Mint arról már beszámoltunk reggel, tegnap sajnálatos módon a motorsport ismét elveszítette egy jeles alakját. Jochen Mass 78 éves korában távozott az élők sorából.
Mintegy megemlékezvén róla, újraközlöm a vele készített, 2018-as interjúmat. Fontos tehát, hogy mindenki úgy olvassa, hogy figyelembe veszi, hogy a válaszai 2018 nyarán voltak aktuálisak.
2018 nyarán a Forma-1-es Osztrák Nagydíjon jártunk, melyen Jochen Mass is jelen volt. Nem csupán vendégként, hanem aktív résztvevőként is, mivel autóba ült az Osztrák Nagydíj szokásos, Legends Parade nevű eseményén. A német versenyző egy Porsche 935 „Moby Dick” volánja mögé ült a Red Bull Ringen – ez az az autó, amellyel annak idején Daytonában is versenyzett.
Az osztrák F1-es hétvége szombati napjának reggelén csíptem el, mikor megérkezett a paddockba. Ez ilyenkor mindig lutri, hogy az alany fogékony-e érkezésekor bármiféle kommunikációra (Damon Hill például egészen morcos tud lenni, de csak amíg el nem fogyasztja valamely csapatnál a reggeli kávéját – ezt főszerkesztőnk, Vámosi Péter maga is megtapasztalta). De rá kellett próbálni, különben az is benne van a pakliban, hogy úgy eltűnik valamerre, valamely csapat privát(abb) részlegén, hogy egész hétvégén nem kerül elém többet.
Kellemes meglepetés ért, Herr Mass ugyanis készséggel állt rendelkezésemre. Úti célja felé sétáltunk közben, de annyira belemerült a magyarázásba, hogy végül megálltunk a paddock közepén és úgy adott interjút. Dőlt belőle a szó, amit pozitívan értékeltem, hiszen ez azt is jelenti, hogy olyan kérdésekkel sikerült operálnom, amire akar és tud is hosszan válaszolni. Hogy milyen sokat beszélt, az a helyszínen abból tűnt fel, hogy teljesen elfáradt a karom, miközben a diktafont tartottam. Utána itthon pedig abból tűnt fel, hogy legalább fél A4-es oldalt kitett némely válasza, mikor legépeltem.
Az interjú készültekor még csak alig 1,5 éve volt a Liberty Media a Forma-1 tulajdonosa. A 2018-es szezon legnagyobb technikai változása pedig a halo, avagy glória bevezetése volt, aminek hatékonyságáról, létjogosultságáról a többség nem volt meggyőződve. Így aztán nem volt kérdés, hogy egy olyan személyt, aki a Forma-1 hőskorában versenyzett, meg kell kérdezni arról, mit gondol a sport aktuális helyzetéről a biztonság tekintetében.Véleménye szerint a biztonság túlzott előtérbe kerülése átalakította a versenyzés szellemiségét.
„Ez részben igaz.” – szögezte le az elején. „Mi komoly tiszteletnek örvendtünk azért, amit tettünk, ez pedig manapság (a mai versenyzők esetében) lecsökkent. Manapság már túl biztonságos az F1.”
Mass szerint a régi idők hősiességéből mára kevés maradt. Úgy vélte, a veszély volt az egyik eleme annak a különleges légkörnek, amely a régi Forma-1-et jellemezte.
„Eltűnt a kockázat, ami azért része volt ennek a spiritusznak.”
Ugyanakkor hangsúlyozta: nem a veszélyesebb versenyzés visszahozása a cél szerinte, hanem a sport kihívásainak újradefiniálása.
„Ezt kellene kicsit megvizsgálni. Persze nem azt akarjuk, hogy veszélyes legyen, de a biztonság már túl messzire ment. Az autók most nagyon gyorsak, túl sok az aerodinamika, a leszorító erő, ezen kellene változtatni valahogy. Nem az kell, hogy ne legyen biztonságos, de a versenyzésnek kihívást kell jelentenie. Most túl könnyű dolguk van a versenyzőknek.”
Aggodalommal figyelte az alsóbb kategóriákat is, ahol meglátása szerint a technológiai fejlődés túlságosan kevés különbséget eredményezett az egyes lépcsőfokok között.
„Hiszen ha megnézzük a GP3-as autókat, melyek 400 lóerősek, van rajtuk DRS is, így már majdnem Forma-1-es autók. Majdnem. És ez nem jó. A következő lépés pedig nem nagy lépés, szinte semmi.”
