1997. október 26-án az idény utolsó, jerezi Európai Nagydíján Michael Schumacher és Jacques Villeneuve harcoltak a világbajnoki cím megszerzéséért.
Schumachert a kevésbé versenyképes Ferrarival is mindössze egy pont választotta el Villeneuve-től, ám a kanadai több futamgyőzelmet szerzett – így ha a végén pontazonosság alakult volna ki, szabály szerint ő lett volna a világbajnok.
A verseny 48. körében következett be a döntő fordulat. Villeneuve a Dry Sac-kanyarban vakmerő előzési kísérletet indított Schumacher ellen, amikor belső íven próbálta megelőzni a Ferrarit. A német erre reagálva váratlanul ráhúzta az autóját kanadai ellenfelére – később kiderült, hogy tudatosan tett így.
A két autó eltalálta összeütközött: Schumacher az ütközés következtében a kavicságyba került és feladni kényszerült a versenyt, Villeneuve azonban a sérült autójával folytatni tudta a versenyt. Schumacher szándéka tehát a visszafelé sült el.
A versenyt Mika Häkkinen nyerte, csapattársa, David Coulthard előtt, Villeneuve pedig befutott harmadikként. Ez a négy plusz pont elegendő volt Villeneuve számára a világbajnoki cím megszerzéséhez.
Az FIA az incidens után azonnal vizsgálatot indított Schumacher ellen. Két héttel a futam után a sportfelügyelők megállapították, hogy Schumacher valóban direkt akarta kiütni Villeneuve-öt a versenyből. A döntés értelmében a német versenyző 78 bajnoki pontját elvették, a második helyet pedig hivatalosan Heinz-Harald Frentzen örökölte meg.
Villeneuve 1997-ben első kanadaiként világbajnoki címet szerzett, és ez a siker a pályafutása csúcsát jelentette – utána ugyanis már sosem tudott F1-es futamot nyerni.
Michael Schumacher életjelet adott? – F1-es bennfentes állítja: történt valami biztató






