Minden más

Kubicáékkal nyert a Ferrari Le Mans-ban, ezzel sorozatban harmadjára húzták be a legendás versenyt

Nem a legmozgalmasabb Le Mans-i 24 órást hozta az idei, de a végére megjöttek az izgalmak.

A rajt és az első néhány óra

Szombat délután négykor a teniszlegenda, Roger Federer indította útjára a legendás futamot.

Az első négy óra alatt a Hypercarban leginkább a Ferrarik, és a #6-os Porsche mutatott elképesztő tempót. Az #50-es Ferrari több mint egy óra után átvette a vezetést, amíg a #6-os Porsche az utolsó helyről feljött a dobogós helyekre, és ott mozgolódtak. Az első balesetig egy órát kellett várni, amikor a #93-as Peugeot, Paul di Restával csapódott falnak. Az autó motorborítása leszakadt, de azonkívül nem sérült semmi, így vissza tudott térni a versenybe, nagy hátránnyal. Négy óra után a #40-es Ferrari volt az élen, a #6-os Porsche és a #83-as Ferrari előtt.

Ekkor az LMP2-ben a #43-as Inter Europol állt az első helyen, mögöttük a #48-as VDS Panis Racinggel és a #9-es Iron Lynx-el. A kategóriában a #25-ös Algarve került balesetbe, miatta volt teljes pályás sárga jelzés.

Az LMGT3-ban volt az első olyan baleset, ahol ki is esett valaki. A #88-as Proton Ford csapódott falnak, miután leesett az egyik kereke, így az első kiesők lettek. Az élen ekkor a #21-es Vista AF Corse volt, viszont nem volt messze tőlük a Valentino Rossi-féle #46-os BMW, míg a harmadik a tavalyi bajnok #92-es kék Manthey Porsche.

Az éjszaka és a reggel

A verseny egyharmadánál a #83-as sárga Ferrari volt az élen, közvetlenül a márkatárs #51-es előtt. Sokáig a három Ferrari haladt az első három helyen, azonban a rajt után szépen felzárkózó #6-os Porsche a kiállások során néha beleszólt a sorba. A Ferrari hármas vezetése akkor szakadt meg végleg, amikor Miguel Molina figyelmen kívül hagyott egy dupla sárga zászlót, emiatt a #50-es Ferrari áthajtásos büntetést kapott. Ez a hiba a csapatot a negyedik helyre taszította a #6-os Porsche mögé. Az este folyamán rengeteg büntetést osztott ki a versenyirányítás, gyakorlatilag percenként jött erről felirat. A legjobb tízben megtalálhatóak voltak még a BMW-k, a Cadillacek, a #8-as Toyota és a két gyári Porsche is. Összesen tizenhat autó volt azonos körön belül.

Az LMP2-es kategóriában az Inter Europol autója állt a mezőny élén, utánuk a VDS Panis Racing #48-as autója haladt. Szorosan ott volt még a két IDEC Sport, a két Proton és az AO by TF autója is.

A GT3-asok között sokáig a #46-os BMW állt az élen, akiket a #92-es Manthey Porsche követett, de Rossiék előnye volt, hogy több, mint egy percnél állt. A top 10-ből nem maradt ki a #21-es Ferrari, a két Lexus, valamint az #85-ös Iron Dames sem.

Az első igazán nagy dráma fél háromkor érkezett. Ekkor az élről a #46-os BMW-nél Kelvin van der Linde alatt megállt a technika. Vissza tudott menni a boxba, később a versenybe is, de fel kellett adniuk a versenyt.

Ezt követően tizenegy óra után elérkezett az idei Le Mans első biztonsági autója. Cem Bölükbasi ütközött a falba a Nielsen Racing #24-es autóval. Itt teljesen felfordult a sorrend. A Hypercarban a #8-as Toyota lépett fel komolyan, akik a safety car előtt voltak a boxban. A gyári Ferrarik visszaestek a hatodik-hetedik helyekre, de erőből később visszajöttek. Reggel hétre már a #83-as élen álló Ferrarit megelőzte az #51-es.

A zöld zászló után az LMP2-ben a #48-as VDS Panis Racing vezetett, a #9-es Iron Lynx, a #43-as Inter Europol, illetve a két IDEC Sport előtt. Az IDEC Genesis-féle autójának ki kellett állnia, André Lottererrel a volán mögött, mikor elhagyta az autó egyik kerekét.

Rossiék kiesésével simán haladhatott az élen a #92-es Porsche, a legkomolyabb kihívójuk a #81-es Ferrari volt.

