Még év elején készítettem egy átfogó kérdőívet Forma–1 rajongók számára, azzal a célzattal, hogy az eredményt majd közzétegyem, és aki F1-es témában ír szakdolgozatot, felhasználhassa az eredményeket.
Az indíttatás az volt, hogy nagyon sok ilyen célú kérdőívvel találkoztam már, amiben egy szakdolgozat témájának a Forma–1-et választotta egy hallgató – többnyire gazdasági, turisztikai, marketing, fenntarthatósági és pszichológiai témákban – és a legtöbb esetben kiborítottak ezek a kérdőívek. 😀
Azért akadok fel rajtuk mindig, mert az esetek 90%-ában annyira egysíkú, semmilyen, sokszor a saját témájához sem nagyon kapcsolódó kérdésekkel operálnak az illetők, hogy elképzelésem sincs arról, hogy a kérdőívük hogy lesz alkalmas arra, hogy azt szakdolgozatban felhasználják.
Így aztán úgy döntöttem, hogy ha valaki igényt tart rá, segítek. Készítettem egy átfogó kérdőívet, gazdasági, turisztikai, marketing, fenntarthatósági és pszichológiai témákban, aminek eredményét most közzéteszem, kifejezetten azzal a céllal, hogy nyugodtan használja fel az adatokat bárki – persze forrásmegjelöléssel!
A kérdőívet 100+ ember töltötte ki, anonim módon. Fontos kiemelni, hogy az eredmények ezen személyek véleményeit tükrözik, ami nem feltétlenül egyenlő a teljes magyar rajongói bázis viselkedésével.
I. Demográfia
A válaszadók éppen fele elmúlt 30 éves, míg a másik fele 30 év alatti, és a nemek megoszlása is épp fele-fele (na jó, fél % híján, a férfiak javára).
A kitöltők 52,4%-a több, mint 20 éve követi az F1-et, 27,6%-a 11-20 éve, 11,4%-a 5-10 éve, 6,7%, 1-4 éve, és mindössze a válaszadók 1,9%-a állította, hogy alig egy éve kíséri figyelemmel a sportot.
II. Turisztika és Utazás
A kérdőív kitöltőnek 30,8%-a nem járt még F1-es versenyen személyesen, míg 52,9% már többször is kilátogatott egy nagydíjra.
Bár a Hungaroring az origó, a válaszadók jelentős része járt már Ausztriában (Red Bull Ring), Olaszországban vagy Belgiumban. Legnépszerűbb helyszíneknek pedig a többség Monacót és Monzát jelölték meg.
-
Döntési faktorok: Az utazásnál nem csak a jegyár dönt, hanem kiemelten fontos szállás elérhetősége és a pálya megközelíthetősége (transzfer, parkolás) kritikus pont.
Érdekesség, hogy a szurkolók egy része „összeköti a kellemest a hasznossal”: a futamot városnézéssel vagy gasztronómiai túrával kombinálják. - Jegyek: A legtöbben (37,5%) teljes versenyhétvégére vásárolnak jegyet, nyitott tribünre, 25% pedig állójegyet teljes hétvégére. Kijelenthető tehát, hogy a többség hajlandó a kényelem oltárán áldozni annak érdekében, hogy ne csak egy napot töltsön a pályán.
- Utazási mód: Belföldi versenyre, tehát Magyar Nagydíjra a legtöbben autóval érkeznek. A második legnépszerűbb utazási mód a HÉV, a busz és a vonat (és ezek egyvelege), a kerékpár, motor, és taxi elenyésző szavazatot kapott.
Külföldi helyszín esetén is az autó vezet – utalva arra, hogy javarészt európai, „közelben” lévő versenyekre utazik a magyar közönség, de szorosan mögötte ott ban a repülő, mint utazási mód, amely egyértelműen vonzza magával a helyi tömegközlekedés népszerűségét is. - Szálláshely: A Magyar Nagydíj esetében a legtöbben nem tartanak igényt szálláshelyre, mert „közel” laknak, vagy barátoknél, rokonoknál szállnak meg. A második legnépszerűbb szállás forma (elsősorban külföldön, de esetenként hazánkban is) az apartmanok és az Airbnb. Többen szavaztak még kempingre, hostelre és középkategóriás hotelre.
A válaszadók 43,4%-a úgy véli, hogy a Forma–1-es futamok jelentős mértékben hozzájárulnak a helyi turizmus fellendüléséhez.
