Motorsportol.hu
2025. október 4, szombat
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Hírlevél
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Hírlevél
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home Fan Zone

Manta, Manta: Padlógáz – kritika – Még őrültebb, még színesebb!

Vámosi Péter by Vámosi Péter
2023.08.31.
Manta, Manta: Padlógáz – kritika – Még őrültebb, még színesebb!

Fotó: Vertigo Média

ADVERTISEMENT

Az 1991-es Manta, Manta hatalmas siker volt a német nyelvterületen, így az osztrák-magyar határon „átszivárgó” ORF-nek köszönhetően Nyugat-Magyarországon is. 

Még bőven VHS korszak volt, és aki kicsit is konyított németül, annak ez kultfilm volt. A két Németország még éppen csak egyesült újra, a KENWOOD rádiókból a menőknek azonban már techno szólt. Az autó meg vagy a már akkor is 15 évvel korábbi, inkább csak megmosolygott Opel Manta volt. Abszolút átjött akkor is a lakótelepi hülyegyerekek autókat tuningolnak, és illegálisan gyorsulnak vele, és bandáznak hangulat. Magyarország lemaradását pedig pontosan az mutatja, hogy ez a feeling tömegével már a 2000-es évek elején érkezett meg, de még bőven a Halálos Iramban sorozat előtt. Ezért is mondhatjuk nyugodtan, hogy a németek sokkal előbb kijöttek ezzel, még ha takarékosan is, mint az amerikai Vin Dieseles eposz.

Ez is érdekelhet

Márkakereskedő hálózatot épít a Can-Am Magyarországon

Márkakereskedő hálózatot épít a Can-Am Magyarországon

2025.10.01.
Bukfenc, bunyók, bajnokavatások a Balatonnál

Bukfenc, bunyók, bajnokavatások a Balatonnál

2025.09.29.

A mi német hősünk Bertie, a TESCO Gazdaságos Sylvester Stallone. Nincs azonban miért szégyenkeznünk, mert kb. hasonló alakítást nyújtott anno az Angyalbőrben Rabovics Milán honvéd, Szerednyey Béla alakításában. Bertie tehát a kisváros legjobb csajával jár, fura, kattant haverjai vannak, bírja a piát. Üt ha kell, és ha nem is a település leggyorsabb sportverdája az övé, a sebességbeli hiányt az illegális futamokon kellő bátorsággal kompenzálja. A dolog beütött, pedig még csak nagyon kezdeti újhullámos film volt ez, fiatal, akkor még ismeretlen szereplőkkel. És valóban, Til Schweiger az, aki a nemzetközi mozipiacon is megmérettetett. Nem lett ugyan A-listás színész, de azért csak szerepelt például a Becstelen brigantykban is, ami azért komolyan jegyzett mű. Ahogy pedig Tom Cruise is mert újra hozzányúlni a Top Gun legendájához, Til is gondolt egy merészet. Újra belevágott a mantázás mantrázásába.

Nézzük, hogy sikerült ez neki!

Herr Schweiger felült tehát a nosztalgiavonatra, akarom mondani kitolták újra az Opelt, és megpróbál ugyanaz a tahó de kedves hülyegyerek lenni, mint volt vagy 30 éve. És ez sikerül is neki, sőt, ha megvakargatjuk a munkásságát, valójában csak az ilyen szerepek állnak jól neki. Ugyanakkor az első részhez képest itt már nem az illegális gyorsulással teszik fel az i-re a pontot, hanem egy klasszikus sportautók versenyére, zárt pályán. Igen, ahogy Németország, ez a folytatás is PC lett, de oly módon, hogy vagy megvitatják ezt retrospektív jelleggel a szereplők, tehát akkor és most elemzésképp. Esetleg direkt annyira túltolják, hogy akár nevetségessé is tegyék benne a manapság szinte kötelező LMBTQ+ szálakat. Teljesen felesleges is moralizálni, vagy akár az autós jeleneteket komolyan venni.

Ez a film semmi mást nem akar, mint szórakoztatni, az pedig megy neki!

