Motorsportol.hu
2025. június 28, szombat
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

Botrány, fenyegetés, füttykoncert – Schumacher és a Ferrari esete szabálymódosítást eredményezett

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2025.05.12.
Botrány, fenyegetés, füttykoncert – Schumacher és a Ferrari esete szabálymódosítást eredményezett

Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Rubens Barrichello a 2002-es Osztrák Nagydíjon az egész hétvégén remek formában volt. Ő szerezte meg a pole pozíciót és magabiztosan vezette a május 12-i futamot, egészen az utolsó körökig.

A Ferrari ugyanis a futam végén arra utasította a brazilt, hogy engedje maga elé csapattársát, Michael Schumachert. A rádióban a csapatfőnök Jean Todt adott egyértelmű parancsot: „Engedd el Michaelt a bajnoki cím érdekében, Rubens, kérlek.”

Ez is érdekelhet

Egy dologban nem mondhat csődöt Colapinto, mert akkor repül a Osztrák Nagydíj után

Egy dologban nem mondhat csődöt Colapinto, mert akkor repül a Osztrák Nagydíj után

2025.06.27.
A BMW M motorsport-főnök elárulta, hogy hányadán állnak most az F1-gyel

A BMW M motorsport-főnök elárulta, hogy hányadán állnak most az F1-gyel

2025.06.27.

Barrichello kezdetben nem nagyon akart engedelmeskedni, és egészen az utolsó pillanatig tartotta az első helyet. Végül a célvonal előtti utolsó métereken lassított le, meglehetősen látványosan, hogy Schumacher megelőzhesse. A különbség mindössze 0,182 mp volt köztük a leintés pillanatában. Mindez egyértelművé tette, hogy megrendezett helycseréről volt szó.

A hivatalos győztes így Schumacher lett, bár nyilvánvaló volt, hogy ezt csak a csapatutasításnak köszönhette.

Közvetlenül a verseny után Barrichello visszafogottan, de érzékelhető keserűséggel nyilatkozott

„Ez a csapat döntése volt, most írtam alá egy kétéves szerződést velük, és úgy gondolom, hogy ezt tiszteletben kell tartanom” – mondta Barrichello a sajtótájékoztatón. „Nincs értelme vitatkozni, az elszántságom még sok győzelemhez fog vezetni. Michael adta nekem a trófeát (amit) ma hazavihetek, szóval örülök neki.”

Évekkel később kiderült, hogy Barrichello belül forrongott az incidens miatt. Egy 2012-es interjúban elárulta, hogy az utolsó nyolc körben valóságos „háború” zajlott közte és a Ferrari-pitwall között.

Nagyon ritkán vesztem el a fejem, de akkor a rádióban ordítottam

– emlékezett vissza Barrichello.

„A végsőkig azt hajtogattam, hogy nem engedem el. Ekkor mondtak valamit, ami sokkal mélyebbre ment…”

„Nem árulhatom el, mi hangzott el, de olyan fenyegetés volt, ami miatt át kellett gondolnom az életemet” – mondta Barrichello.

Schumacher számára is kényelmetlen volt a kialakult helyzet

Közvetlenül a futam leintése után, a levezető körben nem ünnepelt szokványos módon, hiszen tisztában volt vele, hogy ezt a győzelmet nem sportszerű küzdelemben szerezte. A dobogón szokatlan gesztussal próbált kompenzálni: felállította Barrichellót a pódium legfelső fokára, és átadta neki a győztesnek járó trófeát, miközben a német himnusz szólt.

A sajtótájékoztatón is feszengett, és el is mondta, hogy nem tud különösebben örülni ennek a „győzelemnek”. Ugyanakkor próbálta megmagyarázni a döntést a bajnoki küzdelem szempontjaival. Rámutatott, hogy a csapat rengeteget invesztál a bajnoki címbe, és nagy blama lenne, ha év végén éppen ezen az eredményen múlna a bajnoki cím.

A közönség is kiakadt

A spielbergi pálya lelátóin a Ferrari helycseréje hatalmas füttykoncertet és fújolást eredményezett. A pódiumcélceremónia során a közönség dühös bekiabálásokkal jelezte nemtetszését.

A nemzetközi sajtó sem kímélte a Ferrarit. Számos újság és kommentátor sportszerűtlen színjátéknak bélyegezte az esetet.

Sir Jackie Stewart, háromszoros világbajnok is nyíltan bírálta a történteket. Szerinte Schumachernek nem kellett volna elfogadnia a felajánlott győzelmet, mivel ő olyan helyzetben volt a csapatnál, hogy akár ellent is mondhatott volna a csapatutasításnak.

A 2002-es osztrák eset a Forma-1 egyik mélypontjaként vonult be a köztudatba

Mivel a csapatutasítások abban az időben nem ütköztek konkrét szabályba, a verseny eredményét nem változtatták meg, és a Ferrariz sem szankcionálták.

Max Mosley FIA-elnök ugyan kijelentette, hogy a Motorsport Világtanács elítéli a csapatutasítások efféle módját, de hozzátette, lehetetlen lenne büntetni Schumachert és Barrichellót, mivel a szerződésük kötelezte őket az utasítás teljesítésére.

Az eredmény azonban az lett, hogy a 2003-as szezntól betiltottál a csapatutasításokat. Így egy ideig a csapatok hivatalosan nem alkalmazhattak hasonló utasításoka, bár a valóságban ezeket ugyanúgy megtették, csak kódolt formában. (Pl. a 2010-es Német Nagydíjon elhangzott a hírhedt „Fernando is faster than you” üzenet Felipe Massa felé, szintén a Ferrarinál.)

Az ilyen bújtatott csapatutasítások miatt – mely bár azonnal egyértelmű volt a közönség számára, mégis könnyen megmagarázható mással – a szabály betarthatósága erősen megkérdőjeleződött, és végül az FIA 2010 végén eltörölte a csapatutasítások tilalmát.

Már első ferraris versenyén sem engedték, hogy Barrichello véletlenül jobb legyen, mint Schumacher

Tags: csapatutasításF1FerrariForma-1Michael SchumacherRubens Barrichello
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Szerinted mi lesz Lance Stroll sorsa?
68 Szavazat · 68 szavazat
Szavazok

Ajánló

Frankl András és Kiss Norbi beszélt a kamionversenyzés múltjáról, jelenéről és jövőjéről

Frankl András és Kiss Norbi beszélt a kamionversenyzés múltjáról, jelenéről és jövőjéről

2025.06.22.
Szujó Zolitól a Hungaroring rajt-cél egyenesének a „Floor”-ján kérdeztünk egyet

Szujó Zolitól a Hungaroring rajt-cél egyenesének a „Floor”-ján kérdeztünk egyet

2025.06.21.
Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

2025.06.21.

TOP 5

  • Verstappen kimondta, hogy az egyik legendás pálya túl veszélyes már az F1-nek

    Verstappen kimondta, hogy az egyik legendás pálya túl veszélyes már az F1-nek

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Horner jó hírekkel állt elő Verstappennek az idei bajnoki harc miatt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • F1 film kritika: Sonny Hayes a valóságban egy verseny alatt összegyűjtené az összes büntetőpontot

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Az egyre inkább reményvesztett Bagnaiát felkérdezte a versenyirányítás Márquezzel kapcsolatban

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Tátott szájjal ámulnak az Aston Martin dolgozói Newey-n

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.