III. Fogyasztási szokások
Merchandise
- A többség, 44,2% többször is vásárolt már F1-es rajongói termékeket (merchandise), de tudatos annyira, hogy nem vásárolja meg minden alkalommal a legújabbakat. Ez utóbbit a válaszadók 7,7%-a engedi meg magának. 22,1% vásárolt már ilyen termékeket, de csak egyszer. 17,3% nem vásárolt még, de tervezi, míg 8,7%-ot egyáltalán nem érdeklik a rajongói termékek.
- A válaszadók 30,1%-a maximum 20.000 forintot költ merch-re egy évben, 21,4% pedig 20.000 és 50.000 forint között. 6,8% 50.000 és 100.000 forint között költ ilyesmire egy évben, 1,9% pedig 100.000 forint feletti költést jelölt meg.
- 52,9% nem lenne hajlandó többet fizetni hivatalos F1-es termékekért, ha azok fenntartható forrásból származnának, fenntartható módon állítanák elő őket. 38,2% nem tudja, és csak 8,9% felelt igennel.
Márkajelenlét
Hétféle terméktípust soroltam fel (ruházati cikkek, energiatal/üdítő, alkoholos ital, autó, műszaki cikkek, szoftverek, órák), és mindegyik esetében elmondható, hogy a jelentős többséget nem befolyásolja ezek vásárlása esetén, hogy az adott márka jelen van-e a Forma–1-ben. Az „igen, befolyásol” válasz a ruházati cikkek esetében volt a legmagasabb (17,9%).
67,9% azt állítja, hogy soha nem fordult még vele elő, hogy valamit csak azért választott egy termékből egy adott márkájút, mert az a márka jelen van az F1-ben.
42,2% két azonos típusú termék közül hajlandó a drágábbat választani, ha az a márka támogat egy F1-es csapatot vagy versenyzőt, 16,4% azt válaszolta, hogy a saját anyagi lehetőségeihez mérten valószínűleg igen, míg a többiek határozott nemmel feleltek.
Márkaismertség
Arra is megkértem a kitöltőket, hogy soroljanak fel olyan márkákat, amelyek azonnal, elsőként eszükbe jutnak az F1 kapcsán. A legtöbb említést a Red Bull kapta (a válaszadók 36%-a felsorolta), ez azonban némileg kivétel is, mivel a Red Bull nem csupán az energiaital márkaneve, hanem az F1-es csapat neve is.
| Helyezés | Márka | A válaszadók ennyi százalékának listáján szerepelt |
|---|---|---|
| 1. | Red Bull | 45 |
| 2. | Marlboro | 28 |
| 3. | Rolex | 27 |
| 4. | HP | 23 |
| 5. | Shell | 19 |
| 6. | Pirelli | 17 |
| 7. | Monster | 16 |
| 8. | Tag Heuer | 15 |
| 9. | Ferrari (márkaként említve) | 14 |
| 10. | Petronas | 13 |
| 11. | Adidas | 12 |
| 12. | Google / Chrome | 11 |
| 13. | Puma | 9 |
| 14. | Santander | 8 |
| 15. | Mercedes (márkaként említve) | 8 |
| 16. | Aramco | 8 |
| 17. | Peroni | 7 |
| 18. | Tommy Hilfiger | 7 |
| 19. | Oracle | 6 |
| 20. | BWT | 5 |
| 21. | West | 5 |
| 22. | Richard Mille | 5 |
| 23. | Camel | 5 |
| 24. | Vodafone | 4 |
| 25. | Boss / Hugo Boss | 4 |
| 26. | Benetton | 3 |
| 27. | Duracell | 3 |
| 28. | Kick | 3 |
| 29. | Visa / CashApp | 3 |
| 30. | John Player Special (JPS) | 2 |
| 31. | Rothmans | 2 |
| 32. | Ray-Ban | 2 |
| 33. | Lego | 2 |
| 34. | Kimoa | 2 |
| 35. | Mastercard | 2 |
| 36. | Aston Martin | 2 |
| 37. | McLaren | 2 |
| 38. | Crypto.com | 2 |
| 39. | Mobil1 | 2 |
További 1-1 említést kapott márkák: Martini, Mild Seven, Lucky Strike, Elf, Dell, Gulf Air, TAG (technika), Nike, FTX, Rich Energy, Android, Louis Vuitton, UniCredit, Goodyear, Renault, Velo, Acer, Bybit, Ineos, Hilton, Qantas, Moneygram, Gemini, 1&1, Komatsu, Blackberry, HSBC, IBM, IWC, Honda, Heineken, MSC Cruises, DHL, Qatar Airways, Salesforce, Castore, Michelin, Moët & Chandon, Castor, Sparco, Alpha Tauri, Marriott Bonvoy, Stake, KitKat, Claro, Celsius, Atlassian, AMG, Einhell, Bridgestone, Casio.
