Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Nem a legmozgalmasabb Le Mans-i 24 órást hozta az idei, de a végére megjöttek az izgalmak.
A rajt és az első néhány óra
Szombat délután négykor a teniszlegenda, Roger Federer indította útjára a legendás futamot.
Az első négy óra alatt a Hypercarban leginkább a Ferrarik, és a #6-os Porsche mutatott elképesztő tempót. Az #50-es Ferrari több mint egy óra után átvette a vezetést, amíg a #6-os Porsche az utolsó helyről feljött a dobogós helyekre, és ott mozgolódtak. Az első balesetig egy órát kellett várni, amikor a #93-as Peugeot, Paul di Restával csapódott falnak. Az autó motorborítása leszakadt, de azonkívül nem sérült semmi, így vissza tudott térni a versenybe, nagy hátránnyal. Négy óra után a #40-es Ferrari volt az élen, a #6-os Porsche és a #83-as Ferrari előtt.
Ekkor az LMP2-ben a #43-as Inter Europol állt az első helyen, mögöttük a #48-as VDS Panis Racinggel és a #9-es Iron Lynx-el. A kategóriában a #25-ös Algarve került balesetbe, miatta volt teljes pályás sárga jelzés.
Az LMGT3-ban volt az első olyan baleset, ahol ki is esett valaki. A #88-as Proton Ford csapódott falnak, miután leesett az egyik kereke, így az első kiesők lettek. Az élen ekkor a #21-es Vista AF Corse volt, viszont nem volt messze tőlük a Valentino Rossi-féle #46-os BMW, míg a harmadik a tavalyi bajnok #92-es kék Manthey Porsche.
Az éjszaka és a reggel
A verseny egyharmadánál a #83-as sárga Ferrari volt az élen, közvetlenül a márkatárs #51-es előtt. Sokáig a három Ferrari haladt az első három helyen, azonban a rajt után szépen felzárkózó #6-os Porsche a kiállások során néha beleszólt a sorba. A Ferrari hármas vezetése akkor szakadt meg végleg, amikor Miguel Molina figyelmen kívül hagyott egy dupla sárga zászlót, emiatt a #50-es Ferrari áthajtásos büntetést kapott. Ez a hiba a csapatot a negyedik helyre taszította a #6-os Porsche mögé. Az este folyamán rengeteg büntetést osztott ki a versenyirányítás, gyakorlatilag percenként jött erről felirat. A legjobb tízben megtalálhatóak voltak még a BMW-k, a Cadillacek, a #8-as Toyota és a két gyári Porsche is. Összesen tizenhat autó volt azonos körön belül.
Az LMP2-es kategóriában az Inter Europol autója állt a mezőny élén, utánuk a VDS Panis Racing #48-as autója haladt. Szorosan ott volt még a két IDEC Sport, a két Proton és az AO by TF autója is.
A GT3-asok között sokáig a #46-os BMW állt az élen, akiket a #92-es Manthey Porsche követett, de Rossiék előnye volt, hogy több, mint egy percnél állt. A top 10-ből nem maradt ki a #21-es Ferrari, a két Lexus, valamint az #85-ös Iron Dames sem.
Az első igazán nagy dráma fél háromkor érkezett. Ekkor az élről a #46-os BMW-nél Kelvin van der Linde alatt megállt a technika. Vissza tudott menni a boxba, később a versenybe is, de fel kellett adniuk a versenyt.
Ezt követően tizenegy óra után elérkezett az idei Le Mans első biztonsági autója. Cem Bölükbasi ütközött a falba a Nielsen Racing #24-es autóval. Itt teljesen felfordult a sorrend. A Hypercarban a #8-as Toyota lépett fel komolyan, akik a safety car előtt voltak a boxban. A gyári Ferrarik visszaestek a hatodik-hetedik helyekre, de erőből később visszajöttek. Reggel hétre már a #83-as élen álló Ferrarit megelőzte az #51-es.
A zöld zászló után az LMP2-ben a #48-as VDS Panis Racing vezetett, a #9-es Iron Lynx, a #43-as Inter Europol, illetve a két IDEC Sport előtt. Az IDEC Genesis-féle autójának ki kellett állnia, André Lottererrel a volán mögött, mikor elhagyta az autó egyik kerekét.
Rossiék kiesésével simán haladhatott az élen a #92-es Porsche, a legkomolyabb kihívójuk a #81-es Ferrari volt.
