Bajnokok Ligája közvetítést pont az MTVA orra elől happolták el, kétszeresen rájuk licitálva.
Hogy ez megérte-e? Azt csak ők tudhatják, illetve még nem telt el annyi idő, hogy ez valójában számszerűsíthető legyen, és le lehessen vonni a tanulságokat. Bevallom, engem meglepne egy hasonló manőver, de láttunk már csodákat. Amennyiben ténylegesen lenne ilyen gondolat ott, azt hiszem, szinte nem is kérdés az, hogy vezető kommentátorként újra Szujó Zoltánt lehetne üdvözölni.
Az MTVA-tól – mint az ismert –, kurtán-furcsán távozott, és ugyan bocsánatot kért ezért, de más irányba ment el a karrierje. Az RTL-nél viszont jelenleg is ott van, műsorvezetői szerepkörben. És más, korábban MTVA-nál az F1-es közvetítésen frontban dolgozott arc is van, aki már az RTL-nél tevékenykedik. Hiába: kis ország, kis piac, mindenki ismer, mindenkit. Éppen ezért, ha váltás lenne, egyáltalán nem lennék meglepve azon, hogy Wéber Gábor, illetve Nagy Dani is kapna felkérést a folytatásra. Ugyanígy a kipróbált autóversenyzőink is, leginkább Kiss Norbi „behívót kapna” oda is.
Ami viszont hiába vágyálma még mindig sokaknak, az Palik László esete. A népszerűsége a rajongók körében töretlen. Sőt, már övezi is egyfajta nosztalgiafaktor, mint amikor valaki azt állítja, hogy Kádár János alatt minden jobb volt, de főleg az élet. Az idő bőven megszépítette a legendás bakijait, az internetes magyar folklór részévé vált. Ugyanakkor a mai felkészült rajongó egy ilyen felkészültségtől inkább már gutaütést kapna a tévé előtt. Pedig tényleg volt a dolognak egy bája. Ugyanakkor azért Lacit ne kezeljük magyar Murray Walkerként. Fel merek tenni rá akár 5 gombócnyi fagyit is, hogy esze ágában sem lenne visszatérni, még konkrét felkérés esetén sem. Van ennyire profi és ismeri a határait.
A legvadabb elméletet és pletykát pedig direkt a végére hagytam.
Az Apple TV nagyon nézegeti már – egyelőre az amerikai piacon – a közvetítési jogokat, és magának akarja. Amennyiben az a kísérletük jól sikerül, – és a lényeg – anyagilag is megéri, akkor 2030-tól megtörténhet az, hogy egyedül náluk lesznek közvetítési jogok, és annak lesznek esetlegesen lokális mutációi. Kicsit hasonlóan ahhoz, ahogy most megy a brit Sky Sports mellett a német, vagy az olasz változat.
Miután ezt most ilyen mértékben és mélységben kiveséztük, szavazzatok, hogy ti hol látnátok szívesen a jövőben a Forma-1-et?
Az F1 az Apple TV-re megy? Vége a hagyományos tévés közvetítésnek, de repülhet a Netflix is?