Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Nem a legmozgalmasabb Le Mans-i 24 órást hozta az idei, de a végére megjöttek az izgalmak.
A rajt és az első néhány óra
Szombat délután négykor a teniszlegenda, Roger Federer indította útjára a legendás futamot.
Az első négy óra alatt a Hypercarban leginkább a Ferrarik, és a #6-os Porsche mutatott elképesztő tempót. Az #50-es Ferrari több mint egy óra után átvette a vezetést, amíg a #6-os Porsche az utolsó helyről feljött a dobogós helyekre, és ott mozgolódtak. Az első balesetig egy órát kellett várni, amikor a #93-as Peugeot, Paul di Restával csapódott falnak. Az autó motorborítása leszakadt, de azonkívül nem sérült semmi, így vissza tudott térni a versenybe, nagy hátránnyal. Négy óra után a #40-es Ferrari volt az élen, a #6-os Porsche és a #83-as Ferrari előtt.
Ekkor az LMP2-ben a #43-as Inter Europol állt az első helyen, mögöttük a #48-as VDS Panis Racinggel és a #9-es Iron Lynx-el. A kategóriában a #25-ös Algarve került balesetbe, miatta volt teljes pályás sárga jelzés.
Az LMGT3-ban volt az első olyan baleset, ahol ki is esett valaki. A #88-as Proton Ford csapódott falnak, miután leesett az egyik kereke, így az első kiesők lettek. Az élen ekkor a #21-es Vista AF Corse volt, viszont nem volt messze tőlük a Valentino Rossi-féle #46-os BMW, míg a harmadik a tavalyi bajnok #92-es kék Manthey Porsche.
Az éjszaka és a reggel
A verseny egyharmadánál a #83-as sárga Ferrari volt az élen, közvetlenül a márkatárs #51-es előtt. Sokáig a három Ferrari haladt az első három helyen, azonban a rajt után szépen felzárkózó #6-os Porsche a kiállások során néha beleszólt a sorba. A Ferrari hármas vezetése akkor szakadt meg végleg, amikor Miguel Molina figyelmen kívül hagyott egy dupla sárga zászlót, emiatt a #50-es Ferrari áthajtásos büntetést kapott. Ez a hiba a csapatot a negyedik helyre taszította a #6-os Porsche mögé. Az este folyamán rengeteg büntetést osztott ki a versenyirányítás, gyakorlatilag percenként jött erről felirat. A legjobb tízben megtalálhatóak voltak még a BMW-k, a Cadillacek, a #8-as Toyota és a két gyári Porsche is. Összesen tizenhat autó volt azonos körön belül.
Az LMP2-es kategóriában az Inter Europol autója állt a mezőny élén, utánuk a VDS Panis Racing #48-as autója haladt. Szorosan ott volt még a két IDEC Sport, a két Proton és az AO by TF autója is.
A GT3-asok között sokáig a #46-os BMW állt az élen, akiket a #92-es Manthey Porsche követett, de Rossiék előnye volt, hogy több, mint egy percnél állt. A top 10-ből nem maradt ki a #21-es Ferrari, a két Lexus, valamint az #85-ös Iron Dames sem.
Az első igazán nagy dráma fél háromkor érkezett. Ekkor az élről a #46-os BMW-nél Kelvin van der Linde alatt megállt a technika. Vissza tudott menni a boxba, később a versenybe is, de fel kellett adniuk a versenyt.
Ezt követően tizenegy óra után elérkezett az idei Le Mans első biztonsági autója. Cem Bölükbasi ütközött a falba a Nielsen Racing #24-es autóval. Itt teljesen felfordult a sorrend. A Hypercarban a #8-as Toyota lépett fel komolyan, akik a safety car előtt voltak a boxban. A gyári Ferrarik visszaestek a hatodik-hetedik helyekre, de erőből később visszajöttek. Reggel hétre már a #83-as élen álló Ferrarit megelőzte az #51-es.
A zöld zászló után az LMP2-ben a #48-as VDS Panis Racing vezetett, a #9-es Iron Lynx, a #43-as Inter Europol, illetve a két IDEC Sport előtt. Az IDEC Genesis-féle autójának ki kellett állnia, André Lottererrel a volán mögött, mikor elhagyta az autó egyik kerekét.
Rossiék kiesésével simán haladhatott az élen a #92-es Porsche, a legkomolyabb kihívójuk a #81-es Ferrari volt.
A Le Mans legnehezebb részei, a reggel és a délelőtt
Már bőven vasárnap reggel volt, amikor a három Ferrari kisajátította a dobogót, és komoly dominanciát mutattak. Ekkor a #6-os Porsche és a #8-as Toyota volt az, akik némi eséllyel rendelkeztek a Ferrarik ellen.
Az LMP2-ben a #43-as Inter Europol csatázott a VDS Panis Racinggel az élen, a GT3-ban továbbra is az első a #93-es Manthey Porsche volt. Mögötte a #21-es Vista AF Corse Ferrari kapaszkodott. A hölgyek, az Iron Dames alakulata pedig többször is bajba került. Először a #87-es Lexus pöckölte meg és forgott ki a kavicságyba, majd műszaki hiba miatt kellett félreállniuk, azonban tovább tudtak menni.