[A GP3 2019-ben vált a mai Formula 3-as bajnoksággá. Addig a GP3 volt az F2 előszobája, és ettől függetlenül volt külön egy FIA Formula 3 European Championship – a szerk.]
A költségek is komoly akadályt jelentenek a fiatal tehetségeknek – Mass ezen is változtatott volna.
„Egy kicsit olcsóbbá kellene tenni, mivel az F3 és a GP3 most túl drága, a Formula 2 pláne. Persze ma már semmi sem olcsó, de egy olcsóbb GP3 inkább jelentene hasznos lépést a Forma-1 felé. Továbbá élesebb különbség lenne a GP3, a Formula 2 és a Forma-1 között.”
Mass nemcsak a technikai, de a szervezeti oldalra is kitért. Úgy látta, a Forma-1 túlzottan irányítottá vált, a döntéshozatal gyakran nem az igazi szakemberek kezében van.
„Nem kellene minden csapat véleményét kikérdezni, hiszen ők egymás ellen dolgoznak, és nyilvánvalóan senki nem akarja, hogy megfosszák valami előnyétől. Egy csapat igazán jó mérnökkel kellene ezt megvitatni, együtt pár igazán jó versenyzővel, akik értik is, hogy mire van szükség. Hogy mi az, ami jó és mi az, ami nem. Ezen az úton kell haladni, különben a Forma-1 mindig túl irányított lesz.”
Mass szerint az ideális versenyzésnek a versenyzőkről kellene szólnia.
„Az ideális az lenne, ha a lényeg a versenyző lenne, ha a versenyzőnek komolyan dolgoznia kellene, nem csak szimplán gyorsan menni, mert azt az autó lehetővé teszi. Az nem ideális, ha amennyoben az autó nem a legjobb, akkor a versenyző sehol sincs.”
Érdekes módon Mass továbbra is az egyetlen német versenyző, aki valaha a McLaren színeiben versenyzett.
Ez így volt 2018-ban és így van még ma, 2025-ben is. Elmondása szerint azonban majdnem lett egy másik német is a wokingi csapatnál. Nem is akárki!
„Ez így van, azonban Ron Dennis mindig is le akarta igazolni Schumachert. De Michael nem volt túl boldog attól, ahogy és amilyen formában megtalálta őt ezzel a témával.”
A McLaren aktuális (2018-as) helyzetéről Mass realistán, de bizakodva beszélt.
Még csak ekkortájt került a csapat Zak Brownhoz, és még meglehetősen rosszul állt a csapat szénája. Ekkor még valószínűleg álmodni sem mertek róla, hogy 6 év múlva konstruktőri világbajnokok lesznek.
„Jelenleg nem megy túl jól a McLarennek, jó lenne már fordítani ezen – technikai oldalról, jobb motorral, jobb ezzel, jobb azzal.”
Nem a menedzsmentet hibáztatta a problémákért.
„Én elismerem mindazt, amit elértek. És nem szabad mindebből alább adniuk. Megvan a maguk stílusa, és próbálják jó irányba terelni a dolgokat. Vissza fognak ők térni, csak ez olykor sok időbe telik.”
Mass a filmvásznon is szerepelt.
A 2013-as „Rush” (magyarul: Hajsza a győzelemért) című filmben saját magát alakította – tényleg ő vezette a versenyjelenetkben a saját autóját. Erről így nyilatkozott: „Inkább csak arra kellett odafigyelnünk, hogy mindez hogy fog végül kinézni a felvételeken. Voltak körülöttünk kamerákkal felszerelt autók, és az én autómat nagyon nem is vették konkrétan, inkább csak arra kellett figyelni, hogy egy izgalmas versenyt imitáljunk.”
Bár a versenypályákról már 2018-ra már rég visszavonult, de Jochen Mass nem az átlag nyugdíjasok életét élte. Nem is a veteményessel foglalkozott és nem is a gyógyfürdőben sakkozott. Hanem még mindig dolgozott. Már ha munkának tekinthető az, amit az ember az egész életében a legjobban szeretett csinálni.
„Sokat utazom, nagyon elfoglalt vagyok kisebb-nagyobb dolgokkal, és ez jó dolog. Épp most voltam a Hungaroringen Apollo Vredestein gumikat tesztelni. Ezek jó dolgok, lefoglalnak, és még egy kis pénzt is keresek vele. Nem tudok teljesen nyugdíjba vonulni és hátradőlni. Mindig kell, hogy csináljak valamit.”