A Magyar Motorsport Szövetség (MAMS) szervezésében rendezték meg az elmúlt hétvégén a Szakági napot a Balaton Park Circuiten.
Az esemény meghívásos alapon zajlott, célja pedig az volt, hogy a magyar gyorsasági motoros közösség – versenyzők, szakemberek, sportvezetők – megismerjék és kipróbálják a jelentősen átalakított versenypályát.
A Balaton Park Circuit és a fejlesztések
Walterné Dancsó Adrienn elmondta, hogy idén már a harmadik szezonját kezdi meg a pálya, amely most már hivatalosan is motorosbarát.
„A téli időszakban elvégeztük a szükséges átalakításokat, hogy biztonságos és versenyképes pálya álljon a motorosok rendelkezésére. A fejlesztések során a legmagasabb szintű FIA engedélyt kellett megszereznünk, hogy Superbike és MotoGP versenyeknek is helyet adhassunk.”
Az átalakítások részleteiről így beszélt: „Három új kanyarral egészítettük ki a pályát, mivel a bukótereket jelentősen bővíteni kellett, és a fizikai helykorlátok miatt új nyomvonalakat kellett kialakítani. A 10-es kanyar után egy sikánt építettünk, hogy lassítsuk a sebességet, a célegyenesre fordító kanyar szögét pedig megváltoztattuk, hogy a bukótér ne a lelátó helyén legyen, amelyet nem lehetett áthelyezni. Így most lassabban érkeznek a pilóták a célegyenes végi féktávra is. A bukótereket megháromszoroztuk, az első védelmi vonalakat pedig a lehető legtávolabbra toltuk, még ha emiatt a belső szervizút hálózatot is át kellett alakítani. A cél az, hogy a leggyorsabb motorosok maximális biztonságban körözzenek a pályán.”
Hermann Henrik: A szakági nap célja és a magyar versenyzők helyzete
Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke így fogalmazott: „Picit távolabbról kezdeném. 2004-ben, Brnóban ültünk le először a Dornával beszélgetni arról, mit is kezdjünk a gyorsasági motorozás itthoni jövőjével. Azóta rengeteg minden történt, és most, két hónappal a magyar MotoGP előtt itt vagyunk. Vártunk türelmesen, néha talán izgatottabban, mint kellett volna. De most már nagyon bízunk benne, hogy ez a távolság eltörpül az elmúlt húsz évhez képest. Hogy itt lehetünk, az elsősorban a Balaton Park Circuitnek és a Magyar Állam támogatásának köszönhető, mert nélkülük ez nem jöhetett volna létre. A mai nap nem arról szólt, hogy 200-an legyünk, hanem hogy a magyar licenccel rendelkező versenyzők kipróbálhassák a pályát. Köszönet a gyorsasági szakágnak, hogy összehozták ezt a napot. Nagyon bizakodóak vagyunk, ezt a két hónapot már féllábon is ki fogjuk bírni.”
Marsalkó Pál: A pálya és a magyar gyorsasági motorsport jövője
Marsalkó Pál, a gyorsasági szakág vezetője, személyes élményeit osztotta meg a régi magyar MotoGP-k időszakáról. „33 évvel ezelőtt volt utoljára MotoGP Magyarországon. Akkor még 250-es MZ-kkel mentünk, sátraztunk, és egész éjjel hallgattuk a kétütemű motorok hangját. Majd egy e-mailt kaptam a MAMS-tól, amelyben megkérdezték, támogatnám-e a hazai versenyek megrendezését itt a pályán. Boldogan mondtam igent, és megtiszteltetésnek éreztem.”
Marsalkó méltatta a pályát, amely szerinte rendkívül technikás és kihívást jelent a versenyzőknek. „A pálya tanulós, nagyon kemény féktávokkal és gyors egyenesekkel. Van, akinek nagyon fekszik, mert rengeteg lehetőség van előzésekre és taktikai manőverekre, míg mások inkább a hosszú, elnyújtott kanyarokat szeretik. Ez egy igazi kihívás, ahol nem lehet hibázni.”