Érdekesség, hogy bár közel 30 éve tilos a dohányreklám, a válaszadók 41,8%-a legalább egy dohánymárkát (Marlboro, West, Camel, Lucky Strike, stb.) megnevezett. Ez a vizuális memória és/vagy a nosztalgia-faktor jelentőségére utal a sportban. Vagy azt, hogy az egykori dohányipari szponzorok okán meglehetősen ikonikus autófestések születtek, melyek még ma is a kedvencek között vannak.
III. Az F1 gazdasága és költési hajlandóság
A válaszadók 66,1%-a úgy ítéli, hogy a Forma–1 jelenlegi pénzügyi helyzete stabil.
Az F1 jelenlegi költségplafonját 44,2% kisebb-nagyobb mértékben, de igazságosnak tartja, míg 41,3% nem tudja eldönteni, a többiek szerint pedig nem igazságos.
Arra a kérdésre, hogy mi befolyásolja leginkább egy csapat sikerességét pénzügyi szempontból, a legtöbben (32,4%) a gyártói hátteret (pl. Mercedes, Ferraritámogatása), míg 29,4% a szponzorbevételeket jeklölte meg.
Bár egyre nagyobb teret nyer az F1 TV szolgáltatás, a magyar közönség még ragaszkodik a magyar nyelvű, televíziós közvetítéshez. A válaszadók 86,4%-a a tévében nézi a versenyeket.
35,3% véli úgy az F1 TV szolgáltatás (ahol a versenyeket élőben is lehet nézni, felvételről bármikor visszanézhető, követhető az F3, F2 és F1 Academy versenyek is, illetve elemzések és régi archív felvételek is elérhetőek) hasznos és megéri az előfizetést. 34,3% szerint viszont nem. A további 30,4% pedig nem tudja eldönteni. Ebben a kérdésben tehát nem lehet határozott következtetést alkotni.
Arra a kérdésre, hogy ha létezne olyan, hogy egy csapat kizárólag közösségi finanszírozásból működne, támogatnád-e anyagilag, a 26,2% azt felelte, hogy a lehetőségeihez passzoló mértékben igen. 20,4% azt felelte, hogy szívesen megtenné, de nem engedhetné meg magának. 34% nemmel felelt, 19,4% pedig nem tudja.
Magyarországon „ingyenesen” elérhetőek az F1-es közvetítések (az ingyenes itt azt jelenti, hogy alap televíziós szolgáltatási csomagokban elérhető, nem kell rá külön előfizetni). Ha ez nem lenne és csak olyan tévécsatornán vagy streaming platformon lenne elérhető a közvetítés, amely külön előfizetése, a magyar közönség vajon akkor is követné az F1-et és előfizetne?
Erre a kérdésre 79,6% igennel válaszolt, 17,5% azt felelte, hogy nem fizetne elő és csak a hírekből tájékozódna, míg a további 2,9% azt állítja, hogy ebben az esetben nem is érdekelné tovább a Forma–1.
IV. Pszichológiai hatások
-
Stressz-faktor: A válaszadók 40%-a számolt be arról, hogy a versenyek alatt fizikai tüneteket produkál (szapora pulzus, izzadó tenyér).
-
Hangulat-függőség: Megdöbbentően sokan vallották be, hogy ha a kedvencük kiesik vagy rosszul szerepel, az a hétfői munkakedvükre vagy a családtagjaikkal való kommunikációjukra is kihat. Ez a sportág iránti mély érzelmi befektetést jelzi.
- Ugyanakkor 57,3% szerint a Forma–1 képes pozitív stresszkezelési hatással is lenni a nézőkre (pl. hétköznapi feszültség levezetése, kikapcsolódás)
-
Közösségi élmény: A szurkolás segít a magány ellen; sokan baráti társaságokban vagy online csoportokban élik meg a futamokat, ami egyfajta „szociális védőhálót” is jelent számukra.
- 61,2% szerint a a közösségi média jelentősen felerősíti a szélsőséges szurkolói viselkedést (pl. toxikus kommentek, gyűlöletkampányok egyes pilóták ellen).
A Mercedes bemutatja az FIA-nak is, hogy milyen halálos fenyegetéseket kapott Kimi Antonelli
86,4% úgy ítéli, hogy a Forma–1-es versenyzők jelentős mentális terhelésnek vannak kitéve. 83,5% szerint ez nagyban befolyásolja a versenyzők teljesítményét. 88,3% szerint nagyon fontos a versenyzők mentális fejlesztése is, és sportpszichológusok bevonása.
