Motorsportol.hu
2025. augusztus 17, vasárnap
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

Ma 2 éve, hogy Massa beperelte a Forma-1-et – Lássuk, hol tart az ügy most!

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2025.08.17.
Ma 2 éve, hogy Massa beperelte a Forma-1-et – Lássuk, hol tart az ügy most!

Fotó: Scuderia Ferrari

ADVERTISEMENT

2023. augusztus 17-én közölte Felipe Massa, hogy a 2008-as Forma-1-es világbajnoki cím valójában őt illeti, és ezért kész perre menni. Azóta 2 év telt el.

2008-ban a Szingapúri Nagydíjon robbant ki a „Crashgate” botrány. A Renault versenyzője, Nelson Piquet Jr. szándékosan falnak ütközött, hogy csapattársa, Fernando Alonso nyerjen – ezt azonban csak 2009-ben leplezték le, amikor Piquet kitálalt.

Ez is érdekelhet

Newey hiperautója gyorsabb, mint Max Verstappen F1-es autóval Spa-ban

Newey hiperautója gyorsabb, mint Max Verstappen F1-es autóval Spa-ban

2025.08.17.
Montoya szerint ezért nem lett Verstappen Mercedes-pilóta

Montoya szerint ezért nem lett Verstappen Mercedes-pilóta

2025.08.17.

Az FIA akkor megbüntette a Renault vezetőit (Flavio Briatorét és Pat Symondsot kitiltották a Forma-1-ből, bár ezt később feloldották), de a futam eredményét nem törölték, így a győzelem és pontok megmaradtak. Felipe Massa – aki az ominózus futamon az élről esett vissza és nem szerzett pontot egy hibás boxkiállás miatt – végül egy ponttal lemaradt a 2008-as világbajnoki címről a McLarent vezető Lewis Hamilton mögött.

2023 márciusában Bernie Ecclestone, a Forma-1 korábbi vezére egy interjúban váratlan beismerést tett: elmondása szerint ő és Max Mosley (az FIA akkori elnöke) már 2008-ban tudtak a csalásgyanúról, de a sport jó hírének védelmében nem hozták nyilvánosságra az ügyet a szezon végéig. Ecclestone arról is beszélt, hogy a szabályok értelmében törölni kellett volna a 2008-as Szingapúri Nagydíj eredményét, amivel Massa lett volna a világbajnok Hamilton helyett, és utólag sajnálta, hogy nem léptek korábban.

Később Ecclestone visszakozott, állítva, hogy „nem emlékszik” az ominózus interjúra, melyben ezeket a beismeréseket tette.

Ezek a kijelentések azonban felcsigázták Massát, aki igazságtalanságnak érezte, hogy egy tudatos csalás árnyékolta be a 2008-as bajnokságot. 2023. augusztus 17-én – 15 évvel a történtek után – Massa nyilvánosságra hozta, hogy jogi útra terelte az ügyet, miután Ecclestone szavai új bizonyítékot szolgáltattak számára arra, hogy a bajnoki cím sorsát szabálytalanság befolyásolta.

Massa ügyvédei egy nyolcoldalas hivatalos levelet (úgynevezett „Letter Before Claim”) küldtek szét az F1 és az FIA vezetőinek, jelezve a perindítási szándékot. A levél Stefano Domenicalinak (a Forma-1 vezérigazgatójának) és Mohammed ben Sulayemnek (az FIA elnökének) lett címezve, és összeesküvést emlegetett a sportág legmagasabb szintjén, melynek Massa „áldozatául esett”.

Az ügyvédek kifejtették: a 2008-as szingapúri incidens és annak eltussolása miatt bukta el Massa a világbajnoki címet, ami „több tízmillió euró”  bevételkiesést jelentett számára a pályafutása során. A levél szerint Massa a 2008-as év jogos világbajnoka, és az F1 valamint az FIA „szándékosan szemet hunyt a szabályszegés felett, amivel megfosztották őt a címtől”.

Az ügyvédek nemcsak anyagi kártérítést helyeztek kilátásba, hanem hivatalos elismerést is követeltek arról, hogy ha az illetékesek annak idején megfelelően járnak el, akkor Massa nyerte volna a 2008-as bajnokságot. Massa ragaszkodott hozzá, hogy a 2008-as világbajnoki cím őt illeti.