Tesztelések, visszajelzések és szakmai felkészülés
Walterné Dancsó Adrienn a tesztelések és a szakmai felkészülés fontosságát is kiemelte: „Az átépítések mellett nagyon fontosnak tartottuk, hogy a szakmai stáb is felkészülhessen a versenyekre. Ezért a korábbi hétvégén klubversenyeket rendeztünk, ahol orvosi és sportszakmai személyzet nagyobb létszámban volt jelen, hogy a protokollokat gyakorolhassák és a munkafolyamatokat finomítsuk.”
„Szerdán a Superbike mezőnye tesztelt a pályán, még nem versenymotorokkal, majd csütörtökön a Michelin gumitesztek zajlottak az éles MotoGP-motorokkal és tesztpilótákkal. Nagyon örültünk, hogy ők is elkezdték megismerni a pályát. Azokat a visszajelzéseket kaptuk, amiket korábban Marsalkó Pál is elmondott: ez egy új pálya, szokni kell. Van, aki inkább a nyújtottabb kanyarokat szereti, mások az erőteljesebb féktávokat. Pályarajzon egyszerűnek tűnik, de a tapasztalatok alapján élesben nem az. Bízom benne, hogy a motorosok is nagy kihívásnak fogják megélni, és izgalmas futamokat láthatunk majd itt.”
Hozzátette, hogy a legmagasabb szintű szakmai megfigyelők is jelen voltak, akik folyamatosan támogatták az átépítéseket, és jóváhagyták a tervrajzokat. „Volt, hogy a MotoGP-csapatok visszajelzései alapján még az építkezés megkezdése előtt változtattunk, például a célegyenesre ráfordító kanyar ívén, mert túl lassúnak találták az eredeti tervet. A hétvégén a toronyban ült a teljes szakmai vezetés, segítőkész volt, pozitívan értékelték a napot, és tanácsokat adtak, mivel lehetne még jobbá tenni. Természetesen még szükség van tereprendezésre, például a csíkok felfestésére és a kavicságyak tökéletesítésére.”
Jövőkép és lehetőségek
Hermann kifejtette, hogy a következő néhány év a finomhangolásról fog szólni. „Tudni kell, hogy a gyorsasági motorsport az egyik legforrásigényesebb szakág a 10-12 közül, ideértve a technikát és a felkészülést is. Ugyanakkor vannak tehetséges magyar versenyzők, akik akár már augusztusban, vagy a következő években örömet okozhatnak a pályán. A szövetségnek, a szakágnak és az egyesületeknek azon kell dolgozniuk, hogy előteremtsék a szükséges forrásokat, hogy a magyar sportolók szabadkártyás vagy alanyi jogon járó helyei is betöltésre kerüljenek. Ez minden szempontból nagyon fontos. Már csak egy apró hajszál választ el minket attól, hogy mindkét futamon magyar neveket lássunk.”
Marsalkó szerint van esély arra, hogy Magyarországnak legyen MotoGP versenyzője. „Az elmúlt öt évben szerintem sikerült egy nagyon tehetséges csapatot felépítenünk, és a fiatal versenyzőink valóban a jövőt képviselik. Egyre több lehetőségük volt megmutatni magukat a nemzetközi versenyeken, legyen szó endurance-ról, vagy az olasz és spanyol Superbike-bajnokságokról, ahol már szép eredményeket értek el. Úgy gondolom, hogy az eddig felépített támogatási rendszert a következő években tovább kell fejlesztenünk, egy valódi támogatási stratégiával. Lehet, hogy már jövőre lenne Superbike-versenyzőnk, csapatot pár éven belül fel lehet építeni, és akár néhány éven belül GP-pilótánk is lehet. Ez nem álom.”
Cikkünket rövidesen a magyar tehetségek beszámolójával folytatjuk.