Bevallom, én nem egészen egy héttel ezelőttig csak németül láttam az eredeti első részt, és a magyar szinkronban akadnak bőven félrefordítások. Gyanítom, itt a második rész is élvezhetőbb németül, egyszerűsen a figyelem, és dobpergés – létező német humor – apróságai csak úgy, azon a nyelven ülnek, ahogy azt ismerhetjük akár bármelyik Rammstein számból is. Szövegelésből pedig itt nincs hiány, talán ez a legerősebb értéke a filmnek, hogy folyamatos utalások vannak más filmekre, a saját 30 évvel ezelőtti történeteikre. Ugyanakkor aki először ülne be, az se aggódjon, önállóan is érthető, élvezhető a második Manta film.

Szomorú, hogy az Opel már nem egy sportos márka, sokan és rosszul dolgoztak azért, hogy ez így legyen. Valóban, volt még egy komoly fellendülés a 90-es években a Calibra kultusszal, ami kvázi a gyermeke lett a Manta rajongásnak. Voltak is DTM-es sikerek, ma már DTM is csak GT autókkal és szabályzással felöntve létezik, nem az igazi.

Az életérzés, és az a szabadság amit ezek az akkori fiatalok kerestek, szerencsére ma is megvan Németországban, és nemzetközi mércével mérve is remek példa. Fontos ugyanakkor, hogy a második rész inkább már egy családi vígjáték, mint autós-kult film. Szerencsére, a generációkon átívelő humor feledteti azt, hogy nem látjuk ezúttal annyit, Bertie sárga tuningolt Mantáját.

És hogy mennyire is akarták ezt?

2009-ben már volt valami leforgatott jelenet, de maga Schweiger mondta el, hogy a forgatókönyv nagy része szar volt. Így kukázták az egészet. Azután aprólékosan állt össze mindaz, amit végül most láthatunk. Még ha tényleg olcsó, már-már olykor gyerekes is a humor benne, van még bőven Kraft és üzemanyag a Mantában.

A családegyesítés a vásznon és talán a széksorok közt is tehát jól sikerült. Hiába húzzák le az IMDB-n, valószínűleg csak nem értik a német lélektant és humort, tehát: 8/10!

Ja, és igen, benne van egy harmadik rész is, amire zicher nem kell 30 évet várni…

Opel és Manta rajongók sorakozó, irány a Lurdy Ház parkoló!

Tags: filmHalálos IrambanKENWOODkritikaLMBTQMagyarországMantaManta: PadlógázNémetországOpelRammsteinSylvester StalloneTESCOTil SchweigerTom CruiseTop GunVin Diesel
Vámosi Péter

Vámosi Péter

Lesz 2025-ben dobogós helyezése Lewis Hamiltonnak (nagydíjon, nem sprinten)?
99 Szavazat · 99 szavazat
Szavazok

Ajánló

Az AI nem rajong a motorsportért – mi igen! Olvass Motorsportol.hu-t!

Az AI nem rajong a motorsportért – mi igen! Olvass Motorsportol.hu-t!

2025.09.26.
Kapásból Kapás Boglárka üzenetével köszöntjük a hétszeres Kamion Európa-bajnok Kiss Norbit

Kapásból Kapás Boglárka üzenetével köszöntjük a hétszeres Kamion Európa-bajnok Kiss Norbit

2025.09.21.
Ez itt a reklám helye: Camion Express Szerviz – Megbízhatóság a pályán innen és túl

Ez itt a reklám helye: Camion Express Szerviz – Megbízhatóság a pályán innen és túl

2025.09.08.

TOP 5

  • Így alakul az F1 szingapúri hétvégéje – részletes menetrend

    Így alakul az F1 szingapúri hétvégéje – részletes menetrend

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • „Versenyzőként egy szar volt, emberként pedig még szarabb” – Így jellemezte hónapok óta sérült pilóta a versenytársát

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Sainz őszinte véleménye Hamiltonról, aki egykoron a példaképe volt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Családon belül „becsmérelték” Verstappen GT3-as győzelmét

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • A Mercedes egyik pilótája már 100%, hogy marad 2026-ban is

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Heti hírek” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Hírlevél

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.