A reggeli után, a #83-as Ferrarival Robert Kubica diktált erős tempót, viszont ezzel problémákba vitte az olasz márkát.
A hajrá, ami a verseny legnagyobb izgalmait hozta
Délhez érve #83-as Ferrari vezette a futamot a két testvérautó előtt. Majdnem drámai véget ért az #51-es autó futama, mert Alessandro Pier Guidi megforgott a boxba menet és enyhén a kavicságyba csúszott. Végül az olasz megúszta az elakadást. Korábban a #83-asnál Robert Kubica hajtotta Antonio Giovinazzit, és kettejük játékába a Ferrari bele akart szólni. Kubica panaszkodott a rádión, hogy tudna gyorsabban menni, majd Giovinazzit megkérték, hogy engedje el társát, ami végül nem történt meg.
Délben már a #83-assal Yifei Ye haladt az élen, fél perccel az #50-es és negyvenöt másodperccel az #51-es előtt. Viszont egy váratlan vendég érkezett Ferrarik csatájába. A #6-os Porsche percen belül volt, ráéreztek a kerékcseréknél a jó taktikára, és elkezdett felzárkózni a Ferrarikra. Közben a #8-as Toyota kiszállt a meccsből, mikor rosszul rögzítették a kocsin a bal első kereket, így Ryo Hirakawának vissza kellett mennie a boxba, és a legjobb tízből kiesett.
A többi kategóriában nem volt változás, az LMP2-ben még mindig az #43-as Inter Europol vezetett #48-as VDS Panis Racing előtt. Az LMGT3-ban sem volt másképp, a #92-es Manthey Porsche diktálta a tempót a #21-es Vista AF Corse Ferrari előtt. A kategóriában a #78-as Lexus közben egy csúnya baleset után kiesett, ezután ötvenegy induló állt még versenyben, ami azt jelentette, hogy nem lesz rekorddöntés a célbaérőket illetően.
Kubica közben a két gyári Ferrarit hibába hajszolta, ami miatt a #6-os Porsche feljött a második helyre. A dráma itt nem állt meg, Kubica arra panaszkodott, hogy a fejét nem tudja elfordítani, ami nem a legkényelmesebb a számára. Ezért nem ment ki a boxba, minden kínnal megcsinálja már a maradék időt.
Közben a két Hypercar BMW, akik tisztességesen haladtak a pontszerző helyeken, nem maradtak ki a technikai bajból, mert mindkettő kocsinak ki kellett állnia a boxba. A legnagyobb kedvezményezett ebből a két Alpine, és a #94-es Peugeot lett.
Az utolsó kerékcseréknél a #83-asnál négy új gumit raktak fel, ami előnyt jelentett az üldözők ellen. Kubica beosztott előnyét, ami a verseny végéig tizenkét másodperc körül stagnált. Az LMP2-ben pedig jött egy mindent eldöntő büntetés, az éllovas #43-as Inter Europol kapott áthajtásos büntetést, miután letöltötte büntetését, a #48-as Panis Racing mögé jött vissza, azonban a pályán megelőzte a riválist. Az LMGT3-ban továbbra is magabiztosan vezetett a #92-es Manthey Porsche, és már a győzelemre készültek. Negyedórával a vége előtt a két gyári Ferrari még elkezdte egymást előzgetni, de rájuk szóltak, hogy fejezzék be.
387 kör után Kubicával az élen a #83-as Af Corse Ferrari behúzta az idei Le Mans-t. A lengyel versenyző Yifei Yevel és Phil Hansonnal osztozik a sikerrel, és mindannyiuknak ez az első abszolút sikere.
Az LMP2-ben a #43-as Inter Europol behúzta a győzelmet, Nick Yelloly-val, Tom Dillmannal és Jakub Śmiechowskival.
Az LMGT3 #92-es Manthey Porsche sikerrel zárult, ahol Richard Lietz, Ryan Hardwick és Riccardo Pera emelheti magasba a trófeát.
A végeredmény hamarosan.
Ölre ment egymással a két McLaren a Kanadai Nagydíj végén, ami egyikük nullázását eredményezte. Eközben…
Két világbajnoki címet és 63 futamgyőzelmet szerzett a Ducati színeiben Álvaro Bautista, mégis úgy döntött…
Alexander Albon elmondta, szerinte miért szenvednek a Red Bull másodpilótái. A Red Bull 2019 óta…
Gabriel Bortoleto két egymást követő bajnoki diadal után érkezett a Forma-1-be a Formula 3-ból és…
Danica Patrick egykori NASCAR és Indycar versenyző ismét olyat szólt a Sky Sports F1-es közvetítésében,…
Ez a hétvége nem az, amire Bulega előzetesen számított. Razgatlıoğlu mindhárom futamot megnyerte, így az…