Az FIA bemutatta, hogy a 2026-os Technikai Szabályzatnak megfelelően, várhatóan milyenek lesznek a Forma-1-es autók!
A tervezett szabályváltozásokat a sportág történetének egyik legnagyobb változásaként jellemezték. A legfontosabb lépés az új motorok bevezetése, amelyekben jelentősebb szerepet kap az elektromos energia, de az aerodinamikai szabályok is módosulnak. Ennek megfelelően az autók megjelenése is módosulni fog.
A legfigyelemreméltóbb változások között szerepel az autók méretének és súlyának csökkentése. Jelenleg az F1-es autók nagyobbak és nehezebbek, mint valaha, de az FIA ígérete szerint a 2026-os autók 30 kg-mal könnyebbek és ezáltal hatékonyabbak lesznek.
Az elektromos és a belsőégésű motorok között egyenletes lesz az arány, és 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal fognak működni.
Az FIA bejelentette az új „manuális felülbírálási módot” is, amely szerintük növeli az előzési lehetőségeket azáltal, hogy a versenyző nagyobb mértékű elektromos teljesítményt használhat fel, amikor mozgásba lendül. Azt is remélik, hogy a „fürge” autók szorosabb versenyzést tesznek majd lehetővé a pályán.
Nikolas Tombazis, az FIA együléses autókért felelős igazgatója elmondta: „Ezzel a szabályrendszerrel az FIA olyan új generációs autók kifejlesztésére törekedett, amelyek teljes mértékben összhangban vannak a Forma-1 DNS-ével. Olyan autók, amelyek könnyűek, rendkívül gyorsak és mozgékonyak, ugyanakkor a technológia élvonalában maradnak.”
„Ennek elérése érdekében egy általunk ‘fürge autó’ koncepciónak nevezett elképzelésen dolgoztunk. Ennek az elképzelésnek a középpontjában egy újratervezett erőforrás áll, amely a belsőégésű elemből származó teljesítmény és az elektromos energia egyenletesebb elosztását mutatja.”
Mindemellett a padló keskenyebb lesz, ami 30 százalékkal csökkenti a leszorítóerőt és 55 százalékkal a légellenállást. Az első gumik szélessége 25 mm-rel, a hátsóké pedig 30 mm-rel csökken, ami az FIA szerint csak „minimális” tapadásveszteséget eredményez.
Továbbá erősebb lesz a bukókeret, világosabbak lesznek a lámpák az autók hátulján, valamint egy kétlépcsős struktúra is bevezetésre kerül, amely biztosítja, hogy ütközés esetén az első rész biztonságos helyen szakadjon le az autóról.
„Ezek a szabályok jelentős momentumot jelentenek sportágunk jövőjére nézve, hiszen egy új generációs autó és erőforrás elé nézünk, amelynek célja, hogy közelebbi és izgalmasabb versenyzést nyújtson a rajongóknak” – mondta az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali.
„Az új, fenntartható üzemanyaggal működő hibrid erőforrás hatalmas lehetőséget jelent a globális autóipar számára. Az üzemanyag-módosítás megadja a lehetőséget arra, hogy az autók világszerte használják, és drámaian csökkentse a károsanyag-kibocsátást. A benne rejlő potenciál az egyik fő oka annak, hogy 2026-ban rekordszámú motorszállító lesz a Forma-1-ben.”
„Úgy lépünk be ebbe az új szabályozási ciklusba, hogy a sportág a valaha volt legerősebb helyzetben van, és biztos vagyok benne, hogy az FIA által a szabályok megalkotása érdekében végzett munka tovább erősíti a sportág helyzetét világszerte.”