35,6% szerint a legnagyobb nyomást a teljesítménykényszer, és szintén 35,6% szerint a folyamatos médiafigyelem és a közösségi média hatása helyezi a versenyzőkre.
V. Fenntarthatóság és Jövőkép: Szkeptikus realizmus
A kérdőívet kitöltől 48,5%-a szerint egy F1-es csapat nem tudna maradni csúcsteljesítményen kizárólag etikus (pl. fenntartható, fair trade) szponzorokkal, tehát példának okáért olajcégek, stb. nélkül.
A válaszadók 35,9%-a közepesnek minősíti a Forma–1 karbonlábnyomát. 51,4 szerint ennek magad a mértéke, 12,7% szerint pedig nem jelentős ennek a mértéke. Ugyanakkor a többség szerint fontos, hogy a sport csökkentse ökológiai lábnyomát.
-
A többség (kb. 65%) a 2030-as karbonsemlegességi célokat inkább marketingfogásnak, mintsem valódi megoldásnak tartja.
-
Ami valóban zavarja a köüzönséget: Nem a motorok károsanyag-kibocsátása, hanem a logisztika. Logikusabbnak tartanák, ha régiós blokkokba szerveznék a futamokat.
A válaszadók fele szerint a Forma–1 elveszítené a lelkét a belső égésű motorok nélkül, de a fiatalabb generáció (25 év alatt) már sokkal elfogadóbb az alternatív technológiákkal.
74,3% jó iránynak tartja az F1 fenntartható üzemanyagokra való átállását. 5,9% pedig ez nem jó irány, inkább az
elektromos(abb) járművek irányát kellene fokozni.
Mennyire örülsz annak, hogy könnyen elérhető, fast fashion üzletekben is egyre gyakrabban érhetők el F1-es ruházati cikkek (pl. H&M, PacSun)? Erre a kérdésre a válaszadók 27,5%-a egyértelmű nemmel, 11,8% pedig inkább nemmel válaszolt. 35,3% pedig nem tudja eldönteni, 25,5% pedig afelé hajlik, hogy örül neki.
VI. A média szerepe és a TikTok-effektus
-
Információforrás: A #1 információszerzési platform nem meglepő módon a televízió, hiszen a közvetítéseket többnyire mindenki ott követi.
A széria, versenyzők és csapatok hivatalos közösségi oldalairól a válaszadók 81,7%-a tájékozódik.
71,2% figyeli a híroldalak, szakportálok híreit.
31,7% néz motorsport-podcastokat. - Közösségi oldalak: F1-es hírek tekintetében a közönség többféle közösségi oldalról tájékozódik. A lista élén a Facebook áll (a válaszadók 87,1%-a), de szorosan mögötte következik az Instagram és a YouTube (69,3 és 65,3%-kal). 35,6% követi a híreket X-en (is), 33,7% Tiktokon (is), és 13,9% Threadsen (is).
-
„F1-es influenszereket” 69,7% egyáltalán nem követ, míg a többiek közel azonos arányban követnek F1-es influenszereket Instagramon és TikTokon.
Lájkokért szegte meg a törvényt a TikToker egy F1-es versenyen
Tartalomtípus tekintetében nincsenek látványos különbségek, minden típusnak megvan a „rajongótábora”. A legtöbb szavazatot mégis az „Interjúk, háttérsztorik” kategória kapta. A további sorrend (szoros versennyel): versenyelemzések, oktató jellegű tartalmak, technikai elemzések, vicces tartalmak, dokumentumfilmek, rajongói élmények.
Közbevetés/fun fact: Itt erős a gyanúm, hogy a többség igyekezett „komolyabbnak” mutatni magát (pedig anonim volt a kérdőív, nem beazonosítható, hogy ki mit választolt), ugyanis a saját, belső statisztikáink nem egészen ezt a népszerűségi sorrendet mutatja (sajnos). 😛
TikTok-hatás: A válaszadók 63,7%-a úgy véli, hogy a TikTok nagyban hozzájárul ahhoz, hogy új, fiatal közönség szeresse meg a sportot. Ugyanakkor azt is gondolják (39,2%, a többség – mivel voltak „nem tudom” válaszok is), hogy a platform abban viszont nem segít, hogy valaki jobban megértse a Forma–1-et.
A szavazók fele egyenesen úgy véli, hogy az ott fellelhető információk, pontatlanok és nem hitelesek.
66,4% szerint a TikTokon található F1-es tartalmak inkább szórakoztatóak, mintsem informatívak.
59,9% már tapasztalta, hogy a TikTok tartalmak által sok rajongó félreérti, vagy leegyszerűsíti a sportot.






