Rengeteg pilótának karrierje a Saubertől indult, de kik azok, akiknek sikerült szép pályát befutnia a Forma-1-ben?
Az idei szezon több dologból fakadóan történelmi volt. Tizenöt év után ismét három pilóta harcolt a végső sikerért, abban az évben, amit új szabályrendszer követ. 2025 volt az utolsó olyan év, ahol húsz autó rajtolt el futamról futamra, mert jövőre bővül a mezőny a Cadillac érkezésével. Azonban nem csak egy újonc autógyár indul el, mert érkezik az Audi a Saubert átvéve.
Azt a csapatot veszik át, amely az 1993-as történelme során megannyi emlékezetes jelentet adott. Az alakulat sosem tartozott az élmezőnybe, voltak évek, amikor fel tudtak kapaszkodni, de bajnok esélyesek sosem voltak. Nem az Audi lesz az első eset, hogy egy autómárka beszáll rajtuk keresztül, mert a BMW és az Alfa Romeo is így tett. Jövőre a Saubert tehát ne keressük, ha még a nevezési listán szerepelnek, mint cégnév, mindenki, ahogy mi is Audiként fogunk rájuk hivatkozni.
A név eltűnése alkalmából összeszedtünk öt olyan versenyzőt, aki a Saubertől indulva nagy pályát futott a Forma-1-be.
- Sergio Pérez
Bizony ám, a népszerű mexikói is itt kezdte karrierjét még 2011-ben. Ferrari akadémistaként került a csapathoz, amely akkor már félig-meddig a vörösök partnercsapata volt. Már az első évében megcsillogtatta tehetségét, amelynek lendületét átvitte 2012-re, ahol áttörést ért el. Az év második futamán másodikként végzett, ami után azt rebesgették, hogy átveheti Felipe Massa helyét a nagyoknál. A szezon során további két dobogót hozzátett az eredmény sorához, viszont a fellépés nem sikerült, így a McLaren ajánlatát fogadta el, ami élete legrosszabb döntésének bizonyult.
Ugyan ért el szép eredményeket, az egyértelmű lejtmenetbe kerülő csapatnál nem tudott csodát tenni. Így egy év után a Force Indiához menekült, ahol 2020-ig maradt, így megélte a Racing Pointtá válást is. Az Aston Martinná alakulást már nem, mert kidobták Sebastian Vettel érkezése miatt, azonban a koronavírusos évben mutatott fantasztikus versenyzésével kiérdemelt egy ülés a Red Bullnál, ahol egészen tavalyig versenyzett, hogy az idei évet kiülje, majd visszatérjen jövőre a Cadillacnél.
- Robert Kubica
Sokak kedvence 2006-ban debütált szezon közben Jacques Villeneuve helyett. Nem kellett sok, hogy berobbanjon, a harmadik futamán dobogós lett az akkor már BMW-vel futó Sauberrel. 2007-ben ugyan kikapott házon belül Nick Heidfeldtől, a sebességét már igazolta. Olyannyira, hogy 2008-ban megszerezte a Sauber eddigi egyetlen győzelmét, és volt, mikor vezette a bajnokságot. Az évet végül negyedikként zárta, de az mindent felbecsült, hogy egy ponton volt reális esélye a végső győzelemre. A 2009-es szabályváltozásokkor a BMW eléggé mellényúlt, nem tudták hozni a korábbi formájukat és végül le is húzták a rolót az év végén. A lengyel versenyző ezután a Renault-hoz ment, ahol megmutatta, hogy nem tört meg a gyorsasága, azonban a karrierje sajnos igen. A 2011-es szezon kezdete előtt súlyos ralibalesetet szenvedett, ami derékba törte pályafutását. Felépülése rengeteg időt vett igénybe, ami miatt elesett a Forma-1-től, pedig előszerződést kötött a Ferrarival 2012-re.