A levél kézhezvételét az FIA elismerte, közölve hogy vizsgálják az ügyet, de további kommentárt nem fűztek hozzá. A Forma-1 részéről – a nyári szünetre hivatkozva – nem érkezett azonnali reakció Domenicaliék részéről. Ironikus módon Domenicali 2008-ban éppen Massa csapatfőnöke volt a Ferrarinál.

A jogi felszólító levél 14 napos határidőt szabott meg a címzetteknek érdemi válasz adására.

Eredetileg tehát 2023. augusztus végéig vártak választ, de mivel az FOM (Formula One Management) és az FIA további időt kért – részben a nyári szabadságokra hivatkozva –, Massa csapata jóhiszeműen október közepéig meghosszabbította a határidőt. Az ügyvédek jelezték: amennyiben addig sem kapnak kielégítő választ vagy ajánlatot, haladéktalanul megindítják a bírósági eljárást Angliában.

A peranyag előkészítése közben Massa jogi képviselői Lewis Hamilton és a Ferrari támogatását is szerették volna megnyerni az ügy moralitása érdekében. A brazil jogi csapat abban bízott, hogy Hamilton – aki Brazília tiszteletbeli állampolgára és mindig is a sportszerűség szószólója volt – megérti az ügyet és erkölcsi alapon melléjük áll. Hangsúlyozták továbbá, hogy akciójuk nem Hamilton ellen irányul, annak ellenére, hogy ezzel az ő bajnoki címét vonják kétségbe.

Azonban sem Hamilton, sem Massa egykori csapata, a Ferrari sem kívánt hivatalosan részt venni a jogi eljárásban.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szkeptikus volt Massa esélyeit illetően, rámutatva, hogy minden versenyző és csapat elfogadja a sportkódexet és annak szabályait a licenc birtokában. A szabályok egyértelműek, és ha mindenki elkezdene régi eseteket újranyitni, a sport összeomlana. Hozzátette, hogy a Forma-1 szabályai kimondják: az adott év végi díjátadó ceremónia után a világbajnoki sorrend hivatalos és megváltoztathatatlan.
Hasonló véleményt fogalmazott meg Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója is.

Massa azonban reagált a kétkedő hangokra.

Úgy vélte, éppen az bizonyítja igaza keresésének fontosságát, hogy egyesek tartanak a következményektől.

Miután az ősz folyamán nem született peren kívüli megállapodás, Felipe Massa 2024. március 11-én hivatalosan is benyújtotta a keresetet a londoni Legfelső Bíróságon (High Court of Justice). A per alperesei a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Formula One Management (FOM), a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), valamint személyesen Bernie Ecclestone. Massa szerződésszegésre és kötelesség elmulasztására hivatkozva indította a polgári pert, és több pontban kéri a bíróság megállapítását.

Egyrészt deklarálni szeretné, hogy az FIA megsértette a saját szabályzatát, amikor nem vizsgálta ki haladéktalanul a 2008-as Szingapúri Nagydíjon történt szándékos ütközést – holott a szezon vége előtt már tudomást szerezhetett róla. Álláspontja szerint, ha az FIA a szabályoknak megfelelően járt volna el és időben érvényteleníti a manipulált futam eredményét, ő szerezte volna meg a 2008-as világbajnoki címet.

Másrészt Massa jelentős anyagi kártérítést követel az elszenvedett veszteségeiért, amelyek a bajnoki cím elmaradásából fakadtak. Ügyvédei a keresetben mintegy 61–64 millió brit font (kb. 28-29 milliárd forint) összegű kárigényt neveztek meg, plusz kamatok. Ezt az összeget az elveszett jövőbeni fizetések, prémiumok, szponzori szerződések és egyéb bevételek alapján számolták ki, beleértve egy 1,7 milliós Ferrari-bónuszt, amit Massa a világbajnoki címe esetén kapott volna.

A brazil hangsúlyozta, hogy hajlandó elmenni a végsőkig, és igazságot akar szolgáltatni.

A Forma-1 jogtulajdonosa (FOM) és az FIA a per megindulását követően sem kívánta kommentálni az ügyet, mondván folyamatban lévő jogi eljárásról van szó.

Az Enyo Law és a brazil Vieira Rezende ügyvédi iroda által képviselt Massa-csapat megerősítette: minden békés rendezési kísérlet kudarcba fulladt, ezért nem maradt más lehetőség, mint a bírósági út. Az ügyvédek szerint az eset rámutatott, hogy a Forma-1-ben továbbra is gondok vannak az átláthatósággal és integritással.