A Le Mans legnehezebb részei, a reggel és a délelőtt

Már bőven vasárnap reggel volt, amikor a három Ferrari kisajátította a dobogót, és komoly dominanciát mutattak. Ekkor a #6-os Porsche és a #8-as Toyota volt az, akik némi eséllyel rendelkeztek a Ferrarik ellen.

Az LMP2-ben a #43-as Inter Europol csatázott a VDS Panis Racinggel az élen, a GT3-ban továbbra is az első a #93-es Manthey Porsche volt. Mögötte a #21-es Vista AF Corse Ferrari kapaszkodott. A hölgyek, az Iron Dames alakulata pedig többször is bajba került. Először a #87-es Lexus pöckölte meg és forgott ki a kavicságyba, majd műszaki hiba miatt kellett félreállniuk, azonban tovább tudtak menni.

A reggeli után, a #83-as Ferrarival Robert Kubica diktált erős tempót, viszont ezzel problémákba vitte az olasz márkát.

A hajrá, ami a verseny legnagyobb izgalmait hozta

Délhez érve #83-as Ferrari vezette a futamot a két testvérautó előtt. Majdnem drámai véget ért az #51-es autó futama, mert Alessandro Pier Guidi megforgott a boxba menet és enyhén a kavicságyba csúszott. Végül az olasz megúszta az elakadást. Korábban a #83-asnál Robert Kubica hajtotta Antonio Giovinazzit, és kettejük játékába a Ferrari bele akart szólni. Kubica panaszkodott a rádión, hogy tudna gyorsabban menni, majd Giovinazzit megkérték, hogy engedje el társát, ami végül nem történt meg.

Délben már a #83-assal Yifei Ye haladt az élen, fél perccel az #50-es és negyvenöt másodperccel az #51-es előtt. Viszont egy váratlan vendég érkezett Ferrarik csatájába. A #6-os Porsche percen belül volt, ráéreztek a kerékcseréknél a jó taktikára, és elkezdett felzárkózni a Ferrarikra. Közben a #8-as Toyota kiszállt a meccsből, mikor rosszul rögzítették a kocsin a bal első kereket, így Ryo Hirakawának vissza kellett mennie a boxba, és a legjobb tízből kiesett.

A többi kategóriában nem volt változás, az LMP2-ben még mindig az #43-as Inter Europol vezetett #48-as VDS Panis Racing előtt. Az LMGT3-ban sem volt másképp, a #92-es Manthey Porsche diktálta a tempót a #21-es Vista AF Corse Ferrari előtt. A kategóriában a #78-as Lexus közben egy csúnya baleset után kiesett, ezután ötvenegy induló állt még versenyben, ami azt jelentette, hogy nem lesz rekorddöntés a célbaérőket illetően.

Kubica közben a két gyári Ferrarit hibába hajszolta, ami miatt a #6-os Porsche feljött a második helyre. A dráma itt nem állt meg, Kubica arra panaszkodott, hogy a fejét nem tudja elfordítani, ami nem a legkényelmesebb a számára. Ezért nem ment ki a boxba, minden kínnal megcsinálja már a maradék időt.

Közben a két Hypercar BMW, akik tisztességesen haladtak a pontszerző helyeken, nem maradtak ki a technikai bajból, mert mindkettő kocsinak ki kellett állnia a boxba. A legnagyobb kedvezményezett ebből a két Alpine, és a #94-es Peugeot lett.

Az utolsó kerékcseréknél a #83-asnál négy új gumit raktak fel, ami előnyt jelentett az üldözők ellen. Kubica beosztott előnyét, ami a verseny végéig tizenkét másodperc körül stagnált. Az LMP2-ben pedig jöhetett volna egy mindent eldöntő büntetés. Az éllovas #43-as Inter Europol kapott áthajtásos büntetést, és miután letöltötte a #48-as Panis Racing mögé jött vissza, azonban a pályán megelőzte a riválist. Az LMGT3-ban továbbra is magabiztosan vezetett a #92-es Manthey Porsche, és már a győzelemre készültek. Negyedórával a vége előtt a két gyári Ferrari még elkezdte egymást előzgetni, de rájuk szóltak, hogy fejezzék be.

387 kör után Kubicával az élen a #83-as AF Corse Ferrari behúzta az idei Le Mans-t. A lengyel versenyző Yifei Yevel és Phil Hansonnal osztozik a sikerrel, és mindannyiuknak ez az első abszolút győzelme.

Az LMP2-ben a #43-as Inter Europol behúzta a győzelmet, Nick Yelloly-val, Tom Dillmannal és Jakub Śmiechowskival.

Az LMGT3 #92-es Manthey Porsche sikerrel zárult, ahol Richard Lietz, Ryan Hardwick és Riccardo Pera emelheti magasba a trófeát.

Végeredmény:

1. Hypercar #83 AF Corse
2. Hypercar #6 Porsche Penske
3. Hypercar #51 Ferrari AF Corse
4. Hypercar #50 Ferrari AF Corse
5. Hypercar #12 Cadillac Hertz Team Jota
6. Hypercar #7 Toyota Gazoo Racing
7. Hypercar #5 Porsche Penske
8. Hypercar #38 Cadillac Hertz Team Jota
9. Hypercar #4 Porsche Penske
10. Hypercar #35 Alpine Endurance Team
11. Hypercar #36 Alpine Endurance Team
12. Hypercar #94 Peugeot Totalenergies
13. Hypercar #009 Aston Martin Thor Team
14. Hypercar #99 Proton Competition
15. Hypercar #007 Aston Martin Thor Team
16. Hypercar #8 Toyota Gazoo Racing
17. Hypercar #93 Peugeot Totalenergies
18. Hypercar #20 BMW M Team WRT
19. LMP2 #43 Inter Europol Competition
20. LMP2 #48 VDS Panis Racing
21. LMP2 #199 AO BY TF
22. LMP2 #9 Iron Lynx-Proton
23. LMP2 #29 TDS Racing
24. LMP2 #11 Proton Competition
25. LMP2 #22 United Autosports
26. LMP2 #25 Algarve Pro Racing
27. LMP2 #183 AF Corse
28. LMP2 #34 Inter Europol Competition
29. LMP2 #23 United Autosports
30. LMP2 #16 RLR M Sport
31. LMP2 #45 Algarve Pro Racing
32. Hypercar #15 BMW M Team WRT
33. LMP2 #37 CLX Pure Racing
34. LMGT3 #92 Manthey 1st Phorm
35. LMGT3 #21 Vista AF Corse
36. LMGT3 #81 TF Sport
37. LMGT3 #27 Heart of Racing Team
38. LMGT3 #87 Akkodis ASP Team
39. LMGT3 #90 Manthey Porsche
40. LMGT3 #33 TF Sport
41. LMGT3 #57 Kessel Racing
42. LMGT3 #77 Proton Competition
43. LMGT3 #13 AWA
44. LMGT3 #150 Richard Mille AF Corse
45. LMGT3 #61 Iron Lynx
46. LMGT3 #10 Racing Spirit of LéMan
47. LMGT3 #193 Ziggo Tempesta Racing
48. LMGT3 #63 Iron Lynx
49. LMGT3 #85 Iron Dames
50. LMGT3 #59 United Autosports
Kiesett a versenyből:
51. LMP2 #28 IDEC Sport
52. LMGT3 #78 Akkodis ASP Team
53. Hypercar #311 Cadillac Whelan
54. LMP2 #18 IDEC Sport
55. LMGT3 #54 Vista AF Corse
56. Hypercar #101 Wayne Taylor Racing Cadillac
57. LMP2 #24 Nielsen Racing
58. LMGT3 #31 The Bend Team WRT
59. LMGT3 #46 Team WRT
60. LMGT3 #95 United Autosports
61. LMGT3 #60 Iron Lynx
62. LMGT3 #88 Proton Competition
Silló Barnabás

Recent Posts

Horner egy bombaüzlet részeként visszatérhet az F1-be egy új pozícióban?

A korábbi Forma-1-es pilóta és Sky Sports riporter, Martin Brundle elárulta, hogy Christian Horner feltehetően…

8 óra ago

Verstappen Senna legendás idézetét használja védekezésként az FIA versenybírói előtt

Max Verstappen nevetve bevallotta, hogy Ayrton Senna ismert szavait használta védekezésként a versenybírók előtt. A…

10 óra ago

Bejelentette a névadó szponzorát 2026-ra az Audi F1, akár a zsebedben is lapulhat!

Az Audi F1 csapata bejelentette együttműködését a Revolut-tal, egy brit székhelyű pénzügyi technológiai vállalattal, amely…

12 óra ago

A HRC felállása módosult a magyarországi hétvége után

A Honda Racing Corporation erős trióval készült az idei Suzuka 8 órás versenyre, ám a…

14 óra ago

Bottas már aláírt 2026-ra, csak a bejelentésre várunk?

Valtteri Bottas lesz az új Cadillac F1 Team első leigazolt versenyzője. Erről a GPblog szerzett…

16 óra ago

Már túl a félmilliárd dolláros bevételen az F1 film

Már egy hónap is eltelt, hogy a mozikban bemutatták a Brad Pitt által fémjelzett F1…

18 óra ago