A Le Mans legnehezebb részei, a reggel és a délelőtt
Már bőven vasárnap reggel volt, amikor a három Ferrari kisajátította a dobogót, és komoly dominanciát mutattak. Ekkor a #6-os Porsche és a #8-as Toyota volt az, akik némi eséllyel rendelkeztek a Ferrarik ellen.
Az LMP2-ben a #43-as Inter Europol csatázott a VDS Panis Racinggel az élen, a GT3-ban továbbra is az első a #93-es Manthey Porsche volt. Mögötte a #21-es Vista AF Corse Ferrari kapaszkodott. A hölgyek, az Iron Dames alakulata pedig többször is bajba került. Először a #87-es Lexus pöckölte meg és forgott ki a kavicságyba, majd műszaki hiba miatt kellett félreállniuk, azonban tovább tudtak menni.
A reggeli után, a #83-as Ferrarival Robert Kubica diktált erős tempót, viszont ezzel problémákba vitte az olasz márkát.
A hajrá, ami a verseny legnagyobb izgalmait hozta
Délhez érve #83-as Ferrari vezette a futamot a két testvérautó előtt. Majdnem drámai véget ért az #51-es autó futama, mert Alessandro Pier Guidi megforgott a boxba menet és enyhén a kavicságyba csúszott. Végül az olasz megúszta az elakadást. Korábban a #83-asnál Robert Kubica hajtotta Antonio Giovinazzit, és kettejük játékába a Ferrari bele akart szólni. Kubica panaszkodott a rádión, hogy tudna gyorsabban menni, majd Giovinazzit megkérték, hogy engedje el társát, ami végül nem történt meg.
Délben már a #83-assal Yifei Ye haladt az élen, fél perccel az #50-es és negyvenöt másodperccel az #51-es előtt. Viszont egy váratlan vendég érkezett Ferrarik csatájába. A #6-os Porsche percen belül volt, ráéreztek a kerékcseréknél a jó taktikára, és elkezdett felzárkózni a Ferrarikra. Közben a #8-as Toyota kiszállt a meccsből, mikor rosszul rögzítették a kocsin a bal első kereket, így Ryo Hirakawának vissza kellett mennie a boxba, és a legjobb tízből kiesett.
A többi kategóriában nem volt változás, az LMP2-ben még mindig az #43-as Inter Europol vezetett #48-as VDS Panis Racing előtt. Az LMGT3-ban sem volt másképp, a #92-es Manthey Porsche diktálta a tempót a #21-es Vista AF Corse Ferrari előtt. A kategóriában a #78-as Lexus közben egy csúnya baleset után kiesett, ezután ötvenegy induló állt még versenyben, ami azt jelentette, hogy nem lesz rekorddöntés a célbaérőket illetően.
Kubica közben a két gyári Ferrarit hibába hajszolta, ami miatt a #6-os Porsche feljött a második helyre. A dráma itt nem állt meg, Kubica arra panaszkodott, hogy a fejét nem tudja elfordítani, ami nem a legkényelmesebb a számára. Ezért nem ment ki a boxba, minden kínnal megcsinálja már a maradék időt.
Közben a két Hypercar BMW, akik tisztességesen haladtak a pontszerző helyeken, nem maradtak ki a technikai bajból, mert mindkettő kocsinak ki kellett állnia a boxba. A legnagyobb kedvezményezett ebből a két Alpine, és a #94-es Peugeot lett.
Az utolsó kerékcseréknél a #83-asnál négy új gumit raktak fel, ami előnyt jelentett az üldözők ellen. Kubica beosztott előnyét, ami a verseny végéig tizenkét másodperc körül stagnált. Az LMP2-ben pedig jöhetett volna egy mindent eldöntő büntetés. Az éllovas #43-as Inter Europol kapott áthajtásos büntetést, és miután letöltötte a #48-as Panis Racing mögé jött vissza, azonban a pályán megelőzte a riválist. Az LMGT3-ban továbbra is magabiztosan vezetett a #92-es Manthey Porsche, és már a győzelemre készültek. Negyedórával a vége előtt a két gyári Ferrari még elkezdte egymást előzgetni, de rájuk szóltak, hogy fejezzék be.
387 kör után Kubicával az élen a #83-as AF Corse Ferrari behúzta az idei Le Mans-t. A lengyel versenyző Yifei Yevel és Phil Hansonnal osztozik a sikerrel, és mindannyiuknak ez az első abszolút győzelme.
Az LMP2-ben a #43-as Inter Europol behúzta a győzelmet, Nick Yelloly-val, Tom Dillmannal és Jakub Śmiechowskival.