Az alperesek (az FIA, az FOM és Ecclestone) a várakozásoknak megfelelően jogi úton támadták meg a kereset megalapozottságát, és kezdeményezték az eljárás azonnali megszüntetését (ún. strike-out kérelmet nyújtottak be). Vitatják, hogy Massa jogos igénnyel lép fel, hiszen érvelésük szerint a 2008-as bajnoki végeredmény megváltoztatása csak feltételezésekre alapuló „mi lett volna, ha” forgatókönyv, amelyet a szabályok amúgy sem tesznek lehetővé.

Ez a szabály a sport jogi záradéka, amit minden résztvevő elfogad – és ami jelentős akadályt gördít Massa követelése elé. Ugyanakkor Massa ügyvédjei azzal érvelnek, hogy kivételes, csalással terhelt esetről van szó, amelyben az FIA saját szabályait szegte meg azzal, hogy még a szezon vége előtt tudomást szerezve sem indított vizsgálatot. Ezért szerintük a hagyományos fellebbezési határidők elévülése nem veheti el a jogorvoslat lehetőségét egy szándékosan manipulált bajnoki eredménnyel szemben – különösen mivel a csalás tényét maguk az illetékesek (Ecclestone és Mosley) ismerték el utólag.

2025 elejére körvonalazódott a bírósági tárgyalás menetrendje.

Több sajtójelentés szerint 2025. október 28–31. között tartják az első bírósági meghallgatásokat Londonban.

A tervek szerint ez lesz az a tárgyalási szakasz, ahol a felek érvei először ütköznek nyilvánosan, és a bíró dönthet arról is, hogy a per folytatódhat-e. Ugyanis fennáll a lehetőség, hogy az alperesek által kért strike-out indítványnak helyt adva a bíróság még a teljes érdemi tárgyalás előtt elutasítja Massa keresetét. Ez akkor fordulhat elő, ha a bíró úgy ítéli meg, hogy az igény jogilag nem kellően alátámasztott vagy a korlátozó szabályok miatt nem perelhető.

Amennyiben viszont a bíróság nem söpri le az ügyet, úgy a teljes peres eljárás folytatódik, és akár bizonyítási szakasz, tanúmeghallgatások is jöhetnek. Massa jogi csapata bizakodó, hogy sikerül eljutni a tényleges tárgyalásig és érdemben bizonyíthatják igazukat.

A brazil versenyző eközben türelemmel, de elszántan várja a fejleményeket. Elmondása szerint a pereskedés „nem könnyű, és nagyon drága mulatság”, de továbbra is hisz benne, hogy megéri végigvinni a folyamatot. A 2008-as bajnoki cím hivatalos eredménye tehát továbbra is változatlan, de Massa kitart amellett, hogy erkölcsileg ő a jogos bajnok.

Az ügy precedensértékű lehet a sportban, ezért a Forma-1 közössége feszült figyelemmel kíséri a folytatást.

Massa Goodwoodban is azt állította, hogy ő a jogos 2008-as F1-es világbajnok

Tags: Bernie EcclestonecrashgateF1Felipe MassaFIAForma-1per
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Ti hol látnátok szívesen a jövőben a magyar Forma-1-es közvetítést?
757 Szavazat · 757 szavazat
Szavazok

Ajánló

Igazi időutazás a MotoGP múltjába és jelenébe – MotoGP Illusztrált történelem

Igazi időutazás a MotoGP múltjába és jelenébe – MotoGP Illusztrált történelem

2025.08.12.
Botrányok, cserék és történelmi pillanatok: Félévi F1-es értékelés

Botrányok, cserék és történelmi pillanatok: Félévi F1-es értékelés

2025.08.10.
Ott leszel az idei F1-es Magyar Nagydíjon? Ezeket az infókat mindenképp tudnod kell!

Ott leszel az idei F1-es Magyar Nagydíjon? Ezeket az infókat mindenképp tudnod kell!

2025.07.29.

TOP 5

  • Charles Leclerc egyértelmű figyelmeztetést kapott Lewis Hamilton bejelentése után

    Charles Leclerc egyértelmű figyelmeztetést kapott Lewis Hamilton bejelentése után

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Räikkönen lesz az új Verstappen?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Meglepő ok miatt, de az Aston Martin felvásárolná az egyik F1-es riválisát

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Leclercnek már szúrja a szemét Hamilton ferraris fizetése

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • A Red Bullnál most attól tartanak, hogy egy bizonyos Horner-záradék miatt távozhat a személyzet jó része

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu