Motorsportol.hu
2025. július 17, csütörtök
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home Ajánló

Miért vált divatsporttá a Forma-1? A modern rajongói kultúra árnyoldalai

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2025.06.07.
Miért vált divatsporttá a Forma-1? A modern rajongói kultúra árnyoldalai

Fotó: Glenn Dunbar/LAT Images/McLaren

Az elmúlt években a Forma-1 új aranykorát éli – legalábbis nézettség és népszerűség szempontjából.

A Netflix „Drive to Survive” című sorozata milliókat vonzott a képernyők elé, és a korábban rétegsportnak nevezhető F1 ma már a mainstream szórakoztatás része lett. Ám miközben a rajongótábor látványosan növekedett, egyre több kritikát kap annak „minősége”.

Ez is érdekelhet

10 éve hunyt el a Ferrari ígéretes tehetsége, Jules Bianchi

10 éve hunyt el a Ferrari ígéretes tehetsége, Jules Bianchi

2025.07.17.
Clark, Hill, McLaren, Lauda? Fittipaldi ettől az ellenfelétől tartott leginkább!

Clark, Hill, McLaren, Lauda? Fittipaldi ettől az ellenfelétől tartott leginkább!

2025.07.17.

A sorozat számos új lehetőséget nyitott meg a sportág számára, de közben új kérdéseket is felvet: vajon fenntartható-e ez a tömeges érdeklődés, ha annak alapja nem a sport, hanem a dráma?

Az alábbi elemzés igyekszik körüljárni, hogyan változott meg a Forma-1 rajongótáborának összetétele a Drive to Survive óta és milyen árnyoldalai lehetnek ennek a robbanásszerű növekedésnek.

A Netflix „Drive to Survive” című sorozatának hatására a Forma-1 népszerűsége világszerte robbanásszerűen megnőtt. A rajongók átlagéletkora jelentősen csökkent, a női rajongók aránya pedig megduplázódott: már 41%. A leggyorsabban pedig a 16–24 éves korosztály bővül.

Új rajongói profilok:

A statisztikák és közvélemény-kutatások szerint az új generációs F1-rajongók jellemzően fiatalabbak, mobil eszközöket és közösségi médiát aktívan használók. A BuzzRadar közösségi média-elemzése szerint sokkal jobban foglalkoztatja őket a dráma és a bulvár, a versenyzők személye, mint maga a sport. Amolyan „valóságshow”-ként kezelik azt.

A vizsgálatok szerint az új rajongók jelentős része az F1-re sokkal inkább „lifestyle”-márkaként tekint, mint sportágként. A megkérdezettek 42%-a állította, hogy egy márkát az F1-ben való szereplése révén ismert meg, és 39%-uk mondta azt, hogy ennek hatására hajlandó lenne vásárolni a márka termékéből.

Egyúttal ők azok is, akik leginkább elkezdenek Tiktok-ra videós F1-es tartalmakat gyártani, de ezek a legtöbb esetben az F1-es bulvárra való reakciók, vagy paródiák, amik mellőzik a sportszakmaiságot. Ez azonban nem baj. A probléma onnan ered, hogy az új rajongók jelentős része nem is tájékozódik máshonnan, csak ezekből a komolytalan Tiktok, és/vagy reels videókból.

A Z generáció az azonnali, impulzív tartalmakra fogékony, azért is vonzotta be őket a Drive to Survive műdrámája.

A sorozat hatására egyes versenyzők imádat tárgyai lettek, míg más F1-es személyeket gyűlölni kezdtek, a fabrikált sztorik miatt. Még a versenyzők is többször megjegyezték már, hogy egyes rajongók túl könnyen ülnek fel, bulvárpletykákra vagy összeesküvés-elméletekre, melyeket a legtöbbször eleve ők gyártanak.

Egy marketingkutatás szerint kifejezetten megjelent egy „fangirl” rajongói al-kultúra: „a nők körében a független szurkolói tartalomgyártásból kinövő Swifties*-szerű, önszerveződő fangirl‑közösség” alakult ki.

*Taylor Swift legfanatikusabb rajongói nevezik magukat Swifties-nek.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner maga is úgy nyilatkozott egyszer, hogy az új, fiatal női rajongók javarészt a jóképű, fiatal versenyzők miatt kezdték követni a Forma-1-et.

Mindez összességében egy felszínesebb szubkultúra térnyerését mutatja.

Ezzel ez a rajongói közeg azonnal ellentmondásba is keveredik magával, hiszen miközben „harcol” a sztereotípiák ellen, a viselkedésükkel csak gerjesztik azt.

Egy PwC-felmérés szerint a fiatalabb rajongók mindössze 19%-a néz végig egy teljes sporteseményt otthon, és általában más tevékenységet folytatnak közben. Több mint kétharmaduk közben a közösségi oldalkat görgeti, 47% internetezik, 24% pedig videojátékot játszik a közvetítés alatt. Mindössze 1% mondja, hogy kizárólag a közvetítést figyeli.

Összességében kijelenthető, hogy a Forma-1 mostanra „divatsporttá” vált.

Ugyanakkor az új közönség zömének motivációja is más: a fiatal nőket és férfiakat sokkal inkább a sztárság, a családi sztorik, a TikTok-videók vonzzák.

A kritikák lényege az, hogy aki valóban tájékozott, az nem veszi személyeskedésnek a „nem ért hozzá” megjegyzést – számára ez inkább visszaigazolja saját felkészültségét és hozzáállását.

Zárásként fontos megjegyezni:

Ez az elemzés nem az új rajongók ellen, hanem a sport mélységei és történelme iránti szeretet jegyében készült. A cél nem az, hogy bárkit elriasszon vagy leértékeljen, hanem az, hogy rávilágítson: a Forma-1 értéke nem (csak) a látványban, hanem a mögötte húzódó komplexitásban, hagyományban és szakmaiságban rejlik. Épp ezért kutattam fel adatokat, tendenciákat és jelenségeket, hogy mind egyben láthassuk, a rajongók hogyan alakítják a sport jövőjét.

Tags: Drive to SurviveF1Forma-1NetflixrajongókTikTokZ generáció
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Szerinted hol fog kikötni Christoan Horner?
Vote

Ajánló

Frankl András és Kiss Norbi beszélt a kamionversenyzés múltjáról, jelenéről és jövőjéről

Frankl András és Kiss Norbi beszélt a kamionversenyzés múltjáról, jelenéről és jövőjéről

2025.06.22.
Szujó Zolitól a Hungaroring rajt-cél egyenesének a „Floor”-ján kérdeztünk egyet

Szujó Zolitól a Hungaroring rajt-cél egyenesének a „Floor”-ján kérdeztünk egyet

2025.06.21.
Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

2025.06.21.

TOP 5

  • Már azt is lehet sejteni, hogy Horner hol folytathatja az F1-es pályafutását

    Már azt is lehet sejteni, hogy Horner hol folytathatja az F1-es pályafutását

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • „Bámult előre az autójában, egyszerűen csak kihajtott a kapun” – így távozott a Red Bulltól Horner

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Egy kiszivárgott bizalmas dokumentum fedheti fel Horner menesztésének indokát

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • A Horner által állítólag üzenetekben zaklatott nő apja is reagált arra, hogy a Red Bull elbocsátotta a britet

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Horner tolhat egy Toto Wolffot, ha meglépi ezt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.