Fotó: Jose Duch / Red Bull Content Pool
Június 14-én délután négykor elrajtol a Le Mans-i 24 órás verseny, ahol jó sok Forma-1-et megjárt pilóta indul.
A hétvégén rendezik meg a Le Mans-i 24 órás versenyt, ahol rengeteg Forma-1-et megjárt versenyző indul, akik anno F1-es futamon is rajthoz álltak. Összesen 20 pilóta vesz részt, de még több személyt találhatunk, akik valamilyen formában a Forma-1 világában voltak. Alább azokat szedtük össze, akik legalább egy futamon elindultak a Forma-1-ben.
Hypercar kategória:
Cadillac: Jenson Button, Sébastien Bourdais, Will Stevens, Jack Aitken
A felsorolást azzal a csapattal kell kezdeni, ahol egy világbajnok versenyző szerepel. Button, 2009 világbajnoka második szezonját tölti a WEC-ben, de negyedszer indul el a legendás viadalon. Button a Jota #38-as számú egységében versenyez, ahol Bourdais is. A francia versenyző, aki 2008 és 2009 között másfél évet körözött az F1-ben, és igazi veterán, mert már a tizennyolcadik Le Mans-i indulása lesz. Abszolút győzelmet még nem szerzett, de 2016-ban a GTE Pro kategóriában diadalmaskodott.
A Jota másik autójában, a #12-es számúban ül Stevens, aki 2015-ben jókor volt rossz helyen. 2014-es szezonzárón a megszűnő Caterhamben kapott lehetőséget, majd 2015-ben pedig a Manorban, ami szintén csődközeli állapotban volt, így nem volt versenyképes. Az F1 után a sportautózásra váltott, és itt már több sikerélménye volt. 2017-ben GTE Amateur, 2022-ben LMP2-ben nyerte meg a 24 órást. 2022-ben a szezont is behúzta csapatával a WEC-ben. A Forma-1-től sem szakadt el teljesen, mert a McLaren fejlesztő és szimulátorversenyzője.
A WEC-ben a Cadillac két autóját a Jota készíti fel, de Le Mans-ra két további autó érkezett az amerikai márkától, a #101-es Wayne Taylor Racing és a #311-es Action Express Racing. A #311-esben ül Aitken, aki 2020-ban a Szahíri Nagydíjon ült be George Russell helyett, amikor a koronavírusos Lewis Hamiltont helyettesítette a Mercedesben. A brit versenyző csapattársait is meg kell említeni, mert Felipe Drugovich-csal és Frederik Vestivel áll össze. Vesti a Mercedes tartalékosa, Drugovich az Aston Martin örökös tesztpilótája. A brazil évek óta várja a lehetőséget, amihez most közel került. Ugyanis, Lance Stroll lesérült a spanyol hétvégén, és nem volt biztos a felépülése. Viszont egészséges lett, elindulhat hazai futamán, Drugovich pedig nyugodtan készülhet Le Mans-ra.
Toyota: Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries
A japánoknál is sok versenyző megfordult a Forma-1-ben. Buemi és Hartley a #8-as autóban osztozik Ryo Hirakawával, aki a Haas tesztpilótája. Azonban előbbi kettő név indult el futamon, és mindketten a Toro Rossóban. Buemi 2009 és 2011 között, Hartley 2017-ben és 2018-ban. Az F1-ben egyikőjük sem hagyott sok emlékezeteset, viszont a WEC-ben annál inkább. Buemi négyszer, Hartley háromszor nyerte meg Le Mans-t, ebből kétszer közösen, továbbá mindketten négyszer lettek bajnokok a WEC-ben.
A #7-es autóba pedig Kobayashi és de Vries ül be. A japán négy szezont töltött el a királykategóriában és a rajongók kedvence lett. Ő is inkább a WEC-ben lett sikeres, mert kétszer lett bajnok lett, és egyszer behúzta Le Mans-t. De Vries második évét tölti a Toyotával, aki akkor került a japánokhoz, miután 2023-ban egy félresikerült F1-es próbálkozása volt az AlphaTaurival.
Peugeot: Paul di Resta, Jean-Éric Vergne, Stoffel Vandoorne
A franciáknál sem kevés F1-es tapasztalatot lehet felfedezni, mert a #93-as egységben di Resta és Vergne, a #94-es autóban Vandoorne foglal helyet. Di Resta és Vergne egyidőben versenyzett, a skót 2011 és 2013 között a Force Indiánál, a francia 2012 és 2014 között a Toro Rossónál. Mind a két pilóta egész jól szerepelt a körülményekhez képest, de a sikereket ők is a Forma-1-en túl szerezték. Di Resta 2020-ban az LMP2-ben szerzett kategória győzelmet a Le Mans-ban, és az év végén pedig a bajnokságban. Vergne sportautós karrierjében még a siker várat magára, de a Formula E-ben kétszer bajnok lett.
Vandoorne a nem túl acélos McLarennél volt 2017-től 2018-ig, ahol nem tudott kiemelkedően szerepelni, viszont azóta sem szakadt el az F1-től, mert az Aston Martin tartalékpilótája. A belga versenyző a rátermettségét a Formula E-ben bizonyította, amikor a 2021-22-es szezonban bajnok lett. A WEC-féle pályafutása egész fiatal, így a sikerek váratnak magára.
Ferrari: Antonio Giovinazzi, Robert Kubica
Giovinazzi az #51-es gyári, Kubica a #83-as privát Ferrarival indul a hétvégén. Az olasz továbbra is F1-es tag, a Ferrari tesztpilótájaként. 2019 és 2021 között volt teljes szezonos, ahol az Alfa Romeónál versenyzett. 2023 óta indul a WEC-ben és első próbálkozásra megnyerte Le Mans-t.
Kubica 2006-ban csatlakozott a Forma-1 mezőnyéhez, és egészen a 2010-es szezon végéig volt ott. Ekkor egy súlyos ralibalesetet szenvedett, ami miatt 2011-ben nem tudott rajthoz állni, és jó sokáig kikerült a körforgásból. 2019-ben a Williamsnél tért vissza, és az idény végén nem maradt. 2021-ben a pozitív COVID tesztet adó Kimi Raikkonen helyett két futamra be tudott ugrani az Alfa Romeónál. Miután másodjára is kikerült az F1-ből, a WEC-ben próbál szerencsét, és 2023-ban az LMP2 bajnokságát megnyerte.
Porsche: Felipe Nasr, Pascal Wehrlein
A #4-es Porsche alapból az amerikai IMSA bajnokságban versenyez, Nasrrel és Nick Tandyvel. A több mint hatórás versenyeken azonban nem indulhatnak ketten, kell még egy pilóta, így csatlakozott Wehrlein. Nasr 2015-ben és 2016-ban versenyzett a Saubernél, és ironikus módon pont Wehrlein váltotta 2017-re. Mindketten az akkori leggyengébb autókkal tudtak erőn felül teljesíteni, de hosszú pályafutást nem futottak be.
Aligha bánják ezt, mert azóta Porsche gyári pilóták lettek, Nasr a sportautózásban, Wehrlein a Formula E-ben. A brazil versenyző Amerikában futott be úgy igazán, háromszoros IMSA bajnok lett, és a Daytonai 24 órást is három alkalommal nyerte meg. Wehrlein Formula E bajnokként érkezik Le Mans-ba, ami első próbálkozása lesz, mert még csak most kóstolt bele a hosszútávú versenyzésbe.
BMW: Kevin Magnussen
A legfrissebb név a felsorolásban, hiszen Magnussen tavaly még a Forma-1-ben szerepelt. Idénre nem volt maradása, és a BMW projektet vivő Team WRT karolta fel. A 181 futamon elindult dán pilóta ikonikus alakja volt a Forma-1 mezőnyének, ahová két kisebb szünet után is vissza tudott térni. A második egy éves kihagyása 2021-ben volt, amikor ki tudta próbálni a hosszútávú versenyzést. Ekkor elindult Le Mans-ban az LMP2-ben, de tizenhetedik lett. Most azonban győzelmi esélyekkel vág neki a futamnak a #15-ös gárdával.
Alpine: Mick Schumacher
Az egyik legnépszerűbb név az Alpine #36-os kocsijában vezet majd. Schumacher nem futott be a Forma-1-ben komoly karriert, ahová tovább is szeretne visszatérni. A WEC-ben 2024 óta szerepel, és már három dobogót szerzett. Tavaly Le Mans-ban kiesett, idén eltökélt szándéka lesz a győzelem, ami az Alpine számára is szép lenne.
LMP2 kategória: André Lotterer és Pietro Fittipaldi
Lotterer 2001-ben és 2002-ben a Jaugar tesztpilótája volt, de lehetőséget nem kapott. 2014-ben viszont a Caterhamben egy futamon elindult. A Belga Nagydíjon a fentebb említett Kobayashit váltotta egy olyan egyfutamos kihívásként. A versenye mindössze egy körig tartott, így ez a teszt kudarcba fulladt. Nem mintha megbánta volna Lotterer, mert maradt „hazájában” a WEC-ben, ahol 2012-ben és 2024-ben bajnok lett, és háromszor is behúzta Le Mans-t. Idén az LMP2-ben indul a #18-as IDEC Sports autójában, amely a Genesis, a Hyundai luxusmárkájának a felkészítéséért felelős, mert jövőre a Hypercarba csatlakoznának.
Fittipaldi 2020-ban Romain Grosjean súlyos balesete miatti kihagyása által tudott két futamot menni az F1-ben a Haasnál, a Szahíri és az Abu Dhabi Nagydíjon. Azóta nem indult versenyen, de továbbra is a Haas alkalmazottja. A brazilnak ez lesz a harmadik Le Mans-i indulása, ahol most a #22-es United Autosports biztosított neki helyet.
Akik említésre méltóak: Eduardo Barrichello, Valentino Rossi
Rubens Barrichello fia idén indul először Le Mans-ban a Racing Spirit of Léman #10-es Aston Martinjában. Édesapja 2017-ben tett próbát a francia versenyen, most fián a sor, hogy megmutassa mire képes.
A legendás egykori motorversenyző Rossi, a #46-os Team WRT BMW-jében fog rajthoz állni második 24 órásán. Tavaly egy baleset miatt kiesett a csapata, idén azonban szeretnék elfeledtetni azt a hibát. A hétszeres MotoGP bajnok többször tesztelt Forma-1-es autót, viszont ott sosem debütált. Már egy ideje a sportautózásban teljesít, ahol nem kisebb célok vezérlik, mint a győzelem, amihez a tehetsége megvan.
Emerson Fittipaldi a Formula 1 legendás alakjai közé tartozik, aki karrierje során 1972-ben és 1974-ben…
Frédéric Vasseur főleg az olasz sajtó által nyomás alá került a napokban. Válság van-e a…
Nagy tűzijátékot hozott a Superpole Misanóban. Razgatlıoğlu és Bulega is megdöntötte a körrekordot. Végül az…
A MotoGP világát meglepetésként érte a hír: Toprak Razgatlioglu 2026-tól a Yamaha színeiben fog versenyezni…
Az elmúlt hetek legérdekesebb pletykája Christian Hornerhez volt köthető, akit a Red Bullos távozása mellett…
Calum Nicholas, a Red Bull korábbi vezető motorspecialistája szerint Sergio Pérez és Max Verstappen Forma-1-es…