Amíg Johann Zarco új szerződést kaphat, addig Somkiat Chantra helyzete aggasztó.
Egészen magas hőfokon izzik a pilótapiac mióta Jorge Martín bejelentette, az Apriliával kötött szerződésében aktiválná azt a záradékot, ami a következő évre szabadügynökké teszi. Az elmúlt heteket nézve a címvédő a gyári Hondához menekülne. Viszont másnak is fájt a foga a Japánoknál potenciálisan felszabaduló ülésre.
Az egyik név az a jelenlegi tulajdonosa, Luca Marini volt. A legendás Valentino Rossinak a féltestvére 2023-ban került oda, és azóta kiugró eredményt nem tudott elérni. Idén hatalmasat javult a Honda teljesítménye, de egyelőre a legjobb tíz alján tudott vitézkedni. A hírek szerint a csapat kedveli versenyzőjét, de Johann Zarco rikítóan magas teljesítménye, és immár Martín bejelentése miatt, nincs túl sok esélye megtartani a helyét. Erre tett még egy lapáttal a súlyos tesztbalesete, amivel a hosszabbítási esélyeit zéróra csökkentette.
A Honda szatelit csapatánál, az LCR-nél Zarco már ideje udvarol a gyári csapatnak, de Martín esetleges felszabadulása miatt az ő esélyei is tompultak. A Francia Nagydíjon aratott győzelme után joggal hihette azt, hogy lap az ő kezére játszik, csak érkezett a bomba a sérült Martíntól. Most azonban úgy tűnik, hogy fordulatot vett a francia pilóta körüli helyzet. A jelek szerint sikerült meggyőzni az LCR csapatfőnökének, Lucio Cecchinellónak a maradásról. A csapat tulajdonosa mindig is azt mondta versenyzőjének, hogy náluk ugyanazok a feltételek, mint a nagycsapatnál. A hírek alapján Zarco ugyanolyan feltételeket kaphat új szerződésében, mintha gyári versenyző lenne.
„Nagyon jó a kapcsolatom a Hondával és Cecchinellóval. Lucio csapatában még több támogatást kaphatunk. Ez olyan, mintha egy harmadik gyári motorral lennénk. Ez lenne az ideális. Azon gondolkodunk, hogyan maradhatnánk itt, és hogyan lehetnénk az igazi első számú csapat a Hondánál.” – mondta a helyzetéről a kétszeres futamgyőztes.
A garázs másik felén viszont nem minden olyan szép. Az újonc Somkiat Chantra nem ér el semmiféle sikert, és a teljes szezonos pilóták közül – Martínt leszámítva – csak ő nem szerzett pontot a szezonban. A három újonc pilóta közül a thai versenyző volt a legnehezebb helyzetben, hiszen nem a legerősebb konstrukcióba került. Ai Ogura gyakorlatilag rárúgta az ajtót a királykategóriára, Fermín Aldeguer megérkezett idővel, addig Chantra a hat verseny alatt nem tudott jobb lenni, mint tizenhatodik.
Az Autosport cikke szerint olyan nagy a baj, hogy már a Honda mérnökei sem foglalkoznak vele különösképpen. Nagyrészt figyelmen kívül hagyják a visszajelzéseit, mivel jellemzően másfél másodperccel marad el az átlag tempótól. A thaiföldi versenyző, aki egy futamot kihagyott egy kompartment szindróma miatt, jelentősen elmarad Zarcótól. Bár az nyílt titok volt, hogy a Honda részben kereskedelmi okokból szerződtette Chantrát, kihasználva a japán olajipari vállalat, az Idemitsu támogatását.
„Az Idemitsu projekt (Takaagi) Nakagamival elég szilárd volt sportszakmai szempontból. Csak a motor elvesztette versenyképességét. Tavaly a Honda úgy döntött, hogy behozza Somkiatot. Igaz, többet vártunk tőle, de azt tudni kell, hogy sokat szenvedett a karpumpa-problémák miatt.”
Az LCR Honda jelenleg a csapatbajnokságban a negyedik helyen áll, főként Zarcónak köszönhetően, aki az ötödik helyen áll az egyéni pontversenyen. Ezzel ő legmagasabb helyen álló nem Ducati versenyző. Chantra csak a huszonnegyedik helyen áll, mindössze Aleix Espargarót és Martínt megelőzve.
Zarco úgy gondolja, a győzelme a gyári Hondához segítheti, akik még nem biztosak benne