A McLaren az Olasz Nagydíjon nem a várt dominanciával, hanem újabb vitatott csapatutasítással került a figyelem középpontjába.
Oscar Piastri 34 pontos előnnyel érkezett Monzába Lando Norris előtt, de a futam végére ez az előny 31 pontra apadt – és nem a pályán történtek miatt.
A csapat előbb Piastrit hívta a bokszba, hogy megvédje Charles Leclerc alávágásától, majd Norris következett, akinek kiállását egy lassú kerékcsere hátráltatta. Az ausztrál így csapattársa elé került, ám a wokingiak arra utasították, hogy engedje vissza Norrist – amit Piastri először vonakodva, majd engedelmeskedve teljesített.
Bernie Ecclestone, az F1 korábbi vezérigazgatója a Blick-nek adott interjúban keményen kritizálta a McLarent: „Folyton a tisztességről beszélnek. De igazságos az, ha Piastri egy csapathiba miatt kerül hátrányba? Nem. Egyre inkább az az érzés alakul ki, hogy a McLaren jobban örülne egy világbajnoknak, akit Lando Norrisnak hívnak. Az elrontott kerékcserék, a motorhibák vagy a felfüggesztési gondok talán ritkábbak lettek, de mindig is hozzátartoztak ehhez a sporthoz.”
A szurkolókat és az F1-hez közelállókat is megosztotta a döntés. A közösségi médiában a rajongók egy része „ciki” jelzővel illette a csapat döntését. Mások szerint pedig a három elveszített pont akár a bajnoki címbe is kerülhet még.
David Coulthard úgy fogalmazott, hogy a McLaren „manipulálta” a futamot. Martin Brundle igazságosnak tartotta az utasítást, hiszen a helycsere után szabadon versenyezhettek.
Andrea Stella csapatfőnök szerint a helyzetet elemezni fogják, de hangsúlyozta: a McLaren célja, hogy két pilótájuk közötti bajnoki küzdelem „a lehető legigazságosabban” dőljön el – csapatutasítások helyett a pályán.