Az LMGT3 #92-es Manthey Porsche sikerrel zárult, ahol Richard Lietz, Ryan Hardwick és Riccardo Pera emelheti magasba a trófeát.
Végeredmény:
1. | Hypercar | #83 AF Corse |
2. | Hypercar | #6 Porsche Penske |
3. | Hypercar | #51 Ferrari AF Corse |
4. | Hypercar | #50 Ferrari AF Corse |
5. | Hypercar | #12 Cadillac Hertz Team Jota |
6. | Hypercar | #7 Toyota Gazoo Racing |
7. | Hypercar | #5 Porsche Penske |
8. | Hypercar | #38 Cadillac Hertz Team Jota |
9. | Hypercar | #4 Porsche Penske |
10. | Hypercar | #35 Alpine Endurance Team |
11. | Hypercar | #36 Alpine Endurance Team |
12. | Hypercar | #94 Peugeot Totalenergies |
13. | Hypercar | #009 Aston Martin Thor Team |
14. | Hypercar | #99 Proton Competition |
15. | Hypercar | #007 Aston Martin Thor Team |
16. | Hypercar | #8 Toyota Gazoo Racing |
17. | Hypercar | #93 Peugeot Totalenergies |
18. | Hypercar | #20 BMW M Team WRT |
19. | LMP2 | #43 Inter Europol Competition |
20. | LMP2 | #48 VDS Panis Racing |
21. | LMP2 | #199 AO BY TF |
22. | LMP2 | #9 Iron Lynx-Proton |
23. | LMP2 | #29 TDS Racing |
24. | LMP2 | #11 Proton Competition |
25. | LMP2 | #22 United Autosports |
26. | LMP2 | #25 Algarve Pro Racing |
27. | LMP2 | #183 AF Corse |
28. | LMP2 | #34 Inter Europol Competition |
29. | LMP2 | #23 United Autosports |
30. | LMP2 | #16 RLR M Sport |
31. | LMP2 | #45 Algarve Pro Racing |
32. | Hypercar | #15 BMW M Team WRT |
33. | LMP2 | #37 CLX Pure Racing |
34. | LMGT3 | #92 Manthey 1st Phorm |
35. | LMGT3 | #21 Vista AF Corse |
36. | LMGT3 | #81 TF Sport |
37. | LMGT3 | #27 Heart of Racing Team |
38. | LMGT3 | #87 Akkodis ASP Team |
39. | LMGT3 | #90 Manthey Porsche |
40. | LMGT3 | #33 TF Sport |
41. | LMGT3 | #57 Kessel Racing |
42. | LMGT3 | #77 Proton Competition |
43. | LMGT3 | #13 AWA |
44. | LMGT3 | #150 Richard Mille AF Corse |
45. | LMGT3 | #61 Iron Lynx |
46. | LMGT3 | #10 Racing Spirit of LéMan |
47. | LMGT3 | #193 Ziggo Tempesta Racing |
48. | LMGT3 | #63 Iron Lynx |
49. | LMGT3 | #85 Iron Dames |
50. | LMGT3 | #59 United Autosports |
Kiesett a versenyből: | ||
51. | LMP2 | #28 IDEC Sport |
52. | LMGT3 | #78 Akkodis ASP Team |
53. | Hypercar | #311 Cadillac Whelan |
54. | LMP2 | #18 IDEC Sport |
55. | LMGT3 | #54 Vista AF Corse |
56. | Hypercar | #101 Wayne Taylor Racing Cadillac |
57. | LMP2 | #24 Nielsen Racing |
58. | LMGT3 | #31 The Bend Team WRT |
59. | LMGT3 | #46 Team WRT |
60. | LMGT3 | #95 United Autosports |
61. | LMGT3 | #60 Iron Lynx |
62. | LMGT3 | #88 Proton Competition |
A korábbi Forma-1-es pilóta és Sky Sports riporter, Martin Brundle elárulta, hogy Christian Horner feltehetően…
Max Verstappen nevetve bevallotta, hogy Ayrton Senna ismert szavait használta védekezésként a versenybírók előtt. A…
Az Audi F1 csapata bejelentette együttműködését a Revolut-tal, egy brit székhelyű pénzügyi technológiai vállalattal, amely…
A Honda Racing Corporation erős trióval készült az idei Suzuka 8 órás versenyre, ám a…
Valtteri Bottas lesz az új Cadillac F1 Team első leigazolt versenyzője. Erről a GPblog szerzett…
Már egy hónap is eltelt, hogy a mozikban bemutatták a Brad Pitt által fémjelzett F1…