Miután versenyzésre alkalmasnak nyilvánították először a ralival, majd sportautózással próbálkozott. 2017-ben tért vissza a királykategóriához, amikor a Renault-val tesztelgetett. 2018-ban a Williams tartalékosa lett, ahol egy évvel később teljes szezonos pilótává vált. Az akkori sereghajtónál sok babér nem termett neki, de egyetlen egy pontot tudott szerezni a német káosz futamon. Maradása nem volt a csapatnál, így az Alfa Romeóhoz ment, azaz visszatért a Sauberhez harmadik pilótának. 2021-ben két futamon beugrott a koronavírusos Kimi Räikkönen helyett, de többet nem versenyzett. További egy évet maradt még készenlétben, de ezután a WEC-be távozott, ahol a sors visszaadta azt, amit elvett. Ferrari-pilóta lett, és megnyerte az idei Le Mans-i 24 órást.
- Charles Leclerc
A szupersztár monacói 2018-ban friss Formula 2-es bajnokként érkezett a Forma-1-be, mint leendő világbajnok. A mindössze húszéves Ferrari-junior egyből berúgta azt a bizonyos ajtót, és látványos versenyzéssel hívta fel magára figyelmet, olyannyira, hogy egy évvel később már a Ferrarinál találta magát. Az olaszoknál azóta is drágakőként kezelt pilóta hiába töltötte hetedik évét a csapatnál, világbajnoki címért még reálisan sosem harcolt. Amennyiben jövőre sem lesz versenyképes autó alatta vélhetően továbbáll…
- Felipe Massa
2002-ben az akkor kölyökképű brazil a Ferrari első neveltjeként került a Sauberhez. Első évében többnyire a baleseteivel hívta fel magára figyelmet, de miután egy évet pihent, 2004-ben és 2005-ben már erős pontszerzéseivel, sőt, utóbbi évben 1997 világbajnokát, Jacques Villeneuve-t is legyőzte. 2006-tól már Michael Schumacher mellett bizonyíthatott a Ferrarinál, ahol az első három évében tizenegy futamgyőzelmet szerzett. Kétségkívül a legjobb éve a 2008-as volt, amikor pár másodpercig világbajnoknak érezhette magát. Az ő karrierje is egy sajnálatos törést szenvedett 2009-ben a Magyar Nagydíj időmérője alatt, amikor Rubens Barrichello autójáról leszakadt rugó eltalálta a fejét. A súlyos sérülése miatt csak 2010-ben tért vissza, ahol megmutatta, hogy nem vesztett a sebességéből, viszont megkapta maga mellé Fernando Alonsót, aki miatt akarva-akaratlanul másodpilóta lett. 2014-ben a hibrid korszak kezdetekor elment a Williamshez, ahol be tudta bizonyítani, hogy tud erős helyezéseket elérni. A négy közös szezon után végérvényesen visszavonult az F1-től.
- Kimi Räikkönen
2001 legendás év volt a Forma-1-ben, mert két későbbi világbajnok is akkor kezdett. Az egyik Fernando Alonso, a másik Räikkönen volt. A „Jégember” meglehetősen balhésan érkezett, mert nem volt sok tapasztalata formulaautókkal, amiért sokan bírálták. Mitöbb, először csak ideiglenes szuperlicencet kapott az FIA-tól. Azonban elhallgattatta a károgókat, és megmutatta van keresni valója az F1-ben. 2002-ben már honfitársa, Mika Häkkinen helyébe lépve a McLarennél rótta a köröket. Hullámzó pályafutása 2007-ben ért be, amikor a Ferrarival első évében világbajnok lett. Ettől függetlenül elég mostohán távozott az ágaskodó lótól, mert 2010-re ülés nélkül maradt, így elment ralizni két évet. 2012-ben ismét a rajtrács tagja lett a Lotusnál, két évvel később pedig a Ferrarihoz is visszatért, és öt év után a Sauberhez, amely akkor Alfa Romeo néven futott. Korábbi sikereit nem tudta elérni, de a finn a legtöbb futamon elindult pilóta rekordot felállította, 349 rajttal, amit azóta Alonso és Lewis Hamilton megdöntött.






